تبیان، دستیار زندگی
بعد از بهانه های بازرسی، تحریم، حقوق بشر و تروریسم در جریان مذاکرات، حال نوبت به حزب الله و نیروی سپاه قدس رسیده است ، از طرف دیگر آمریکا رایزنی های ویژه ای را با اعراب دارد هدف از این دور باطل چیست؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تناقض گویی آمریکا؛ حیله گری یا عرب دوستی


بعد از بهانه های بازرسی، تحریم، حقوق بشر و تروریسم در جریان مذاکرات، حال نوبت به حزب الله و نیروی سپاه قدس رسیده است ، از طرف دیگر آمریکا رایزنی های ویژه ای را با اعراب دارد هدف از این دور باطل چیست؟
امریکا

آمریکا برای بدست آوردن  دل اعراب منطقه و اسراییل، هر روز ساز تازه ای در مذاکرات هسته ای با ایران کوک می کند و قصد دارد با ایجاد انحراف در این روند مذاکرات  را با چالش جدی مواجه نماید.
آمریکا و متحدانش پس از آنکه عملا به هیچ مستمسکی در برابر فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران دست نیافته اند، درصددند تا با ایجاد انحراف در روند مذاکرات، آنچه میل و تمایل قلبی شان است، را به مردم ایران تحمیل کنند. تازه ترین اظهار نظرها در مورد مذاکرات معطوف به بازرسی های فراتر از NPT از تاسیسات هسته ای ایران و برخی سایت ها ی نظامی است. این اقدام نه تنها در حقوق بین اللملی جایگاهی ندارد، بلکه به شدت مورد مذمت حقوق دانان نیز قرار گرفته است. بر اساس NPT که ایران معاهده آن را امضا کرده است، بازرسان آژانس با نصب دوربین های مدار بسته و بازدید های مدیریت شده و هماهنگ با کشور طرف قرارداد، می توانند بر تاسیسات هسته ای نظارت لازم را انجام دهند. این درحالی است که گزارش آژانس بین اللملی انرژی اتمی نیز بر این امر در بیش از یک دهه اخیر در کشور برقرار بوده و هست و بازرسان آژانس آنچه را که با روح NPT در تطابق بوده اعمال کرده اند. نکته جالب تر آنکه همکاری های ایران با آژانس تنها به این مقوله محدود نشده و ایران برای اثبات حسن نیت خود، همکاری های فراتر از NPT نیز با آژانس داشته است. اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پیش از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل، طراحی مدالیته همکاری و پاسخگویی به سوالات آژانس در برهه های مختلف و همکاری مداوم ایران با آژانس در سال های اخیر همگی نشان از عمق همکاری های ایران با آژانس بین اللملی انرژی اتمی دارد. ایران همچنین تصمیم گرفته است که بر اساس بیانیه لوزان در صورت رفع کامل تحریم ها برای تصویب پروتکل الحاقی در مجلس شورای اسلامی، اقدامات لازم را صورت دهد. نکته قابل توجه آنکه در هیچ یک از گزارش های آژانس، چه پیش از ارجاع پرونده به شورای امنیت و چه قبل از آن، موردی دال بر غیر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران گزارش نشده است. با تمام این احوال و در شرایطی که ایران و 1+5 به سوی انعقاد تفاهم نامه و توافق نامه جامع در حرکت هستند، برخی اقوال از سوی 1+5 برای نظارت بیشتر و یا عدم اطمینان کامل از اجرای توافق نامه و لزوم اتخاذ موارد صعب تر برای ایران مطرح می شود. آنچه که امروز در مورد اقدامات فراتر از NPT از سوی ایران مطرح می شود، بی شک دارای هیچ جایگاه حقوقی نیست و عملا اقدامی خلاف NPT و بیانیه لوزان است. یه نظر می رسد این رویکرد جز بر مبنای سیاسی بر مبنای دیگری استوار نیست.

افزایش قدرت منطقه ای ایران از یک سو  و چالش های مهم منطقه ای نظیر بحران عراق  به سوریه و یمن از سوی دیگر و نیز باز شدن در سرمایه گذاری  در ایران و تمایل  و اشتیاق سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران سبب شده که نگرانی جدی  در میان اعراب منطقه  ایجاد شود
افزایش قدرت منطقه ای ایران از یک سو  و چالش های مهم منطقه ای نظیر بحران عراق  به سوریه و یمن از سوی دیگر و نیز باز شدن در سرمایه گذاری  در ایران و تمایل  و اشتیاق سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران سبب شده که نگرانی جدی  در میان اعراب منطقه  ایجاد شود  و لذا با اتخاذ رویکردهایی نظیر ایران فوبیا یا ایران هراسی، ذهنیت غرب نسبت به ایران را تغییر دهند. البته مقامات غربی نیز از صداقت لازم در برخورد با ایران برخوردار نیستند و قصد دارند با هر فریب  و خدعه ای آنچه مدنظر دارند را بر کرسی بنشانند. امروز این دو عامل  دست به دست هم داده  تا آنچه  را مغایر با NPT   و بیانیه لوزان  است بر مردم ایران تحمیل کنند. اظهارات مقامات آمریکایی نیز دقیقا موید این رویکرد نابخردانه و مغرضانه است  تا از این طریق ضمن اعمال فشار مضاعف  به ایران، دل اعراب  و اسراییل  را بدست آورند. بدون شک، آمریکا و غرب  بر درستی مسیر حرکت ایران وقوف کامل  دارند و اینگونه  نیست  که بخواهند خود را  با اعراب منطقه  همراه کنند. برخی مزیت های  اقتصادی  و تحمیل سلاح و کالاهای  فراوان  به اعرابی که جاهلیت مدرن را تجربه می کنند باعث اتخاذ چنین رویکردی شده است همانگونه که مقامات ایران اعلام می کنند، مقامات آمریکایی درمذاکرات مشترک حرف دیگر می زنند  و در صحنه عمل حرفی متفاوت. این تناقض قطعا ناشی از روح حیله گری  و نیرنگ بازی  غرب است تا بتوانند هر دو طرف بازی یعنی ایران  از سویی و اعراب  و اسراییل را از سوی دیگر در کنار خود داشته باشند.
اتخاذ چنین رویکردی نه تنها مفید به حال غرب و آمریکا نخواهد بود. بلکه در آینده موجب ایجاد خدشه جدی در روابط شان با اعراب خواهد شد. البته این پیش بینی به لحاظ بلاهت سران عرب دور از انتظارات است و اعراب در هر شرایطی، خود را به غرب نزدیک خواهند کرد تا با ایران به مقابله بپردازند.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان


 مطالب مرتبط:

مذاکرات هسته ای به کجا می رسد؟

نظر شما درباره تفاهم؟

چرا انرژی هسته‌ای می‌خواهیم؟

مرتبط تصویری:

 مستند مانع

 گزینه های روی میز بعد از روابط دیپلماتیک