تبیان، دستیار زندگی
فرصت ها و تهدیدهای انتخابات 7 اسفند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرصت‌ها و تهدیدهای انتخابات

انتخاات

به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کم کم به 37 سالگی انقلاب نزدیک می‌شویم و دیگر انقلاب اسلامی جوانی تازه پر و بال گرفته نیست که بتوان به بهانه سن و سال کم هر اشتباهی را از آن پذیرفت . نهال انقلاب که 3 دهه قبل توسط امام خمینی (ره) کاشته شد این روزها تبدیل به درخت تنومندی شده است که تا امروز توانسته مسئولیت‌های سنگینی را به دوش بکشد.

هفتم آخرین ماه از زمستان امسال انتخاباتی مهم و سرنوشت‌ساز در کشورمان برگزار می‌شود اما وقتی به شرایط منطقه و جهان نگاهی دقیق بیاندازیم خواهیم فهمید حساسیت این انتخابات بیش از پیش بوده و شاید بتوان گفت انتخابات پیش‌رو از جهاتی نسبت به دیگر انتخابات برگزار شده تاکنون از اهمیت بالاتری برخوردار است.

در حال حاضر و پس از تحمل یک دوره فشار بین‌المللی علیه ایران با تلاش دولتمردان حوزه سیاست خارجی زیر سایه راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی شرایط تا حدی به نفع کشورمان تغییر کرده است. بر همگان روشن است که برداشتن حمایت مردم از انقلاب اسلامی یکی از هدف‌های تحریم‌ها و فشارها علیه ایران بوده است.

اکنون که پس از برجام فصل تازه‌ای در تاریخ کشورمان رقم خورده است و دشمنان آگاه شده‌اند که مردم در هر شرایطی پای نظام  حاکم در کشورشان می‌مانند. مسائل سیاسی و جناحی قبل از انتخابات و در نهایت نتایجی که از صندوق‌های رأی بیرون خواهد آمد می‌تواند بر رفتار دیگر کشورها خصوصا آنهایی که پیش از این مقابل ایران ایستاده بودند تأثیر بگذارد.

بلرذزلذ

سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: مشارکت مردم در انتخابات یکی از ترازهای سنجش پایداری نظام‌ها در جهان است و شاخص برجسته نظام جمهوری اسلامی هم حضور حداکثری مردم در تمام دوره‌ها است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: دشمنان در هر دوره از برگزاری انتخابات روند آن را زیر نظر داشتند و می‌خواهند بدانند پس از گذشت دوره‌ی تحریم و فشارها هنوز هم ملت ایران پای آرمان‌های خود ایستاده اند یا خیر. از این رو انتخابات 7 اسفند یک انتخابات صرف نیست بلکه مانور قدرت ملی برای ملت ماست.

وی ادامه داد: اما امروز بیش از پیش به وحدت نیازمندیم چرا که دشمنان مانند گذشته ساکت نخواهند نشست و منتظر هستند تا اختلافات را بزرگ‌نمایی کرده و از آن سوء استفاده کنند.

سناریوی برگزاری انتخابات پیش‌رو می‌تواند به دو شکل رقم بخورد اول اینکه در شرایط مطلوب اوضاع طوری پیش رود که نامزدهای انتخاباتی و جناح‌های سیاسی زیر سایه قانون و در آرامش کامل به فعالیت خود بپردازند و اختلاف سلیقه‌ها که در سطح جامعه طبیعی است بزرگ‌نمایی نشود تا حدی که دشمنان فکر کنند شکاف‌های عمیقی در ایران وجود دارد. در این صورت می‌توان انتظار برگزاری انتخاباتی سالم، آرام و رقابتی تحت لوای قانون و با مشارکت حداکثری مردم را داشت در چنین وضعی ایران می‌تواند در شرایط حساس فعلی با استفاده از نتایج انتخابات و استفاده از پشتوانه مردمی انقلاب از دیگر کشورهای عرصه بین‌الملل امتیاز بگیرد.

اما شرایط می‌تواند طور دیگری هم پیش رود به طور مثال جناح‌های سیاسی برای جذب رأی حداکثری اختلافات را در سطح جامعه بزرگ‌نمایی کنند، نامزدها یکدیگر را متهم به فعالیت‌های غیرقانونی کرده و برخی ساز و کارهای قانونی برگزاری انتخابات را زیر سوال ببرند و اگر این اتفاق بیافتد می‌تواند دستاویزی شود تا دشمنان ایران به ویژه آمریکا و غربی‌ها از آن امتیاز بگیرند.

بلرذزلذ

محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حساسیت انتخابات هفتم اسفند ماه گفت: با توجه به شرایط حساس ایران در منطقه و پس از برجام شرایط فعلی ما بسیار خاص شده است و در این وضع هرچه مشارکت مردم بیشتر باشد انتخابات می‌تواند به فرصت بهتری برای کشور ما تبدیل شود.

وی ادامه داد: می‌توان با مشارکت حداکثری مردم به دنیا ثابت کرد که هنوز هم پس از گذشت سالها مردم ما پشت نظام ایستاده‌اند و وحدت جامعه حفظ شده است اما اگر جریان آشوب‌گر مانند سال 88 بی‌جهت به دنبال شلوغ کاری و فتنه‌گری باشد حضور عظیم مردم بی‌ثمر خواهد شد و در نهایت سود این موضوع نصیب دشمنان انقلاب خواهد شد.

بلرذزلذ


سید باقر حسینی، عضو کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فرصت‌ها و تهدیدهای انتخابات پیش ‌رو گفت: این انتخابات را شاید بتوان مهمترین انتخابات پس از انقلاب اسلامی دانست و اگر ما بتوانیم با رعایت قانون و حفظ آرامش در جامعه حضور چشمگیر مردم را داشته باشیم می‌توانیم آن را به یک فرصت تبدیل کنیم.

وی ادامه داد:‌ آنچه مهم است و می‌تواند سرنوشت انتخابات را عوض کند مسئله نفوذ است که رهبری هم به درستی ماه‌ها پیش به آن اشاره کرده است.

این عضو کمیسیون مجلس گفت: در سال 88 مردم مشارکت بی‌نظیری در انتخابات داشتند اما متأسفانه برخی افراد با قانون‌گریزی این فرصت را به تهدید تبدیل کرده تا جایی که جامعه تا ماه‌ها هزینه این بی‌قانونی‌ها را پرداخت کرد.

با توجه به ترسیم شرایط فعلی رسانه‌های خارجی چشم دوخته‌اند تا شکاف‌ها و اختلافات داخلی را دامن بزنند از این‌ رو هر لحظه اخبار انتخابات را دنبال می‌کنند تا با دیدن اختلافات آن را بزرگ‌نمایی کرده و در نهایت از آن سوء استفاده کنند این موضوع را در مسئله رد صلاحیت‌ها و چگونگی بازتاب آن در رسانه‌های خارجی نیز به وضوح دیدیم.

از این‌رو انتظار می‌رود تا با تمکین به قانون، چهره‌های مطرح سیاسی شرایطی را فراهم کنند تا آرامش در کشور برقرار باشد و دشمنان نتوانند از این وضعیت کسب امتیاز کرده تا با برقرار ارتباطی عزت‌مندانه با جهان ایران به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.



منبع : باشگاه خبرگزاران
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .