تبیان، دستیار زندگی
حیدر جمال رئیس کمیته اسلامی روسیه و از فیلسوفان و کارشناسان سیاسی برجسته این کشور که مواضع ضدصهیونیستی و حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطین را داشت، درگذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدافع بین المللی روسی فلسطین در گذشت

حیدر جمال رئیس کمیته اسلامی روسیه و از فیلسوفان و کارشناسان سیاسی برجسته این کشور که مواضع ضدصهیونیستی و حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطین را داشت، درگذشت.

بخش سیاست تبیان

بین الملل، درگذشت، مدافع، فلسطین، حیدر جمالریال رییس کمیته، کمیته، اسلام

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری ایرنا، امروز (دوشنبه) در صفحه فیس بوک حیدر جمال پیام کوتاه خبر درگذشت این شخصیت سیاسی و اندیشه ورز که همکاری نزدیکی با نمایندگی ایرنا در مسکو نیز داشت، انتشار یافت. در این پیام آمده است: شامگاه یکشنبه مسیر حیدر جمال در این جهان فانی پایان یافت. الله اکبر.
حیدر جمال بارها در مصاحبه با رسانه های مختلف روسی و خارجی به ویژه ایرنا و همچنین سخنرانی، دیدگاههای خود را در مسائل مهم جهانی بیان می کرد.
وی که به عنوان یک شخصیت خبری و کارشناس مورد توجه رسانه ها و همچنین نشست های فکری، فلسفی و سیاسی در داخل و خارج روسیه بود، مواضع روشنی در باره اوضاع خاورمیانه به ویژه فلسطین داشت.
مهم ترین دیدگاههای حیدر جمال مخالفت صریح با اقدام های ضدفلسطینی رژیم صهیونیستی و سکوت جهان عرب در باره اشغال فلسطین و همچنین تاکید بر حق فلسطینیان برای داشتن حکومت مستقل بود.
این کارشناس فقید همچنین با تاکید بر لزوم برخورداری ایران از برنامه هسته ای به عنوان امضا کننده پیمان منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی ( ان.پی.تی)، تحریم های ضدایرانی را محکوم می کرد.

امروز ملت سوریه بدترین ضربه ها را از رژیم های عربی حامی رژیم صهیونیستی خورده و ده ها هزار نفر از مردم مسلمان این کشور در حملات تروریست های تکفیری مورد حمایت ریاض و متحدانش جان خود را از دست داده اند و همچنین میلیاردها دلار نیز خسارت دیده است.

حیدر جمال 69 ساله آذربایجانی تبار که از سال 1979 با رهبران مسلمانان تاجیکستان ارتباط داشت و در برنامه های سیاسی-اجتماعی مسلمانان منطقه قفقاز و روسیه هم مشارکت می کرد، سال 1995 نیز رئیس سازمان کمیته اسلامی روسیه شد.
حیدر جمال رئیس کمیته اسلامی روسیه گفت: مشکل اصلی مردم فلسطین که اقدام های رژیم صهیونیستی را تشدید کرده، بی توجهی کشورهای عربی است که تل آویو از آن سود می برد.
جمال که از کارشناسان سیاسی و فیلسوفان مسلمان روسیه است، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو، افزود: در حالی که ایران توجه حداکثری به مساله فلسطین و حمایت از مردم مظلوم این سرزمین دارد، بسیاری از کشورهای عربی مسائل را نادیده گرفته و فقط به منافع زودگذر توجه می کنند.
رئیس کمیته اسلامی روسیه گفت: این وضعیت باعث شده است تا فقط چند کشور اسلامی به مشکلات ملت فلسطین توجه کنند، در حالیکه با توجه به فرمایشات نبی اکرم (ص) و نص صریح قرآن کریم، بی توجهی به مشکلات مسلمانان غیرقابل قبول است.متاسفانه فقط ایران مساله فلسطین را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده و از مقاومت فلسطین حمایت می کند.
این کارشناس مسلمان با بیان اینکه حمایت ایران از مساله فلسطین کاملا مطابق اصول اسلامی است، اظهار کرد: امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی با توجه به مسئولیت مسلمانان در برابر فلسطین، روز جهانی قدس را اعلام کرد.
جمال تصریح کرد: در حالیکه بسیاری از مسلمانان جهان آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس برگزار و صدای اعتراض خود را به نسبت به جنایات ضد انسانی رژیم صهیونیستی بلند می کنند، بیشتر دولت های اسلامی بویژه کشورهای عربی توجه کافی به آرمان های مردم فلسطین نمی کنند.
وی ادامه داد: این وضعیت تاثیرهای ناگواری بر روند حل مساله فلسطین داشته و خواهد داشت و رژیم صهیونیستی نیز به سیاست اشغالگری، کشتار و ظلم و ستم ادامه می دهد.
جمال افزود: در چارچوب این بی توجهی، ساخت شهرک های صهیونیست نشین در اراضی تاریخی فلسطین داغ ننگی بر پیشانی کشورهای عربی است که با رژیم صهیونیستی سازش و همچنین پنهان و آشکار همنشینی می کنند.
جمال ادامه داد: این کشورها نه فقط هیچ کاری برای آزادی قدس شریف و ملت فلسطین از زیر یوغ اشغالگران صهیونیست نمی کنند، بلکه در حد امکان به جبهه مقاومت هم ضربه می زنند.
وی خاطرنشان کرد: رژیم هایی مانند عربستان سعودی که برای ضربه زدن به مقاومت رژیم صهیونیستی از هیچ کوششی فروگذار نیستند، با ایران و سوریه حامی فلسطین دشمنی دارند و با دشمنان اسلام علیه این کشورها ائتلاف تشکیل داده اند.
کارشناس مسلمان روس اضافه کرد: امروز ملت سوریه بدترین ضربه ها را از رژیم های عربی حامی رژیم صهیونیستی خورده و ده ها هزار نفر از مردم مسلمان این کشور در حملات تروریست های تکفیری مورد حمایت ریاض و متحدانش جان خود را از دست داده اند و همچنین میلیاردها دلار نیز خسارت دیده است.
وی ادامه داد: رژیم سعودی برای ضربه زدن به ایران هم همواره برنامه ریزی کرده و برای جلوگیری از امضای برجام و لغو تحریم ها در مورد این کشور از هیچ کوششی دریغ نکرد.
رئیس کمیته اسلامی روسیه گفت: اما این تلاش ها و توطئه ها هیچ نتیجه ای برای مبتکران آن نخواهد داشت و پیروزی مردم فلسطین و حامیان آنو در وهله اول جمهوری اسلامی ایران دور نخواهد بود.


منبع : خبرگزاری ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .