تبیان، دستیار زندگی
نقد قوای حاکم و تضارب آرا موجب پیشرفت جامعه می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقد قوای حاکم و تضارب آرا

ما در آستانه یک روز مهم و سرنوشت ساز در ۷ اسفند هستیم. شما فرهیختگان، اصحاب قلم و اصحاب اندیشه باید مردم را تشویق کنید که پای صندوق آرا بروند ولو اینکه شرایط از دید شما ۱۰۰ درصد ایده آل نباشد.

بخش سیاست تبیان
خبرگزاری

رئیس جمهور با بیان اینکه جامعه ای به پیشرفت می رسد که در آن جامعه نقد و تضارب آرا باشد، گفت: اگر مردم بتوانند از قوای حاکم به خوبی نقد کنند، آن جامعه در مسیر پیشرفت و تعالی قرار می گیرد.

به گزارش تبیان به نقل از خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی در سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کتاب در تحولات فرهنگی، فکری و علمی جامعه تاثیرگذار است، گفت: اگر در برخی از کشورها، روزنامه، مجله، رساله و مقاله بسیار تاثیرگذار است، اما در تاریخ علم کشورمان همواره کتاب جایگاه خاص و ویژه ای دارد.

وی افزود: افتخار ما این است که معجزه پیامبران، کتاب است و خود قرآن هم یکی از نام هایش کتاب است و ما افتخار می کنیم به دینی که همواره ما را تشویق به علم و دانش کرده است.

روحانی گفت: اسلام برای علم مرزی تعیین نکرده است همچنانکه برای هنر، اخلاق و کمالیات نیز مرزی وجود ندارد.

رئیس جمهور ادامه داد: ما در آستانه سی و هفتمین پیروزی انقلاب هستیم اما هنوز در مفاهیمی از انقلاب اجماع نظر نداریم. ۳۷ سال از انقلاب گذشته و هنوز نیاز است که انقلاب و انقلابی بودن را تفسیر کنیم؛ اینکه چه کسی انقلابی است، انقلاب به چه معناست و تداوم راه انقلاب در چیست؟

روحانی تصریح کرد: ما همه به خیابان ها آمدیم و گفتیم «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و انقلاب را با این سه واژه مهم تبیین کردیم اما هنوز نیاز است در مورد آزادی بگوییم و تفسیر کنیم.

وی با اشاره به تضارب آرا و افکار مختلف گفت: ما باید کاری کنیم که مخالف، معاند نشود. مخالف کسی است که دارای فکر، اندیشه و نظریه خاص است و ما نمی توانیم همه را در یک مسیر فکری و یک راه قرار دهیم.

رئیس جمهور افزود: اساساً اگر کلمه «اختلاف» به معنای تضارب آرا باشد، خوب است؛ چرا که جایی که نظر مخالف بیان می شود، باعث رشد اندیشه و فکر خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه افتخار می کنیم به کشوری که از دیرباز اهل کتاب و کتابخوانی بوده است، گفت: امروز هم یکی از معیارها و شاخص های نه تنها توسعه یافتگی بلکه توسعه کشور، کتاب و کتابخوانی است.

وی ادامه داد: ما در اقتصاد شاخص هایی همچون رشد اقتصادی، تورم، بیکاری، رشد سرمایه گذاری و ... داریم اما بی تردید کتاب می تواند یکی از شاخص های رشد جامعه باشد؛ چه در بخش اقتصاد و سیاست و چه در سایر بخش ها.

رئیس جمهور افزود: همانطور که وزیر فرهنگ و ارشاد اشاره کرد، امروز حال کتاب چندان خوب نیست. اگر حال کتاب خوش نباشد به معنای آن است که در مسیر رشد و تعالی جامعه با مشکل مواجه هستیم.

روحانی خاطرنشان کرد: چرا امروز باید در نشر کتاب، در طبع کتاب و مقصد نهایی کتاب یعنی خواندن، دچار مشکل باشیم. چرا تیراژ کتاب پایین است؟ هر مسیری که در مسیر رقابت قرار نگیرد، دچار مشکل می شود. نوشتن کتاب و نشر کتاب هم باید در مسیر رقابت قرار گیرد. ما باید همه را به این رقابت نه تنها در کشور بلکه در سطح منطقه و جهان تشویق کنیم.

وی با بیان اینکه اگر کتاب ما در مسیر رقابت قرار نگیرد، تحول آفرین نخواهد بود گفت: کتاب باید حرف نو و اندیشه نو داشته باشد.

رئیس جمهور افزود: امروز به برکت فضاهای مجازی، تفکر و تدبر آسان شده اما آیا تألیف، سخن نو گفتن، تولید علم، اندیشه نو و سخن نو هم در حال افزایش است؟

روحانی ادامه داد: اگر می خواهیم در کشور سخن و اندیشه ای افزایش پیدا کند، باید فضا را بازتر و آزادتر کنیم. نقاد نباید برای آینده زندگی خودش نگرانی داشته باشد. کسی که نظری دارد، باید نظرش را به خوبی بیان کند و مسیر برای سخن گفتن باز باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید فضای دانشگاه ها، پژوهشکده ها و فضای نشر و نویسندگی را بازتر و آزادتر کنیم، گفت: باید همه را در این مسیر تشویق کنیم و بدانیم که هیچ کس در بیان نظراتش مصون نیست. هر سخنی که مطرح شود، سخن بعدی می تواند آن را نقد و یا کامل تر کند.

رئیس جمهور افزود: در فضایی می توانیم نقد کنیم که هیچ کس به فکر حذف دیگری نباشد. همه جناح مردم، افکار و جناح ها باید در سایه تحمل از افکار یکدیگر استفاده کنند. اگر شرایط به گونه ای باشد که کسی از حذف دیگران لذت ببرد، در آن جامعه پیشرفت نخواهد بود. جامعه ای به پیشرفت می رسد که در آن جامعه نقد و تضارب آرا باشد.

روحانی تصریح کرد: ما در آستانه انقلابی هستیم که شعارش آزادی بود. اگر مردم بتوانند از قوای حاکم به خوبی نقد کنند، آن جامعه در مسیر پیشرفت و تعالی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه ما باید تشویق به کتاب خواندن را از مدرسه آغاز کنیم، گفت: ما باید جامعه را به سمتی هدایت کنیم که کتاب یکی از ضروریات سبد خانواده باشد. باید مردم را به سمت کتابخوانی هدایت کنیم تا بتوانیم در حوزه کتاب تحول ایجاد کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به انتخابات ۷ اسفندماه گفت: ما در آستانه یک روز مهم و سرنوشت ساز در ۷ اسفند هستیم. شما فرهیختگان، اصحاب قلم و اصحاب اندیشه باید مردم را تشویق کنید که پای صندوق آرا بروند ولو اینکه شرایط از دید شما ۱۰۰ درصد ایده آل نباشد.

روحانی با تاکید بر اینکه همه باید پای صندوق های آرا برویم، گفت: در صورتی که همه مردم پای صندوق آرا بروند، سرنوشت زیباتری را برای کشور رقم خواهند زد.

وی با اشاره به انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، گفت: مجلس خبرگان می خواهد رهبری آینده را انتخاب کند و مجلس شورای اسلامی نیز می خواهد قوانین لازم را برای جامعه تدوین کند. انشاءالله ما در این رسالت موفق خواهیم بود و برگ زرین دیگری در تاریخ کشور خواهیم افزود.


منبع: مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .