تبیان، دستیار زندگی
ویرجیلیو داستولی رییس هیات نمایندگی کمیسیون اروپا در ایتالیا که در نشست سران گروه 8 حضور داشته است، گفت: گروه هشت کشور صنعتی جهان موجودیت خود را زیر سوال برده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گروه هشت موجودیت خود را زیر سوال برد

ویرجیلیو داستولی" رییس هیات نمایندگی کمیسیون اروپا در ایتالیا که در نشست سران گروه 8 حضور داشته است، گفت: گروه هشت کشور صنعتی جهان موجودیت خود را زیر سوال برده اند.

جی هشت

به گزارش گروه صوتی تصویری ایرنا، تلویزیون فارسی صدای آمریکا شنبه شب گفت: اجلاس سه روزه رهبران هشت قدرت اقتصادی جهان که بعداز ظهر جمعه اخیر در ایتالیا به پایان رسید، نتوانست درباره بسیاری از مسایل مطرح تصمیم گیری کند و آنها را به کنفرانس های بعدی ارجاع کرد.

ویرجیلیو داستولی در گفت و گو با این تلویزیون اظهارداشت: گروه 8 که قدرت های صنعتی جهان را در بر می گیرد و در نشست های اخیر خود در آکوییلای ایتالیا به گروه 14 و یا 20 گسترش یافت، گویا با بحرانی ساختاری مواجه است زیرا اتخاذ تصمیمات در مورد بسیاری از مسایل کلیدی از راه های گذر از بحران های مالی و اقتصادی تا مسایل زیست محیطی و مشکلات تجارت جهانی را به نشست های آینده دیگر گروه ها موکول کرد.

وی افزود: هیچکدام از این گروه ها یعنی گروه 8 ، 20 و یا 5 در عمل نمی توانند تصمیمی اتخاذ کنند که برای 192 کشور قابل اجرا باشد و در دنیایی که با سرعت به سوی جهانی شدن گام بر می دارد، اگر چه 14 کشور، 60 درصد اقتصاد جهان را نمایندگی می کنند، باز هم نمی توانند تصمیماتی اتخاذ کنند که دیگران ملزم به اجرای آن باشند.

به دلیل مخالفت روسیه هیچگونه تصمیمی درباره پرونده اتمی ایران اتخاذ نشد و در این رابطه نیز هرگونه تصمیم گیری بویژه در مورد تحریم های جدید به نشست پیتسبورگ موکول شد

او نمونه بارز بحران ساختاری گروه 8 را ناتوانی این اجلاس در تصمیم درباره موضوع هسته ای ایران ایران و یا عدم برخورد با پرونده چین دانست و گفت: وظیفه اصلی گروه 8 که تا چندی پیش گروه 7 بود، گفت و گو و تبادل نظر در مورد مسایل راهبردی و امنیتی است و اگر رهبران هشت قدرت اقتصادی جهان نتوانند نظر واحدی را در رابطه با مسایل استراتژیک اتخاذ کنند، موجودیت خود را به نوعی زیر سوال برده اند.

این شخصیت اروپایی با بیان اینکه نمونه بارز ناتوانی گروه 8 نحوه برخورد با پرونده جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: به دلیل مخالفت روسیه هیچگونه تصمیمی درباره پرونده اتمی ایران اتخاذ نشد و در این رابطه نیز هرگونه تصمیم گیری بویژه در مورد تحریم های جدید به نشست پیتسبورگ موکول شد.

تلویزیون فارسی صدای آمریکا تصریح کرد: در خاتمه اجلاس گروه 8 در آکوییلای ایتالیا، بسیاری از سازمان های غیر دولتی بین المللی همچون صندوق جهانی طبیعت، عمل علیه فقر آب و صلح سبز نیز نتایج این نشست را فقیر و غیر کافی خواندند.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور