تبیان، دستیار زندگی
صبح روز پنجشنبه اولین نمایش فیلم محمد رسول الله صل الله تازه ترین اثر مجید مجیدی با حضور نویسندگان، منتقدان و اهالی رسانه در جشنواره مونترال رقم خورد که با اقبال خوب منتقدان مواجه شد و در رسانه های خارجی بازتاب های جالب توجهی داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازتاب جهانی فیلم محمد صلی الله علیه وآله وسلم


صبح روز پنجشنبه اولین نمایش فیلم محمد رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم تازه‌ ترین اثر مجید مجیدی با حضور نویسندگان، منتقدان و اهالی رسانه در جشنواره مونترال رقم خورد که با اقبال خوب منتقدان مواجه شد و در رسانه های خارجی بازتاب های جالب توجهی داشت.

فیلم محمد رسول الله

اکران جهانی فیلم «محمد رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم» صبح روز پنجشنبه به طور رسمی‌آغاز شد و بازتاب‌ های متعددی داشت. مجید مجیدی هم در جایگاه کارگردان این فیلم در نشست خبری این فیلم در جشنواره مونترال کانادا یک بار دیگر بر سه گانه بودن این اثر تاکید کرد و مهم ‌ترین هدف از تولید فیلم «محمد صلی الله علیه وآله وسلم» را اصلاح نگاه جهانی و نمایش صحیح سیمای پیامبر رحمت و دین اسلام معرفی کرد.

حماسه ایرانی

نشست خبری این فیلم هم با حضور مجید مجیدی، محمدرضا صابری، مهدی پاکدل، علیرضا شجاعی‌نوری، ساره بیات و مینا ساداتی انجام شد که بسیاری از منابع مهم خبری جهان به پوشش آن پرداختند از جمله خبرگزاری فرانسه این تیتر را برای اکران و نمایش جهانی این اثر فاخر برگزید: " حماسه ایرانی «محمد» با هدف تغییر تصویر اسلام"
سایت آی ام دی بی نیز امتیاز بالای 8.6 را برای فیلم مجیدی در نظر گرفت و در توضیحاتش فیلمبرداری آن را خیره‌ کننده توصیف کرد، همچنین یورونیوز هم مانند خبرگزاری فرانسه از معرفی سیمای پیامبر اسلام توسط این فیلم نوشت و این تیتر را برگزید: " فیلم ایرانی محمد با هدف معرفی پیامبر(ص) به جهان"

فیلم محمد رسول الله

«محمد رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم» در رسانه‌ های عربی

رسانه ‌های عربی هم واکنش ‌های متعددی به آغاز اکران "محمد رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم " نشان دادند. آنها این فیلم را یکی از پر خرج ‌ترین فیلم ‌های تاریخ سینمای ایران معرفی کردند. بی.بی.سی عربی به نقل از مجید مجیدی این اثر سینمایی را در راستای «تحکیم وحدت در جهان اسلام» دانست، اما در عین حال این شبکه خبری پیش ‌بینی کرد اکران جهانی فیلم در آینده «بحث‌ برانگیز» باشد .
بی.بی.سی نوشته است در این فیلم چهره پیامبر اصلا نشان داده نمی‌شود زیرا طبق تعالیم اسلامی‌ تصویر سازی از پیامبر در آثار هنری ممنوع است. اما به گفته این شبکه همین امر نیز نتوانسته است رضایت شیوخ الازهر را که جایگاه بلندی در جهان اسلام دارند جلب کند و به همین دلیل برخی علمای الازهر خواستار به نمایش در نیامدن فیلم شده‌اند.
شبکه المنار لبنان هم گزارشی مبسوط از آغاز اکران این فیلم در سالن‌ های سینمای ایران منتشر کرده است، شبکه المنار هم به مواجهه برخی شخصیت‌ های نزدیک به الازهر با ساخته مجیدی بی‌تفاوت نبوده و به آن اشاره کرده است، المنار نوشت آنها این فیلم را «عجیب» توصیف می‌کنند.
این شبکه همچنین در گزارشش تاکید کرده است که این فیلم با این هدف ساخته شده تا به نمایش «چهره‌ای خوب از اسلام کمک کند، چهره ‌ای که گروه‌ های تروریستی امثال داعش آن را منحرف ساخته‌اند.»
روزنامه الشروق چاپ مصر هم در گزارشی نوشت: « فیلم محمد صلی الله علیه وآله وسلم که روایتگر دوران کودکی پیامبر است از روز پنجشنبه در ایران اکران خود را آغاز کرده و سالن ‌های سینما مملو از تماشاچیان بوده است. این در حالی است که مخالفان نظام ایران پیش از شروع نمایش فیلم در مونترال کانادا علیه آن تظاهرات کردند. این مخالفان که تعدادشان به 50 نفر می‌رسید مجید مجیدی، کارگردان فیلم را «خائن» و کسانی که تدارک این جشنواره را در کانادا دیده بودند به «همدستی تبلیغاتی» با ایران متهم کردند.
این روزنامه هم به نشست خبری مجیدی در کانادا اشاره کرده و گفته است کارگردان می‌گوید هدف این فیلم از بین بردن چهره اسلام به ‌عنوان یک دین خشن است.
این روزنامه مصری هزینه تولید این فیلم را بیش از 40  میلیون دلار آورده است که بخشی از آن را دولت پرداخت کرده.
روزنامه الحیات نیز در گزارشی از نمایش این فیلم به استقبال خوب تماشاچیان در تهران پرداخته ، این روزنامه می‌نویسد مهدی آزار 25 ساله می‌گوید: فیلمی ‌طولانی بود. اولش کند شروع شد اما بعد جذاب شد به‌ طوری که همه را شیفته خود کرد. مهسا رسول ‌زاده 40 ساله می‌گوید : خیلی تاثیر گذار بود. من فکر می‌کنم روی غیر مسلمانان هم اثر بگذارد و باز هم در انتها گریزی به صحبت ‌های مجیدی زده است و نوشته است: در این فیلم چهره پیامبر نشان داده نشده است بلکه محیط پیرامون او توصیف می‌شود فقط به گفته او (کارگردان) می‌توان «سایه جسم او را دید.»

فیلم محمد رسول الله

ایجاد فضایی محبت‌آمیز میان شیعه و سنی در فیلم «محمد رسول‌الله صلی الله علیه وآله وسلم»

روزنامه انگلیسی زبان گاردین پس از اکران فیلم «محمد رسول‌الله صلی الله علیه وآله وسلم» در جشنواره فیلم مونترال نوشت: احتمال زیادی می رفت که فیلم «محمد رسو ل الله صلی الله علیه وآله وسلم» به یکی از جنجالی ترین پروژه های سینمایی سال های اخیر تبدیل شود، تاکنون نه تنها افتتاحیه این فیلم با هیچ حادثه ای روبرو نبوده است بلکه حتی با جوی دوستانه روبرو بوده است_در کمال تعجب فضایی دوستانه میان شیعه و سنی به وجود آورده است.
این روزنامه در ادامه نوشت: فضای درونی کنفرانس مطبوعاتی آرام بود و مجیدی از تیم رقیب قطری خود که اخیرا در حال ساخت فیلم دیگری درباره حضرت محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) هستند، برای ساخت پروژه های آتی با موضوع اسلام دعوت به همکاری کرد.
مجیدی در کنفرانس مطبوعاتی فیلم «محمد رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم» متذکر شد: ما امیدواریم که تیم قطری تفسیری درست از اسلام ارائه دهد و ما از اینکه بتوانیم در کشورمان پذیرای آنها باشیم تا برای ساخت فیلم امکانات لازم را در اختیارشان قرار دهیم، خوشحال خواهیم شد.
مجیدی گفت: ما در قبال معرفی چهره حقیقی پیامبر اسلام به جهانیان کوتاهی کرده ایم و از این بابت گناهکاریم. تاکنون چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم ۲۰۰ فیلم درباره حضرت مسیح، ۱۰۰ فیلم درباره حضرت موسی ساخته شده، همچنین ۴۲ فیلم درباره بودا و تنها دو فیلم درباره حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم ساخته شده است.
وی افزود: برای روایت دوران کودکی پیامبر اکرم در دوران هجرت هم از روایات محققان سنی و هم روایات محققان شیعه بهره بردیم. این فیلم حاصل چهار سال تحقیق از منابع مختلفی است که درباره پیامبر اکرم از زمان قدیم تا زمان حاضر وجود داشته است.

فرآوری: علی احمدی
بخش ارتباطات تبیان


منابع: جام جم/ فارس

مطلب مرتبط:
بازتاب اکران فیلم محمد(ص) در جهان عرب