تبیان، دستیار زندگی
سبحانی نیا در گفت و گوی اختصاصی با تبیان: دیدگاه های حضرت امام(ره) سر لوحه کار مجلس است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سبحانی نیا در گفت و گوی اختصاصی با تبیان


سبحانی نیا در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:

دیدگاه های حضرت امام(ره) سر لوحه کار مجلس است


سبحانی نیا

هفتم خرداد سالروز تشکیل اولین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 59 که به نام روز مجلس نامگذاری شده فرصت مغتنمی برای بررسی عملکرد مجلس در حوزه های مختلف است.

در همین زمینه با توجه به تقارن ایام سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با روز مجلس چگونگی تحقق منویات و آرمان های حضرت امام(ره) و توجه به دیدگاه های ایشان در مجلس شورای اسلامی را مورد بررسی قرار دادیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن سبحانی نیا عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در این باره معتقد است که مجلس نسبت به تحقق منویات حضرت امام (ره) اهتمام بسیار ویژه ای دارد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه دیدگاه های حضرت امام(ره) سر لوحه کار مجلس است همچنین تاکید کرد که به نسبت شرایطی که در سالهای گذشته در کشور وجود داشته حرکت مجلس در راستای تحقق آرمان های حضرت امام خمینی (ره) حرکت مثبتی بوده است.

مشروح این گفت و گو را در پی می خوانید: 

-فکر می کنید مجلس تا چه حد در جهت تحقق منویات امام خمینی (ره) گام برداشته است؟

البته همه دستگاه های نظام در ساختار سیاسی کشور رسالت و وظیفه ای دارند که هم می توان با نگاه ایده الی به آن نگریست و حکم کرد که آنها باید به نحو خوب و مطلوب به وظیفه شان عمل کنند و هم می توان نگاهی واقع بینانه داشت که شرایط مختلف کشور در این نگاه مورد توجه قرار گیرد.

-آیا مجلس شورای اسلامی امروز از نظر توجه به فرمایشات امام (ره) در نقطه ایده آل قرار دارد؟

از نگاه ایده الی بالطبع ممکن است کاستی هایی در قوه مقننه در ارتباط با تحقق منویات حضرت امام (رض) در خصوص مجلس شورای اسلامی داشته باشیم و می بایست گام های بیشتر و بلندتری برمی داشتیم که در یک زمینه هایی این نقیصه وجود دارد و ما نتوانسته ایم به نقطه مطلوب برسیم.

نگاه مجلس در راستای چشم اندازهای مدنظر حضرت امام(ره) که امروز مقام معظم رهبری به عنوان نقشه راه پیش روی کشور گذاشته اند، نگاه مثبتی است وبه نسبت شرایطی که در سالهای گذشته در کشور وجود داشته حتما حرکت مجلس در این راستا حرکت مثبتی بوده است.

اما از نگاه واقع بینانه و با توجه به مجموعه شرایطی که در ساختار سیاسی کشور ما وجود دارد و آنچه امروز بعد از 32 سال شاکله مجلس را تشکیل می دهد و نگاه مجلس به مسایل مختلف و ارزشها به نظر من مجلس نسبت به تحقق منویات حضرت امام (ره) اهتمام بسیار ویژه ای دارد.

-در چه مواردی می توان به طور مصداقی گفت که مجلس دقیقا در پی تحقق کامل آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده است؟

جای خوشحالی است که امروز دیدگاه های حضرت امام(ره) سر لوحه کار مجلس است و هر جا احساس شود که مغایرتی با نظرات حضرت امام(ره) وجود دارد مجلس ورودی به آن نخواهد داشت.

در خصوص مسائلی مثل اجرای عدالت اجتماعی، تلاش برای خدمتگزاری و فراهم کردن زمینه های خدمت به مردم و جامعه هم مجلس سعی کرده با وضع قوانینی راهگشا این فرصت را در کشور فراهم کند و پیش روی دولت قرار دهد تا دولت به عملیاتی کردن آن بپردازد. در همین زمینه شعار اجرای عدالت اجتماعی که امروز مورد تاکید مقام معظم رهبری است قطعا از جمله مسائلی بوده که همیشه حضرت امام (ره) بر آن تاکید داشتند.

مجلس هم امروز با تمام وجود تلاش می کند تا این عدالت اجتماعی در جامعه محقق شود، فاصله طبقاتی از بین برود و مردم زندگی آرام و سالمی را پیش رو داشته باشند.

سبحانی نیا

-در تصویب طرح ها و لوایح این موضوع چقدر مورد توجه قرار می گیرد؟

مجلس نسبت به مسائل فرهنگی و تقویت فرهنگ دینی، قرانی و فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت توجه خوبی داشته ازجمله اینکه در تصویب برنامه پنجم توسعه و سرفصل هایی درباره فرهنگ اسلامی و ایرانی، ایثار، شهادت، بسیج و نهادهای تاثیرگذار دینی اهتمام ویژه ای داشته است و علاوه بر آن در بودجه و برش های یکساله برنامه پنجم بر این مسائل تاکید می شود.

-یعنی با یک ارزیابی کلی آیا می توان گفت که مجلس امروز دقیقا در راستای آرمان های ابتدای انقلاب قدم بر می دارد؟

در کل به نظر می رسد که نگاه مجلس در راستای چشم اندازهای مدنظر حضرت امام(ره) که امروز مقام معظم رهبری به عنوان نقشه راه پیش روی کشور گذاشته اند، نگاه مثبتی است و به نسبت شرایطی که در سالهای گذشته در کشور وجود داشته حتما حرکت مجلس در این راستا حرکت مثبتی بوده است.

-با توجه به اینکه شما عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم هستید فکر می کنید در حال حاضر نگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران چقدر منطبق بر دیدگاههای حضرت امام (ره) است؟

جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده در قضایای شمال افریقا و خاورمیانه و هم چنین موضوع یمن و بحرین بدون اینکه شبهه دخالت در امور داخلی کشورها وجود داشته باشد به نحوی فریاد مظلومیت مردم این کشورها را به گوش جهانیان برساند و از حقوق حقه این ملت ها دفاع کند. این از جمله مواردی است که حضرت امام (ره) هم در چارچوب حمایت از مستضعفین و دفاع از مبارزات حق طلبانه ملت ها همواره بر این مساله تاکید داشتند. لذا به نظر می رسد که رویکرد نظام در مواجهه با این مسائل منطبق بر نظرات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بوده است.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان