تبیان، دستیار زندگی
اگر در ایران مانند آلمان 80 میلیون وسیله نقلیه داشتیم و فرض می کردیم که ضریب افزایش تلفات نیز ثابت می ماند تعداد تلفات به بیش از 103 هزار نفر می رسید!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقایسه کشته های ایران و آلمان در تصادفات

تصادف

1-  کشته های ایران و آلمان چه تعداد است؟

سرهنگ سیدمحسن بهرسی،رئیس مركز كنترل پلیس راهور ناجا، در نشستی خبری با اشاره به كشته شدن سالیانه پنج هزار و 500 نفر موتورسوار در كشور، اظهار داشت:

تعداد کشته شدگان موتور سوار ایران 10 درصد بیشتر از مجموع كشته‌شدگان تصادفات كشور آلمان در طول یك سال (چهار هزار و 500 نفر) است، این در حالی است كه تعداد كل خودروها در كشور آلمان 80 میلیون و در كشور ما 18 میلیون دستگاه است.

پیشتر روزنامه جام جم تعداد کل تلفات تصادفات ایران در سال 1387 را  23 هزار و 362 نفر اعلام کرده بود. به این ترتیب در حالی که ما یک چهارم آلمان وسایل نقلیه داریم، نزدیک به شش برابر تصادف داریم. به عبارت دیگر اگر ما در ایران 80 میلیون وسیله نقلیه داشتیم و فرض می کردیم که ضریب افزایش تلفات نیز ثابت می ماند تعداد تلفات به بیش از 103 هزار نفر می رسید!

2- علت آمار بالای تصادفات چیست؟

سرهنگی بهرسی با آنالیز حوادث و پیدا كردن علت رخ دادن آنها به این نتیجه رسیدیم كه عدم كیفیت خودروها یكی از مهمترین علل این حوادث و تصادفات است.

البته بخشی از علت نیز به نبود فرهنگ صحیح رانندگی در ایران باز می گردد که پیشتر به صورت تصویری و مقایسه ای در مطلب گردش به راست به آن پرداخته ایم.

3- پرخطرترین خودروها کدامند؟

سرهنگ بهرسی در خصوص پرخطرترین خودروهای موجود در كشور، گفت: خودروی پراید حدود 17 درصد حوادث شهری و 24 درصد حوادث جاده‌ای را به خود اختصاص داده است و پس از پراید خودروی نیسان وانت در حالی كه دو درصد كل خودروهای كشور را تشكیل می‌دهد در 2/5 درصد تصادفات دخیل است.

وی ادامه داد: همچنین كامیون‌ها و خودروهای سنگین در حالی كه 7/1 درصد خودروهای كشور را تشكیل می‌دهند، 14 درصد تصادفات جرحی و فوتی كشور را رقم زده و در 47 درصد تصادفات فوتی دخیل هستند.

به این ترتیب خودروهای پراید، نیسان وانت و كامیون‌ها را پرخطرترین خودروهای كشور هستند.

به این ترتیب خودروهای پراید، نیسان وانت و كامیون‌ها را پرخطرترین خودروهای كشور هستند.

تصادف

4- پرخطرترین جاده ها کدامند؟

رئیس مركز كنترل پلیس راهور ناجا در خصوص جاده‌های پرخطر كشور اظهار داشت: رتبه‌بندی‌های جاده‌های پرخطر در فصول مختلف سال متفاوت است، به عنوان مثال در فصل تابستان كه فصل برداشت صیفی‌جات است محور جیرفت در استان كرمان به دلیل افزایش شدید تردد كامیون‌ها، پرخطرترین جاده كشور است.

وی افزود: محور اصفهان – شیراز كه رتبه اول جاده‌های پرخطر كشور را داشت در حال حاضر رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و محور نیشابور – سبزوار نیز به دلیل مسافت 200 كیلومتری در كویر، قبل از نصب علائم مقام سوم جاده‌های پرخطر كشور را داشت كه در حال حاضر در مقام هشتم ایستاده است.

تصادف

5-پرحادثه ترین خودروها کدامند؟

سرهنگ بهرسی در خصوص عوامل شكل‌گیری حوادث در جاده‌ها و شهرها، گفت: سواری‌ها و وانت‌ها با 54 درصد عوامل شكل‌گیری این حوادث هستند و موتورسیكلت با 22 درصد، كامیون با 14 درصد، عابر پیاده با هفت درصد و خودروهای مسافربر عمومی با سه درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در شهرها نیز سواری و وانت با 39 درصد، عابرپیاده با 28 درصد، كامیون با 14 درصد، موتورسیكلت با 12 درصد و مسافربرهای عمومی با 5/7 درصد رتبه‌های اول تا پنجم این حوادث را در اختیار دارند.

6-بیشترین تخلفات کدامند؟

رئیس مركز كنترل پلیس راهور ناجا عدم توجه به جلو را با 5/24 درصد مهمترین علت وقوع تصادفات جاده‌ای عنوان و تصریح كرد: انحراف به چپ با 22 درصد و تخطی از سرعت مطمئنه با 18 درصد در رتبه‌های بعدی علل این تصادفات قرار دارند.

وی خاطرنشان كرد: در شهرها نیز عدم توجه به جلو با 37 درصد، تخطی از سرعت مطمئنه با 10 درصد و عدم رعایتن حق تقدم با 9 درصد مهمترین علل تصادفات هستند.

سرهنگ بهرسی هفت درصد تصادفات جاده‌ای سه ماه اخیر را در جاده‌های روستایی اعلام و تاكید كرد:‌ در این مدت تعداد 529 نفر در جاده‌های روستایی جان خود را از دست داده‌اند در حالی كه این تعداد در جاده‌های اصلی سه هزار و 212 نفر و در جاده‌های درون‌شهری یك هزار و 598 نفر بوده است.

مطلب مرتبط: گردش به راست(تصویری)

گروه جامعه و سیاست

تنظیم برای تبیان: امیرمحمد پارسی