تبیان، دستیار زندگی
اردوغان ، رییس جمهور ترکیه براساس قانون اساسی به مدت 6 ماه حالت فوق العاده در کشور اعلام کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعلام حالت فوق العادع در ترکیه

اردوغان ، رییس جمهور ترکیه براساس قانون اساسی به مدت 6 ماه حالت فوق العاده در کشور اعلام کرد.

فرآوری: ع. امانی - بخش سیاست تبیان

آماده باش در ترکیه، کودتای نظامی ترکیه، رجب طیب اردوغان، کودتای ترکیه، حالت فوق العاده در ترکیه، خبر

چند روز پس از کودتای ناکام در ترکیه ؛ طی برگزاری جلسه شورای عالی امنیت ملی و کابینه ترکیه که حدود ٥ ساعت به طول انجامید، تصمیمات مهمی اتخاذ شد.

به گزارش رویترز، مصطفی سنتاپ یکی از نزدیکان رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه که از شخصیت های کلیدی حزب حاکم عدالت و توسعه است، گفت: براساس قانون اساسی می توان به مدت 6 ماه حالت فوق العاده در کشور اعلام کرد.

کودتای ترکیه هنوز به پایان نرسیده گفت که عاملان کودتا ممکن است طرح های دیگری در سر داشته باشند.

وی با این حال تاکید کرد: این حالت فوق العاده بر زندگی شهروندان عادی تاثیری نخواهد گذاشت. این عضو حزب حاکم ترکیه، همچنین خواستار احیای مجازات اعدام برای دست اندرکاران در کودتای نافرجام چند روز گذشته در ترکیه شد.

در همین حال، تعداد افرادی که به علت ارتباط با کودتا بازداشت، از کار معلق یا برکنار شده اند، به 60 هزار نفر رسیده است. در میان این افراد نیروهای ارتش، پلیس، قضات، کارمندان وزارت کشور و کارکنان وزارت آموزش و نیز وزارت آموزش عالی دیده می شوند.

دموکراسی در حالت فوق العاده

اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه، کودتای ترکیه هنوز به پایان نرسیده گفت که عاملان کودتا ممکن است طرح های دیگری در سر داشته باشند.

وی درباره احیای مجازات اعدام در ترکیه و اعمال آن برای عاملان کودتا که در روزهای گذشته با مخالفت مقامات کشورهای اتحادیه اروپا روبرو شده گفت که این موضوع، در اختیار مردم است. اردوغان، سپس گفت که مردم، همین را می خواهند و ترکیه منتظر رأی پارلمان است.

رئیس جمهور ترکیه گفت که بر خلاف برخی شایعات در زمان کودتا، کشور را ترک نکرده است.

اردوغان، همچنین مدعی شد که برخی کشورهای خارجی احتمالاً در کودتای ناکام ترکیه، دست داشته اند. وی در تركیه ٣ ماه وضعیت فوق العاده اعلام كرد.


منابع : خبرگزاری فارس / ایسنا