تبیان، دستیار زندگی
خیلی ها می گویند می ارزد؛ ارزش اش را دارد كه آدم بعد از مرگش هم زیر سایه امام‎اش باشد و خاک پای زائران روی قبرش بماند. خیلی ها معتقدند می ارزد تمام پول عمرت را بدهی تا همین یک تکه قبر کوچک را در آن بارگاه عزیز به دست بیاوری.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقرا لطفا نمیرید!

خیلی‌ها می‌گویند می‌ارزد؛ ارزش‌اش را دارد كه آدم بعد از مرگش هم زیر سایه امام‎اش باشد و خاک پای زائران روی قبرش بماند. خیلی‌ها معتقدند می‌ارزد تمام پول عمرت را بدهی تا همین یک تکه قبر کوچک را در آن بارگاه عزیز به دست بیاوری.

فرآوری: طاهره رشیدی- بخش اجتماعی تبیان
قبر

از گذشته‌ای دور تا به امروز این آرزوی هر مسلمانی بوده تا در چنین اماکن مقدسی که محل رفت و آمد زائرین و ملائک و محل برگزاری مراسم معنوی مختلف در طول سال است، به خاک سپرده و بهره‌ای از این برکات نصیبش شود، اما به نظر این آرزو برای عده‌ای به امری محال و دست نیافتنی تبدیل شده، چرا که هزینه مسکن ابدی در این اماکن از هزینه مسکن در دنیای فانی بیشتر شده است.

این یک واقعیت است که بازار گران‌ترین‌ها به خانه‌های ابدی هم كشیده شده و قبرها هم امروزه دچار اختلاف طبقاتی شده‌اند و درجه‌بندی‌شان براساس گشادی جیب آدم‌ها فرق می‌کند.

باغ توتی گران‌تر از خیابان فرشته!

خبرنگار ما برای بررسی راز خرید قبرهای پرطرفدار حرم حضرت عبدالعظیم(ع) به عنوان یك مشتری با واحد فروش قبر تعدادی از این قبرستان‌ها تماس گرفت.

با وجود احتیاط مسئولان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در پاسخگویی به مسائل مربوط به قبور، اما یکی از مسئولان آستان قیمت هر طبقه قبر در این مکان را بین 25 تا 60 میلیون تومان اعلام کرد که این تفاوت قیمت بستگی به مکان‌های مختلف حرم دارد و ارزان‌ترین قبرها در زیرزمین واقع شده است. قیمت هر طبقه قبر در منطقه معروف باغ توتی نیز در حدود 50 میلیون است.

این مسئول در پاسخ به این سئوال که آیا تخفیف خاصی برای خانواده‌های کم بضاعت و یا تحت پوشش کمیته امداد در نظر گرفته می‌شود، گفت: خیر، اینها قیمت مصوب است.

دید بالا نشینی و پایین نشینی در بزرگ‌ترین قبرستان ایران

شاید قیمت بالای قبرها در اماکن متبرکه‌ای چون امام‌زاده‌ها و استقبال مردم از خرید آنها توجیهی معنوی داشته باشد، اما اختلاف قیمت قبرها در گورستان بهشت زهرا(س) دیگر هیچ توجیهی جز خوش آب و هوا بودن برخی نقاط آن ندارد! که البته این هم بیشتر به کار بازماندگان می‌خورد تا درگذشتگان.

سئوال اساسی که پیش می آید این است که آیا این مراسم پرهزینه باعث تخفیف در گناهان متوفی می شود و یا اینکه چشم و هم چشمی را زیاد می کند ؟اگر یک چهارم این قیمت ها را خانواده معزا در اختیار افراد نیازمند و یا آزادی یک شخص بی گناه از زندان، مصرف شود آن خانواده یک عمر برای آن متوفی رحمت می خوانند

بهشت زهرا(س) عمومی‌ترین قبرستانی است که آوازه آن تاکنون به گوش همه رسیده است و با توجه به قیمت قبرهای آن، این گورستان گستره بیشتری از خانواده‌ها را با تمکن مالی متفاوت در برمی‌گیرد.

خبرنگار ما این بار نیز به عنوان مشتری با واحد فروش قبرها در بهشت زهرا(س) تماس گرفت و مشخص شد که حداقل قیمت یک قبر سه طبقه در قطعات 301 به بعد 3 میلیون و 500 هزار تومان است و حداکثر قیمت قبرها در قطعات 200 به 15 میلیون تومان نیز می‌رسد، البته این قبرها پیش فروش هم می‌شوند..

شاید آن زمانی که همه مردگان از فقیر گرفته تا غنی با هم برابر بودند، گذشت، اختلاف طبقاتی در بهشت زهرا(س) بیداد می‌کند.

اما بعد از مراسم خاکسپاری نوبت به مراسم شام غریبان و تعیین مسجد می رسد

قیمت برگزاری مراسم در مسجد به دو چیز بستگی دارد اول اینکه مسجد در کدام منطقه شهر واقع شده و دوم اینکه مسجد چقدر بزرگ و جاگیر باشد.

هزینه مسجد از 100 هزار تومان تا 200 هزار تومان برای پایین شهر، 200 تا 300 هزار تومان برای مرکز شهر و برای بالای شهر بیش از 500 تا700 هزار تومان را شامل می شود. این هزینه شامل هزینه های آبدارخانه، کفشداری و روحانی مسجد هم می باشد.

چاپ اعلامیه ترحیم یکی از کارهای لازم در برگزاری مراسم ترحیم است. چاپخانه ها به دلیل اینکه اتحادیه مشخصی دارند لذا تفاوت قیمت چندانی در میان آنها وجود ندارد. بسته به نوع طرح و اندازه اعلامیه ها از 40 هزار تومان تا 100 هزار تومان می باشد.

هزینه مداح مراسم ختم در نقاط مختلف شهر و نام مداح باعث تفاوت در قیمت ها می شود. از مبلغ 80 تا 100 هزار تومان برای مجلس مردانه و از مبلغ 50 تا 80 هزار برای مجلس زنانه مشخص شده است برخی از مداحان بنام شهر قبل از حضور در مجلس ختم نسبت به دریافت حق الزحمه خود اقدام می کنند و بعضی ها نیز به احترام قرآن هر مبلغی که صاحب مجلس به وی هدیه می دهد را قبول می کنند.

از مواردی که در مراسم ترحیم دیده می شود آوردن تابلو تسلیت می باشد.

قیمت تابلوهای تسلیت از 8 هزار تومان تا 12 هزار تومان است و در یک مجلس عزا مخصوصا اگر از تمکن مالی خوبی برخوردار باشند نزدیک به 50 تابلو تسلیت نوشته می شود که این خود تبلیغی در اسراف به شمار می رود.

شاید قیمت بالای قبرها در اماکن متبرکه‌ای چون امام‌زاده‌ها و استقبال مردم از خرید آنها توجیهی معنوی داشته باشد، اما اختلاف قیمت قبرها در گورستان بهشت زهرا(س) دیگر هیچ توجیهی جز خوش آب و هوا بودن برخی نقاط آن ندارد! که البته این هم بیشتر به کار بازماندگان می‌خورد تا درگذشتگان

یکی دیگر از روش های تسلیت گفتن در سال های اخیر چاپ بنر است. بنرها نسبت به کیفیتی که دارند از قیمت 7 هزار تومان برای یک متر آغاز و تا 12 هزار تومان ادامه می یابند. که این بنر ها نیز تبلیغی برای اسراف به حساب می آیند کافیست چند تن از خانواده های معزا این بنر ها و تابلو ها را قبول نکنند تا به نحوی از این اسراف بزرگ جلوگیری به عمل آید.

در مناطق پایین شهر تاج گل معمولا دیده نمی شود ولی در مناطق بالای شهر اینگونه نیست. چند تاج گل در هر مراسم به خانواده معزا تحویل داده می شود ودر گفتگویی که با گل فروشان داشتیم، قیمت تاج گل ها از 300 هزار تومان تا یک میلیون ختم می شود آیا این روش تسلیت گفتن با عقل سلیم جور در می آید؟

یکی از بخش های پر هزینه در مراسم ترحیم، شام و نهار دادن به مهمانان است. بر اساس یک سنت نانوشته هر کس در مجلس خاکسپاری حضور داشته باشد می بایست برای شام و نهار دعوت شود.

هزینه شام و نهار بسته به مکان رستوران متفاوت است. در مناطق پایین شهر این قیمت حداقل برای شام ساده یک نفر، 750 هزار ریال و در مناطق متوسط شهر حداقل 10 هزار تومان و در مناطق بالای شهر این میزان با سرویس کامل نزدیک به 20 هزار تومان است. و با این حساب برآورد می شود هر وعده از غذا و پذیرایی از مهمانان حدود 3 تا 4 ملیون باشد، که با محاسبه مجلس سوم و هفتم و چهلم و سالگرد مبلغی بالغ بر 20 میلیون هزینه می شود.

در مجموع هزینه روی زمین نماندن میت، از مجلس ترحیم تا تذکر در مناطق محروم جامعه 10 میلیون تومان، مناطق مرکزی 20 میلیون تومان، و در مناطق مرفه جامعه نزدیک به 30 میلیون تومان می شود.

سئوال اساسی که پیش می آید این است که آیا این مراسم پرهزینه باعث تخفیف در گناهان متوفی می شود و یا اینکه چشم و هم چشمی را زیاد می کند ؟اگر یک چهارم این قیمت ها را خانواده معزا در اختیار افراد نیازمند و یا آزادی یک شخص بی گناه از زندان، مصرف شود آن خانواده یک عمر برای آن متوفی رحمت می خوانند.


منابع: اروم نیوز / رجا نیوز