تبیان، دستیار زندگی
این سه آمریکایی به صورت غیرمجاز وارد ایران شده و درمرز ملخ خور مریوان دستگیر شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گمانه های حضور سه آمریکایی در ایران

جاسوس

چند روزی است که رسانه های خارجی با ایجاد فضای سنگین رسانه ای از ربودن سه آمریکایی در خاک عراق و انتقال آنها به خاک ایران خبر می دهند! اما موضع رسمی ایران اعلام نشده بود تا اینکه دیروز معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان -البته با تاخیر- خبر را به این صورت تصحیح کرد که این سه آمریكایی به صورت غیر مجاز وارد خاک ایران شده، و در مرز ملخ‌خور شهرستان مریوان دستگیر شده اند. البته هنوز هویت آنها مشخص نشده است. این افراد كه میانسال هستند، دارای ویزای سوریه و عراق بوده و بدون آنکه ویزای ورود به ایران داشته باشند در داخل مرزهای ایران دستگیر شده اند.

به نظر می رسد این افراد برخلاف آنچه از سوی مقامات و رسانه‌های آمریكایی مطرح می‌شود، برای جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی به ایران هدایت شده‌اند. هرچند رسانه های خارجی با گزارشهای نادرست این افراد را خبرنگار، دانشجو و یا گردشگر معرفی کرده اند.

وزیر خارجه آمریکا از مقام‌های تهران خواست تا برای تعیین سرنوشت سه شهروند آمریکایی، به واشنگتن کمک کنند. «هیلاری كلینتون» در كنفرانس خبری مشترك با «ناصر جوده»، همتای اردنی خود گفت كه نگران شهروندان آمریكایی دستگیر شده در ایران است و از مقام‌های این كشور می‌خواهد تا هر چه سریع‌تر این افراد را بازگردانند.

دولت آمریکا اعلام كرده است که سفیر سوئیس در تهران ضمن تماس با مقام‌های ایرانی در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره سه شهروند آمریکایی است. (خبرگزاری ایلنا و فارس)

این سه آمریكایی به صورت غیر مجاز وارد خاک ایران شده، و در مرز ملخ‌خور شهرستان مریوان دستگیر شدند.

گمانه ها:

1- گمانه اول: بزرگترین نقطه ضعف آمریکا بعد از فتح لانه جاسوسی، فقدان اطلاعات کافی در مورد ایران است. در واقع آمریکا به علت نداشتن سفارتخانه در ایران از ضعف شدید اطلاعاتی رنج می برد. به همین جهت هدف از ارسال این افراد و دیگر افراد مشابه رسیدن به اطلاعات مورد نیاز دستگاه‌های تصمیم‌گیری در آمریكا است. به خصوص آنکه آمریکا اکنون در لحظه حساسی برای تصمیم گیری در مورد ایران قرار دارد.

2- گمانه دوم: ایران دقیقا در زمانه ای که فشارهای انگلستان بر علیه ایران در مورد پرونده هسته ای زیاد شده بود، با دستگیری ملوانان انگلیسی که به آبهای سرزمینی ایران وارد شده بودند توانست قدرت و اقتدار خود را به رخ انگلستان کشیده و این کشور را از عواقب دخالت در امور ایران آگاه سازد. اقدام دولت ایران در دستگیری این سه آمریکایی می تواند در همین راستا و در واقع اخطاری به دولت آمریکا در مورد دخالتهای بیش از حد این کشور در حوادث بعد از انتخابات باشد.

3- گمانه سوم: دو روزنامه‌نگار آمریکایی كه برای شبكه تلویزیونی "كارنت تی وی " كار می‌كردند به اتهام ورود غیرقانونی به خاك كره شمالی دستگیر شده و از سوی مقامات پیونگ‌یانگ به 12 سال كار اجباری در كره شمالی محكوم شدند. گفته می شود بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا در ماموریتی به منظور کمک به آزادی خبرنگاران آمریکایی زندانی در کره شمالی، وارد پیونگ یانگ می شود. مشابهت عجیب میان حادثه ایران و کره شمالی و دستگیری تبعه های آمریکایی در این دو کشور شاید بهانه ای برای همسان پنداری میان ایران و کره شمالی باشد.  چندین سال است که کشورهای غربی و آمریکا علی رغم بازرسی های متعدد آژانس انرژی اتمی همچنان بر قصد تهران برای ساخت بمب اتمی تاکید می کنند. کره شمالی کشوری است که به سلاح هسته ای دست یافته، قرار گرفتن نام ایران در یک ماجرای مشابه در کنار نام کره شمالی می تواند بخشی از جنگ روانی جدید آمریکا بر علیه ایران باشد که هوشیاری مسئولین و فراست رسانه ها را می طلبد.

حمید نساج

گروه جامعه و سیاست