تبیان، دستیار زندگی
معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از افزایش تعداد سازمان‎های مردم نهاد حوزه سلامت از 45 نهاد به 83 سازمان مردمی و ایجاد بانک اطلاعات نهادهای مردمی و سازمان های خیریه مرتبط با سلامت در کشور خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش سمن های حوزه سلامت از 45 به 83 سمن


معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از افزایش تعداد سازمان َهای مردم نهاد حوزه سلامت از 45 نهاد به 83 سازمان مردمی و ایجاد بانک اطلاعات نهادهای مردمی و سازمان های خیریه مرتبط با سلامت در کشور خبر داد.

بخش اجتماعی تبیان
سمن


محمد هادی ایازی، مهمترین فعالیت معاونت اجتماعی این وزارتخانه را جلب مشارکت خیرین در ایجاد زیرساخت های بهداشتی-درمانی، ساماندهی مشارکت های اجتماعی و خیریه های حوزه سلامت، سازمان های مردم نهاد (سمن) در حوزه سلامت، مشارکت بین بخشی، حمایت از نهادهای دولتی، سازمان های مردم نهاد و خیریه َها و ارتقای فرهنگ سلامت اعلام کرد.
معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در حوزه  مشارکت خیرین در ایجاد زیرساخت های بهداشتی-درمانی اقداماتی از جمله کمک به بازسازی و نوسازی بیمارستان های فرسوده، کمک به ایجاد تخت های بیمارستانی جدید، کمک به احداث خانه های بهداشت؛ کمک به احداث مراکز بهداشتی-درمانی، کمک به ایجاد مراکز انتقال خون در کشور، کمک به ایجاد کلینیک جامع (MS، دیابت و ...) کمک به ایجاد کلینیک ویژه، درمانگاه، کمک به ایجاد همراه سرای مجاور بیمارستان جهت اقامت همراهان بیمار، اهدای ملک جهت فعالیت های بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی و ایجاد خوابگاه دانشجویی و تجهیزات پزشکی امدادی انجام شده است.
براساس این گزارش ارتباط مستقیم با بیش  از 15 هزار خیر در کشور و جذب و ساماندهی بیش از 6000 میلیارد ریال، از طریق مشارکت خیرین حقیقی و حقوقی از اقدامات معاونت امور اجتماعی در راستای ساماندهی مشارکت های اجتماعی و خیریه های حوزه سلامت بوده است.
ایازی ادامه داد: همچنین در مورد سازمان های مردم نهاد (سمن) در حوزه سلامت، تعداد سمن های حوزه سلامت از 45 سمن در سال 92 به 83 سمن در سال 94 افزایش یافته است که از جمله آنها سمن های فعال انجمن تالاسمی ایران، انجمن دیابت ایران، انجمن هموفیلی ایران، مجمع خیرین سلامت کشور، انجمن حمایت از بیماران کلیوی، انجمن سلامت خانواده ایران و موسسه محک است.
معاونت امور اجتماعی وزارت بهداشت همچنین در راستای مشارکت بین بخشی اعم از سازمان های دولتی و غیردولتی تا کنون تفاهم نامه های مختلفی را  با سازمان اوقاف و امور خیریه، شهرداری تهران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و سازمان زندان ها و اقدامات تامین تربیتی کشورمنعقد کرده است.
براساس این گزارش ایجاد بانک اطلاعاتی سازمان های مردم نهاد و خیرین و کمک به تشکیل و توسعه ی سازمان های مردم نهاد حوزه ی سلامت، تهیه ی برنامه های فرهنگی در جهت تشویق و ترغیب مشارکت های اجتماعی در حوزه ی سلامت (هبه، نذر سلامت، فعالیت داوطلبانه، اهدای مال، وقف مال و...)،  کمک به تولید فیلم های داستانی، مجموعه های نمایشی تلویزیونی و تیزرهای آموزشی با هدف فرهنگ سازی در حوزه ی سلامت و  برگزاری مراسم، جشنواره ها و نمایشگاه های فرهنگی و علمی در حوزه ی سلامت از دیگر اقدامات و فعالیت های معونت امور اجتماعی اعلام شده است.



منبع: برنا