تبیان، دستیار زندگی
در چهار ماه نخست امسال سرقت توسط سارقان سابقه دار رو به افزایش است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رکورد دار وقوع سرقت

پراید

سرهنگ محمدرضا مقیمی رییس پلیس مبارزه با سرقت آگاهی نیروی انتظامی گفت: همچنان خودروی پراید رکورددار مورد سرقت است و بالغ بر 44 درصد از خودروهای سرقتی را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش ایرنا ، سرهنگ محمدرضا مقیمی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در نیمه دوم خرداد ماه 17 درصد نسبت به نیمه اول در این ماه افزایش سرقت خودرو را شاهد بودیم.

وی با تاکید بر اینکه از نظر آگاهی سرقت خودرو منشا بسیاری از سایر سرقت ها به شمار می رود ، افزود: در چهار ماه ابتدایی سال روزانه 58 دستگاه خودرو به سرقت رفته است که این آمار از نظر آگاهی ناجا یک فاجعه به شمار می رود.

رییس پلیس مبارزه با سرقت آگاهی ناجا کشف خودروهای سرقتی را نسبت به سال گذشته با 44 درصد افزایش اعلام کرد و افزود: در مدت سپری شده از سال جاری از 56 خودروی سرقتی 50 خودرو در روز کشف شده است.

وی از تعامل مطلوب ایران خودرو در رعایت RFID (نصب موارد شناسایی در نقاط بیشتری از اتومبیل) خبر داد و گفت: سایپا نیز اقدامات خوبی در سوییچ پراید انجام داده است اما لازم است اقدامات امنیتی در این خودرو بیشتر شود.

مقیمی عمده خودروهای سرقتی را از خودروهای داخلی اعلام کرد و افزود: لازم است سایپا امنیت را در خودروی پراید بیشتر رعایت کند.

در چهار ماه ابتدای سال جاری 41.33 درصد از سارقان دستگیر شده حرفه ای بوده اند

وی تعداد کشفیات خودروهای سرقتی در کمتر از یک ماه را 59 خودرو اعلام کرد و گفت: در چهار ماه ابتدای سال جاری 77.5 درصدخودروهای سرقتی در ماهی که سرقت شدند کشف شده اند.

رییس پلیس مبارزه با سرقت آگاهی ناجا همچنین میزان کشف به کشف در موتورسیکلت ها را در سال جاری مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در کشف به کشف 21 درصد افزایش را در چهار ماه نخست سال شاهد هستیم .

مقیمی میانگین کشفیات امسال را 87 درصد اعلام کرد و گفت: 37 درصد وقوع به وقوع و 21 درصد کشف به کشف موتورسیکلت ها افزایش داشته است.

وی آمار سرقت روزانه موتورسیکلت ها را 180 دستگاه اعلام کرد و افزود: در نیمه دوم خرداد ماه سرقت موتورسیکلت نسبت به نیمه اول در این ماه 17 درصد افزایش داشته است.

رییس پلیس مبارزه با سرقت آگاهی ناجا یکی از دلایل افزایش سرقت ها را وضعیت اجتماعی کشور عنوان کرد و گفت : تا زمانی که لمپن بودن مورد توجه قرار گیرد در نتیجه افزایش در جرایم را شاهد خواهیم بود.

سرهنگ مقیمی

مقیمی با اشاره به اینکه سال گذشته شاهد کاهش دستگیری سارقان سابقه دار بودیم، گفت: در چهار ماه نخست امسال برخلاف این مورد را شاهد بودیم و سرقت توسط سارقان سابقه دار رو به افزایش است.

رییس پلیس مبارزه با سرقت آگاهی ناجا 40.33 درصد از سارقان دستگیر شده را در سال گذشته سابقه دار اعلام کرد و گفت: در چهار ماه ابتدای سال جاری 41.33 درصد از سارقان دستگیر شده حرفه ای بوده اند.

وی در مالخرها نیز به این تغییر اشاره کرد و گفت: در سال گذشته مالخرهای بدون سابقه 69 درصد بودند اما در چهار ماه ابتدایی سال این رقم به 67 درصد رسیده و آمار 31درصدی مالخران با سابقه به 37 درصد در سال جاری رسیده است.

رییس پلیس مبارزه با سرقت آگاهی ناجا با اشاره با افزایش کشفیات در سرقت لوازم خودرو گفت: امسال به صورت میانگین در روز 186 مورد وقوع سرقت لوازم داخل خودرو را در روز داشته ایم که 65 درصد افزایش وقوع را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

مقیمی تعداد کشفیات لوازم داخل خودرو را روزانه 103 مورد اعلام کرد و افزود: با توجه به میزان کشفیات در این بخش افزایش 12.5 درصدی را شاهد بوده ایم.

رییس پلیس مبارزه با سرقت آگاهی ناجا در سرقت منزل آمار وقوع سرقت را نسبت به کشفیات نامناسب اعلام کرد و گفت: در کشفیات سرقت منزل در چهار ماه نخست سال شش درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته ایم که آمار خوبی به شمار نمی رود. این در حالی است که در چهار ماه ابتدایی سال بالغ بر 40 درصد در وقوع سرقت منزل افزایش داشته ایم.

رییس پلیس مبارزه با سرقت آگاهی ناجا میزان کشف به وقوع سرقت منزل را در سال گذشته 84 درصد ذکر کرد و گفت: میزان کشف به وقوع در چهار ماه نخست سال جاری 63 درصد بوده است که در نتیجه 21 درصد کاهش در کشف داریم.

وی تعداد کشفیات خودروهای سرقتی در کمتر از یک ماه را 59 خودرو اعلام کرد و گفت: در چهار ماه ابتدای سال جاری 77.5 درصدخودروهای سرقتی در ماهی که سرقت شدند کشف شده اند

مقیمی وقوع 63 درصد از سرقت های منزل را در شب اعلام کرد و گفت: 66 درصد از سرقت وسایل خودرو و موتورسیکلت ها در روز انجام می شود.

وی به افزایش سرقت بانک اشاره کرد و افزود: در سال گذشته هفت مورد سرقت بانک روی داد اما در چهار ماه نخست سال این آمار به 18 مورد رسیده است.

مقیمی با اعلام افزایش 30 درصدی کشفیات مغازه در ابتدای سال تاکنون خاطر نشان کرد: در چهار ماه ابتدای سالجاری 4هزار مغازه سرقت شد و 33 مورد از آنها توسط ماموران آگاهی کشف شدند که در نتیجه می توان گفت در سرقت مغازه 63 درصد افزایش وقوع را شاهد بوده ایم.

وی با اشاره به افزایش 15.5 درصدی کشفیات کیف قاپی گفت: این در حالی است که در تعداد وقوع به وقوع 32 درصد افزایش را داشته ایم.

رییس پلیس مبارزه با سرقت آگاهی ناجا تنبیه در نظر گرفته شده برای کیف قاپان را کم اعلام کرد و گفت: در اقداماتی که از سه سال گذشته صورت گرفته یکی از اولویت های آگاهی کشف علمی و کاهش زمان کشف از زمان وقوع سرقت است.

مقیمی با اشاره به اجرای طرح مبارزه با سرقت در خرداد ماه گفت: در این طرح یک هزار و 770 متهم دستگیر شدند و سه هزارو 516 عدد اموال مسروقه کشف شد که 283 دستگاه خودرو و 860 دستگاه موتورسیکلت را از جمله این کشفیات اعلام کرد.

وی وقوع 70 درصد از سرقت های توام با خشونت را در استان های تهران بزرگ ، تهران ، فارس و اصفهان اعلام کرد و افزود: جمع کشفیات سرقت های توام با خشونت را 71.5 درصد بوده است.

رییس پلیس مبارزه با سرقت آگاهی ناجا از مردم خواست که در زمان وقوع سرقت به جای درگیری با سارق که بی نتیجه خواهد بود نسبت به شناسایی سارق دقت بیشتری داشته باشند.

تنظیم برای تبیان : سعید آقازاده