تبیان، دستیار زندگی
به تازگی رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی سلامت را ابلاغ کردند. به دنبال ابلاغ این سیاست‌ها از تمام دستگاه‌های متولی سلامت و بهداشت در کشور این انتظار وجود دارد که برنامه‌ها و طرح‌های خود را با سیاست‌های ابلاغ شده هماهنگ کرده و در این مسیر همگام شوند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلامت به سلامت!


به تازگی رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی سلامت را ابلاغ کردند. به دنبال ابلاغ این سیاست‌ها از تمام دستگاه‌های متولی سلامت و بهداشت در کشور این انتظار وجود دارد که برنامه‌ها و طرح‌های خود را با سیاست‌های ابلاغ شده هماهنگ کرده و در این مسیر همگام شوند.
این در حالی است که این روزها موضوع سلامت در جامعه ما هم با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند، مشکلات گوناگونی که از زیرمیزی پزشکان تا وجود دفترچه‌های درمانی کم خاصیت را شامل می‌شود. به همین دلیل و برای واکاوی وضعیت این روزهای دستگاه سلامت کشور و اولویت‌ها و انتظارات نمایندگان مجلس از وزارت بهداشت با توجه به ابلاغ سیاست‌های حوزه سلامت با 5 نفر از نمایندگان کمیسیون‌های اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس گفت‌وگو‌هایی انجام داده‌ایم. گفتنی است تاکید نمایندگان مجلس بر رعایت عدالت در سلامت و کاهش پرداخت‌ها از جیب مردم نقطه مشترک تمام اظهارات آنهاست.

سلامت

پیشگیری اولین اولویت

موضوع پیشگیری و سرمایه‌گذاری در این موضوع اولین اولویتی بود که حمیدرضا عزیزی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان به آن اشاره کرد. به گفته عزیزی، توجه و تمرکز بر پیشگیری می‌تواند مهم‌ترین برنامه کاری وزارت بهداشت باشد چرا که با توجه به این موضوع می‌توان از بروز بسیاری از هزینه‌ها در وزارت بهداشت جلوگیری کرد. وی ترویج فرهنگ سلامت در موضوع تغذیه سالم و ورزش را از دیگر اولویت‌هایی معرفی می‌کند که می‌تواند در بحث پیشگیری هم اثرگذار باشد. عزیزی درباره اولویت دیگر این وزارتخانه می‌گوید: بیمه‌شدن افرادی که فاقد هرنوع بیمه‌ای هستند باید اولویت دیگر وزارت بهداشت باشد و باید وزارت رفاه را مکلف کرد برای افرادی که فاقد بیمه هستند امکاناتی را فراهم آورد.

سلامت عدالت می‌خواهد

یکسان‌سازی دفترچه‌های بیمه و دریافت خدمات یکسان و عادلانه برای تمام دفترچه‌های بیمه هم از دیگر برنامه‌هایی است که به نظر می‌رسد اجرای آن با توجه به وجود بیمه‌های چندگانه در کشور لازم است.

نعمت‌الله منوچهری عضو دیگر کمیسیون بهداشت با بیان این مطلب می‌گوید: اگر تمام صندوق‌های بیمه یکی شده و دفترچه درمانی یکسانی به تمام بیمه‌شدگان تعلق گیرد می‌توان عدالت در سلامت را مشاهده کرد. همه مردم در پرداخت حق بیمه یکسان هستند اما در دریافت خدمات بسیار با هم تفاوت دارند. امکانات درمانی تهران با هیچ کجای کشور قابل مقایسه نیست و توزیع ناعادلانه خدمات درمانی هم از جمله مشکلاتی است که باید مرتفع شود. این عضو کمیسیون بهداشت خاطرنشان کرد: موضوع زیرمیزی هم از مشکلاتی است که رنج بیماری را دوچندان می‌کند و باید برای از بین بردن آن هرچه سریع‌تر چاره‌ای اندیشیده شود.

احیای طرح قدیمی خانه‌های بهداشت

حسن تامینی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ می‌گوید: احیای خانه‌های بهداشت که در حال حاضر به صورت ضعیف اداره می‌شود می‌تواند با تاثیرگذاشتن در موضوع پیشگیری و بالا بردن سطح بهداشت در شهرستان‌ها کمک بسیار بزرگی به سلامت کشور کند. آموزش پزشک و کادر درمانی متخصص با محوریت پژوهش باید اولویت دیگری برای فراهم آوردن زیرساخت‌های بهداشتی کشور شود.

به گفته وی، کاهش پرداخت‌ها از جیب مردم هم از برنامه‌های مهمی است که باید هر چه بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا شاهد وجود دفترچه‌های درمانی کم‌خاصیتی مانند دفترچه خدمات درمانی و روستایی و مانند آن نباشیم.

اگر تمام صندوق‌های بیمه یکی شده و دفترچه درمانی یکسانی به تمام بیمه‌شدگان تعلق گیرد می‌توان عدالت در سلامت را مشاهده کرد. همه مردم در پرداخت حق بیمه یکسان هستند اما در دریافت خدمات بسیار با هم تفاوت دارند. امکانات درمانی تهران با هیچ کجای کشور قابل مقایسه نیست و توزیع ناعادلانه خدمات درمانی هم از جمله مشکلاتی است که باید مرتفع شود

تعرفه‌ها هنوز واقعی نشده است

واقعی‌شدن تعرفه‌ها در کنار واقعی‌شدن بیمه‌ها موضوعی است که از سوی عباس صلاحی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان مهم‌ترین برنامه وزارت بهداشت عنوان شد. صلاحی در این‌باره می‌گوید: با واقعی‌شدن تعرفه‌ها و همچنین واقعی‌شدن بیمه‌ها به نحوی که عادلانه و یکسان خدمات‌رسانی کنند می‌توان موضوع سلامت و ارتباط بیمار با پزشک را ساماندهی کرد. وی توزیع عادلانه نیروهای دانشگاهی و آموزشی و همچنین خدمات‌رسانی یکسان در سراسر کشور را به عنوان اولویت دیگر دستگاه سلامت می‌داند.

تجهیز بیمارستان‌های دولتی

«نابرابری در امکانات درمانی مراکز خصوصی و دولتی یکی از مواردی است که دغدغه بیماران را افزایش داده و باعث می‌شود بیمار علاوه بر رنج بیماری، درد دیگری را هم متحمل شود». محمد اسماعیل سعیدی از دیگر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره می‌گوید: هر موضوعی که بتواند از دغدغه‌های بیماران بکاهد باید جزو اولویت‌های متولیان سلامت در کشور باشد. به گفته سعیدی، از جمله موضوعاتی که در کنار زیرمیزی، هزینه‌های بالای درمان و ناکارآمدی بیمه‌ها رنج بیماران را دوچندان می‌کند موضوع نابرابری در امکانات بیمارستان‌های خصوصی و دولتی است. این عضو کمیسیون اجتماعی بیان داشت: تجهیز بیمارستان‌های دولتی به صورت ویژه باید مورد توجه مدیران حوزه سلامت باشد. این تجهیز باید هم درباره امکانات بیمارستانی و تجهیزات صورت گیرد و هم درباره نیروهای انسانی تا شاهد از بین رفتن تبعیض موجود در بخش دولتی و خصوصی باشیم. این در حالی است که این نماینده مجلس بر مشخص‌شدن تولیت سلامت و ایجاد مدیریت یکپارچه توسط وزارت بهداشت تاکید کرد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : وطن امروز و پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری

مطالب مرتبط:

 تراژدی مرگ برای سرطانی‌های بی‌پول!

انتظار برای دو برابر شدن نرخ دارو

24 دارو با 90 درصد پوشش بیمه ای