تبیان، دستیار زندگی
آورد دوستی یك خیابان دو طرفه است، رفت و آمد در آن مقررات دارد، این طور نیست كه هر كاری خواستی انجام بدهی و بعد هم بگویی، دوستیم! دوستی وظایفی دارد سه وظیفه اصلی یک دوست را در این مقاله ببینید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مثلت دایره دوستی

دوست

درباره مشخصات یک دوست خوب مطالب بسیاری هست و همه می دانیم که دوست خوب چقدر در پیشرفت و تعالی انسان موثر است، و بالعکس آن دوست بد باعث نکبت و بدبختی است. هیچ کس در این مقدار شک ندارد؟

نه کسی بدون رفیق می تواند به تعالی لازم برسد و نه کسی بدون رفیق از راه بدر شده است. دوست یک مدد کار است چه در راه خیر و چه در راه شر! به هر حال تاثیری را که دوست بر انسان دارد هیچ کس دیگری حتی پدر و مادر ندارند.

در دایره دوستی برخی افراد حاضرند هر کاری را برای دیگری انجام دهند خوب البته این نه تنها بد نیست بلکه خوب هم هست ولی به شرطی که طرف مقابل هم همین طور باشد! یعنی طرف مقابل هم در دوستی هر کاری که در توانش هست برای او انجام بدهد  و به عبارتی دنگ دوستی خود را بپردازد و الا اگر رابطه یک طرفه باشد دیگر کمی این دوستی زیر علامت سوال می رود و سر از دوست ذلیلی در می آورد؛ دوستی یك خیابان دو طرفه است، رفت و آمد در آن مقررات دارد، این طور نیست كه هر كاری خواستی انجام بدهی و بعد هم بگویی، دوستیم!

امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام می فرمایند:

لایَكُونُ الصَّدیقُ صَدیقاً حَتّی یَحفَظَ اخاهُ فی ثَلاثِ : فی نَكبَتِهِ وَ غَیبَتِهِ وَ وَفاتِهِ (1)

دوست، دوست نیست مگر آن كه حقوق برادرش را در سه جایگاه نگهبان باشد: در روزگار گرفتاری، آن هنگام كه حضور ندارد و پس از مرگ.

دوست بند کیفی به درد خور نیست! همه جوره ضرره! یعنی تا کیفت را نبرد ول کن نیست وقتی هم برد پیداش نمی شود.

خوب به این سه مورد دقت کنید!

اینها در واقع سه ضلع رابطه دوستی است:

1- پشتیبانی در روز گرفتاری

اگر کسی ادعای دوستی داشت باید در هنگام گرفتاری به داد دوستش برسد و الا رفاقت در رفاه هنری نیست! دوست خوب باید غم رفیق را غم خودش و شادیش را شادی خودش بداند و در بلا و گرفتاری انگار که خود او گرفتار شده است برای او تلاش کند.

دوست بند کیفی به درد خور نیست! همه جوره ضرره! یعنی تا کیفت را نبرد ول کن نیست وقتی هم برد پیداش نمی شود.

2- حمایت در پشت سر

خیلی اوقات می شود که درجمعی که شخصی حضور ندارد از او انتقاد می شود (غیبت و تهمت جای خود) گاهی اوقات انتقادی که می کنند به جاست گاهی هم نا بجا . دوست خوب دوستی است که در غیبت دوستش از او دفاع کند همانطوری که اگر خود شخص در آن جمع بود از خود دفاع می کرد.

3- و حمایت بعد از مرگ

طناب دوستی با مرگ پاره نمی شود. دوست خوب از نظر حضرت علی علیه السلام دوستی است که وقتی شخص دستش از این دنیا کوتاه شد اموری را که دیگر او قادر به انجام او نیست انجام دهد، اگر دَینی و قرضی به عهده دارد بپردازد اگر اولاد یتیمی دارد از آنها حظانت نماید و مشکلات آنها را رفع و رجوع کند و...

به این سه وظیفه ای  که امیر المومنین علی (علیه السلام) برای دوست خوب مطرح کرده اند دقت نمودید؟

اینها سه وظیفه دوستان در قبال یکدیگر است و در عین حال سه ملاک برای دوست یابی ، دوستی که با محوریت اینها انتخاب شود دوستی پایداری خواهد بود. و دیگر هر کسی لیاقت دوستی را نخواهد داشت.

راستی نظر شما در این رابطه چیست؟

نوشته: مرتضی رستمی-گروه دین و اندیشه تبیان


1-1- نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، حكمت 134

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.