تبیان، دستیار زندگی
واشنگتن پست: اولمرت و بوش امروز باید با این واقعیت روبرو شوند كه ایران در حال پیروزی است نه تنها از این لحاظ كه برنامه هسته ای خود را نگه داشته بلكه به این خاطر كه جهت كلی خاورمیانه را نیز به سود خود تغییر داده است. یك روز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولمرت و بوش، دو سیاستمدار كوفته و ضعیف


واشنگتن پست: اولمرت و بوش امروز باید با این واقعیت روبرو شوند كه ایران در حال پیروزی است نه تنها از این لحاظ كه برنامه هسته ای خود را نگه داشته بلكه به این خاطر كه جهت كلی خاورمیانه را نیز به سود خود تغییر داده است.

یك روزنامه آمریكایی روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به سفر ایهود اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن و دیدارش با جرج بوش افزود دو دیپلمات زخم خورده باید این واقعیت را بپذیرند كه ایران در حال پیروزی است.واشنگتن پست نومیدانه نوشته است: امروز اولمرت و بوش، دو سیاستمدار كوفته و ضعیف شده كه هر دو در حال تدافعی قرار دارند، برای اولین بار در طول شش ماه گذشته در كاخ سفید به مذاكره می نشینند اما اینكه آیا این دیدار می تواند موج عدالتخواهی كه سراسر خاورمیانه، از نوار غزه تا بغداد را فرا گرفته، متوقف كند، بستگی به میزان حمایت این دو از یكدیگر دارد.به نوشته این روزنامه، آخرین باری كه نخست وزیر اسراییل در واشنگتن بود، به نظر می آمد كه این دو هم پیمان، كنترل كامل اوضاع را در دست داشته باشند.«بوش در آن زمان مشغول نظارت بر تشكیل اولین حكومت دموكراتیك دائمی در عراق بود و اولمرت طرحی جسورانه برای خروج یك جانبه از كرانه باختری را تهیه می كرد. در آن زمان هر دو آنها در حالی از دفتر كاخ سفید خارج شدند كه با اعتماد نشان می دادند كه به ایران اجازه نخواهند داد به سلاح اتمی دست پیدا كند.»واشنگتن پست می نویسد: اما امروز بوش و اولمرت باید با این واقعیت روبرو شوند كه ایران در حال پیروزی است نه تنها از این لحاظ كه تاكنون برنامه هسته ای خود را نگه داشته، بلكه به این خاطر كه جهت كلی در خاورمیانه را نیز به سود خود تغییر داده است.

روزنامه آمریكایی نوشته است: در همین حال ایران و متحدش سوریه نیز به طور كامل در حالت تهاجمی به سر می برند و چیزی نمانده كه آنها جهت انقلاب سرو و مردمی در لبنان را معكوس كرده و كنترل را در آن كشور به دست جنبش حزب الله بسپارند.

«همچنین آنها به مسدود كردن تلاش فلسطینیان میانه رو می پردازند كه خواهان تشكیل دولت جدید در غزه هستند تا بتوانند رابطه خود با اسرائیل و غرب را از سر گیرند. هم پیمانان آنها مشغول قاچاق تسلیحات بیشتر و ساخت پناهگاه های زیر زمینی دیگری هستند تا به قول خود دور جدیدی از «مقاومت» را به راه اندازند، جنگ دائمی كه آنها برای تغییر در منطقه از آن علیه اسرائیل استفاده می كنند.»

به نوشته واشنگتن پست، بوش و اولمرت برای پاسخگویی به این تهاجمات حرف چندانی برای زدن نداشته اند. هر دو این سیاستمداران در داخل با مشكلات عمیق سیاسی روبرو هستند و ارتش های خودنمای هر دو كشور نیز در باتلاق فرو رفته اند.پس اكنون این دو مقام می توانند، در صورتی كه به خود این اجازه را بدهند، به انتقاد از یكدیگر بپردازند.این روزنامه نوشته است: پیش از این نیز مقامات ارشد اسرائیلی در جلسات خصوصی از این امر شكایت كرده اند كه مبارزه دیپلماتیك بوش برای متوقف ساختن ایران در دستیابی به سلاح اتمی به هیچ جا نخواهد رسید و اینكه به نظر می آید آمریكایی ها هیچ طرح جایگزین دیگری نیز نداشته باشند.واشنگتن پست افزوده است: مقامات دولت بوش نیز به نوبه خود از كندی عملكرد اولمرت در اتخاذ حتی كوچكترین قدمها، همچون طرح آمریكا برای افزایش تبادل كالا و افراد بین غزه و خاك اسرائیل (سرزمین اشغالی)، در جهت رفع تنش با فلسطینیان، عصبانی هستند.

«گزینه ای پیش روی بوش و اولمرت این است كه دوباره برخاسته، خود را تكان داده و با تشریك مساعی و همفكری به همان چیزی دست یابند كه برای آنها معمول است، یعنی چیزی جسورانه. آنچه كه مورد نیاز است یك طرح تغییر بازی می باشد كه بتوان بواسطه آن برتری ایران و هم پیمانانش را شكسته و انرژی را به اعراب میانه تضعیف روحیه شده بازگرداند، چیزی مانند پیشنهاد آریل شارون در سال 2003 برای خروج از غزه و یا طرح بوش در ژوئن سال 2002 برای تأیید دولت فلسطینی.»

منبع: کیهان


لینک مطالب مرتبط:

نتیجه انتخابات امریکا، شوکی برای بوش

شوخی با بعضی ها ...

شوخی با بعضی ها (2)

انزوای اسرائیل در صحنه بین المللی