تبیان، دستیار زندگی
مهمان های آزار دهنده پایتخت، حشرات ریز سفید رنگی هستند که در روزهای داغ تابستان به شهرمان آمده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود مهمانی آزار دهنده در پایتخت

مهمان های آزار دهنده پایتخت، حشرات ریز سفید رنگی هستند که در روزهای داغ تابستان به شهرمان آمده اند.

فرآوری:لواسانی - بخش اجتماعی تبیان
عسلک

اگر این روزها حداقل یک بار از خیابان های پردرخت پایتخت گذر کرده باشید حتما به نظرتان رسیده که رنگ درختان روشن تر شده و حتی برگ های آنها سفید شده اند. حتی کافی است که یک گیاه آپارتمانی یا یک گلدان خانگی بوته گوجه فرنگی مینیاتوری کنار پنجره تان داشته باشید تا ببینید بی دلیل برگ های شان خشک و زرد شوند. مهمان های جدید پایتخت، حشرات ریز سفید رنگی هستند که در روزهای داغ تابستان به شهرمان آمده اند.
شاید تصور می کنید مانند آنچه در فیلم های سینمای تجاری دیده اید آنها در لحظه ای به شما حمله ور شوند و پس از چند ثانیه تنها استخوان های تان باقی بماند اما خیال تان راحت! چون محققان می گویند آنها به طور مستقیم هیچ آسیبی برای انسان ها ندارند. پس اگر شما هم تا همین الان از شنیدن اسم آنها وحشت می کردید، بهتر است دیگر نترسید اگر هم این عسلک‌ها خطری نداشته باشند و ایجاد حساسیت تنفسی، چشمی و ... نکنند، با ورود به چشم و دهان مزاحمت زیادی را برای شهروندان ایجاد می‌کنند.

شهرداری تهران در گرماگرم تابستان سال گذشته برای مبارزه با این حشرات ریز سفید که بیشتر شبیه گَرد بودند تا مگس، درختان را آبشویی کرد اما این روش تأثیرگذار نشد و مگس‌های سفید هر روز در محله‌ای جدید مشاهده شدند.

با وجود اینکه سال گذشته شاهد طغیان حشره های ریزی با عنوان های مختلف از جمله مگس های سفید ،سفید بالک و عسلک پنبه به تهران بودیم و در کنار عدم مدیریت  مسئولان در مهار این حشره های مزاحم، امسال هم در نبرد بین مسئولان و مگس های سفید این حشرات ریز هستند که پیروز شدند و بازهم از دروازه های پایتخت هجوم آوردند.
اتفاقی که در اواخر شهریور ماه سال گذشته افتاد مربوط به همین مگس های سفید می شود موضوعی که پای مگس های سفید را به مجلس شورای اسلامی نیز باز کرد اما با تمام این تفاسیر و کش و قوس ها باز هم مسئولان با بی تدبیری از کنار چنین موضوعی گذشتند و برای دومین سال متوالی پای مگس های سفید را به پایتخت باز کردند.

پایان داستان مگس های سفید در سال 93 آن بود که شهروندان تهرانی برای خلاصی و رهایی از شر مگس های سفید منتظر افت دمای هوای تهران شدند، شاید امسال هم اهالی تهران باید منتظر سرد شدن هوا باشند ...

با توجه به هشدار کارشناسان محیط زیست انتظار می رفت که امسال نیز شاهد طغیان سفید بالکان در تهران باشیم اما چرا مسئولان اینگونه هشدارها را جدی نمی گیرند؟!
متاسفانه سال گذشته در پی طغیان مگس های سفید مسئولان مربوطه در شهرداری و سازمان محیط زیست منتظر تغییرات آب و هوایی شامل وزش باد و بارندگی ماندند و هیچ اقدامی برای کاهش و مبارزه با این حشرات انجام نداند.
در همان سال شاهد بلند شدن صدای اعتراض اهالی پایتخت به دنبال هجوم این مگس های سفید بودیم چرا که هیچگونه کنترلی در برابر این مگس ها وجود نداشت؛ اما در کنار بی تفاوتی مسئولان مربوطه گویا با ورود سفید بالک ها برای دومین سال متوالی به تهران باید آنها را به عنوان میهمان همیشگی فصل گرمای تهران قبول کنیم و منتظر هجوم آنها در سال آینده نیز باشیم!
متاسفانه مسئولان مربوطه در حوزه شهری، شهرداری ، محیط زیست، وزارت بهداشت، سازمان دفع آفات نباتی و ... در مواقع بحرانی و زمانی که باید کاری را از پیش ببرند ، توپ را به زمین یکدیگر پرتاب می کنند.
پایان داستان مگس های سفید در سال 93 آن بود که شهروندان تهرانی برای خلاصی و رهایی از شر مگس های سفید منتظر افت دمای هوای تهران شدند، شاید امسال هم اهالی تهران باید منتظر سرد شدن هوا باشند ...

باید منتظر باران باشیم
خشکسالی و افزایش دما در تابستان امسال مشکلات خاصی در پایتخت ایجاد کرد تا جایی که اخطار قطع آب در برخی مناطق تهران داده شد. به راه افتادن کمپین های «آب را هدر ندهیم حتی یک قطره» یا آب بان هم گواه این ادعاست. در مقابل گرم شدن بیش از حد هوا فرصتی برای این مگس های سفید فراهم کرد تا با سو ء استفاده از این زمان به فکر ازدیاد نسل خود بیفتند.
مسئولان می گویند این حشرات در محصولات زراعی، باغی و گلخانه ای امکان تکثیر و افزایش پیدا می کنند که در این صورت حتما باید با آنها مقابله شود اما باید امیدوار باشیم با بارش باران علاوه بر افزایش میزان بارندگی و ذخایر آبی، شاهد کاهش دما باشیم تا خنک شدن هوا هم به ما برای خلاص شدن از دست مگس های سفید در پایتخت کمک کند.


منابع : آفتاب / تابناک