تبیان، دستیار زندگی
وزارت خارجه آمریکا از مقامات ایران خواسته است که از پیشنهاد خود برای تعیین آقای ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل به دلیل مشارکت در تسخیر سفارت آمریکا در سال 1358 صرف نظر کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوئل ایران و آمریکا بر سر ابوطالبی؟


با خداحافظی محمد خزاعی از نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد، بحث جانشینی وی با چالش‌های فراوانی روبه رو شده است. در آغاز منابع خبری اعلام می‌کردند که دولت ایران، حمید ابوطالبی را ـ که هم اکنون معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران است ـ به نمایندگی دائم ایران به سازمان ملل معرفی نموده است. در این میان، پس از اینکه یکی از روزنامه‌های امریکایی فاش کرد که دولت امریکا حاضر به دادن روادید به ابوطالبی نیست، جنجال‌ها نسبت به صدور روادید برای نماینده ایران به شدت افزایش پیدا کرد.


خبر‌های غیر رسمی، دلیل صادر نکردن روادید را حضور ابوطالبی در ماجرای تسخیر سفارت امریکا در سال 58 اعلام می‌کردند. حمید ابوطالبی نیز در واکنش به این خبر‌ها اعلام کرد با گروه «دانشجویان پیرو خط امام» کار کرده، ولی نقشی مستقیم در تسخیر سفارت نداشته و تنها در مقطعی درباره آزادی گروهی از دیپلمات‌های امریکایی، مترجم گروه بوده است.

ابوطالبی،

در ادامه، سنای آمریکا طرحی تصویب کرد که بر پایه آن افرادی که معلوم شود «در فعالیت‌های تروریستی، جاسوسی یا تهدید علیه امنیت ملی آمریکا دست داشته‌اند»، از روادید ایالات متحده محروم می‌شوند؛ هرچند در این قانون از نام خاصی سخن به میان نیاورده، مشخصا این قانون برای شخص ابوطالبی صادر شده است

آمریکا: ابوطالبی نیاید

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه گفت: ساده‌ترین راه برای پایان دادن به تنش بر سر نامزدی «حمید ابوطالبی» برای نمایندگی ایران در سازمان ملل این است که تهران از این تصمیم صرف نظر کند.

فارس نوشت: «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه بار دیگر با «نامناسب» خواندن «حمید ابوطالبی» برای نمایندگی ایران در سازمان ملل، گفت ساده‌ترین راه برای حل این مشکل این است که ایران از معرفی وی برای تصدی این سمت، صرف نظر کند.

واشنگتن از حدود یک ماه قبل و بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم تهران برای جایگزین کردن «محمد خزاعی» با «حمید ابوطالبی» به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل، به بهانه نقش ادعایی ابوطالبی در جریان تصرف سفارت آمریکا در تهران، با این تصمیم مخالفت کرده است.

واشنگتن از حدود یک ماه قبل و بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم تهران برای جایگزین کردن «محمد خزاعی» با «حمید ابوطالبی» به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل، به بهانه نقش ادعایی ابوطالبی در جریان تصرف سفارت آمریکا در تهران، با این تصمیم مخالفت کرده است.

سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در یک هفته اخیر با تصویب قوانینی، خواستار جلوگیری از ورود ابوطالبی به آمریکا شده‌اند. کاخ سفید هم هرچند رسما اعلام نکرده که به وی روادید نمی‌دهد، اما او را برای حضور در سازمان ملل «نامناسب» خوانده است. این در حالی است که آمریکا به عنوان میزبان سازمان ملل، متعهد شده است که به جز برخی موارد خاص، برای ورود نمایندگان کشورها، مانعی ایجاد نکند.

ساکی که شب گذشته در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که «آیا صرف نظر کردن تهران از نمایندگی ابوطالبی در سازمان ملل، ساده‌ترین حل بحران است؟»، گفت: «خوب، مسلما همین‌طور است. ما نگرانی‌هایمان را به روشنی ابراز کرده‌ایم و این آن‌ها هستند که باید تصمیم‌گیری کنند.»

عراقچی: ابوطالبی تنها گزینه ما است

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر خارجه کشورمان گفت: وزارت خارجه قصد معرفی هیچ گزینه دیگری غیر از ابوطالبی برای تصدی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک را ندارد.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، اعلام کرد که گزینه وزارت خارجه برای تصدی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک تنها حمید ابوطالبی است و وزارت خارجه قصد معرفی هیچ گزینه دیگری غیر از ابوطالبی برای تصدی این پست را ندارد.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر خارجه کشورمان گفت: وزارت خارجه قصد معرفی هیچ گزینه دیگری غیر از ابوطالبی برای تصدی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک را ندارد.

اخیراً در برخی رسانه‌ها اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه احتمال دارد گزینه‌ دیگری به جای ابوطالبی به منظور تصدی این سمت معرفی شود.

واکنش ابوطالبی به موضع آمریکا

گزینه پیشنهادی تهران برای تصدی مسئولیت نمایندگی ایران نزد سازمان ملل نسبت به اقدام کنگره امریکا در تصویب قانونی برای منع ورود وی به نیویورک واکنش نشان داد.

به گزارش مهر، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور که به عنوان گزینه ایران برای تصدی نمایندگی ایران نزد سازمان ملل مطرح است در واکنش به اقدام امریکا در تصویب قانون ممنوعیت ورود وی به امریکا در صفحه توییتر خود نوشت:

آمریكا از نظر حقوقی رویه جدید ومسیر نوینی را إیجاد كرد، أین كه با مصوبات پارلمان های ملی می توان تعهدات بین المللی كشور را زیر پا نهاد.

اقدام امریکا در پی طرح ادعای مشارکت ابوطالبی در تسخیر سفارت امریکا در تهران صورت گرفته در حالی که گفته می شود ابوطالبی تنها به عنوان مترجم در این ماجرا حضور داشته و در تسخیر سفارت نقشی نداشته است.

ابوطالبی کیست؟

ابوطالبی که در حال حاضر معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور است، سوابقی چون سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، بلژیک، استرالیا و اتحادیه اروپا (به مدت 15 سال)، مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه (به مدت 5 سال)، مشاور وزیر امور خارجه (به مدت 5 سال) و عضویت در شورای استراتژیک وزارت امور خارجه را در کارنامه کاری خود دارد.

حمید ابوطالبی متولد سال 1336 تهران و دارای مدرک دکترای جامعه شناسی تاریخی از دانشگاه لوون فرانسه، کارشناسی ارشد جامعه شناسی سیاسی از دانشگاه سوربن فرانسه، کارشناسی ارشد تاریخ فرهنگ و تمدن‌ اسلامی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران و کارشناسی جامعه شناسی از دانشگاه تهران است.

فراوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: فارس، تابناک،همشهری آنلاین،مهر