تبیان، دستیار زندگی
س از انتشار خبری با عنوان شکایت از سایت ها و کانال های مغایر با قوانین در سامانه تلفنی وزارت ارتباطات، رئیس مرکز روابط عمومی این وزارتخانه تأکید کرد که چنین امکانی فقط در سامانه اینترنتی ۱۹۵ فراهم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعوت وزارت ارتباطات از مردم برای گزارش کانال های غیرمجاز

پس از انتشار خبری با عنوان شکایت از سایت ها و کانال های مغایر با قوانین در سامانه تلفنی وزارت ارتباطات، رئیس مرکز روابط عمومی این وزارتخانه تأکید کرد که چنین امکانی فقط در سامانه اینترنتی ١٩٥ فراهم است.

بخش ارتباطات تبیان

وزارت ارتباطات

پس از انتشار خبر اولیه در رسانه ها، تماس  های تلفنی خبرنگار همشهری با این سامانه برای اطلاع رسانی در مورد یك كانال تلگرامی غیراخلاقی بی نتیجه ماند.

یكی از كارمندان این سامانه ضمن ابراز بی اطلاعی گفت: «تماس های مشابهی در این زمینه داشته ایم اما از فعال شدن چنین امكانی در سامانه بی خبر هستیم.»

دكتر محمدرضا فرنقی زاد، رئیس روابط عمومی وزارت ارتباطات با بیان اینكه این سامانه تلفنی نیست، از شهروندان خواست اطلاعات سایت ها و كانال های ضد اخلاقی و مغایر با قوانین كشور را در سامانه اینترنتی این وزارتخانه به نشانی WWW. 195.ict.gov.ir ثبت كنند.

وی با تأیید اینكه افرادی كه چنین پاسخ هایی به شهروندان داده اند آموزش ندیده اند و به زودی توضیحات لازم به آنها ابلاغ خواهد شد، به همشهری گفت: «اپراتورهای این سامانه شهروندان را با ارسال پیام از طریق اینترنت و سایت 195راهنمایی خواهند كرد.

در این سامانه كد رهگیری به مردم داده نمی شود. شهروندان آدرس سایت و كانال های مغایر با قوانین را در سامانه اینترنتی 195درج كنند و وزارت ارتباطات را برای پاكسازی فضای مجازی كمك كنند.»

سامانه ١٩٥ از هم اكنون آماده است تا هرگونه گزارش مردمی را درخصوص محتوای شبكه ها، سایت ها، صفحات فضای مجازی، كانال ها، برنامه ها و نرم افزارها كه شكل مجرمانه، غیراخلاقی، مستهجن، ضد دین، مخالف با كیان خانواده و جامعه، مخالف با قوانین شرعی و عرفی و... دارند دریافت كرده و به مسئولان مربوطه ارائه دهد.»

فرنقی زاد با تأكید بر اینكه گزارش های دریافتی از این سایت فقط برای كارشناسان این واحد قابل رویت خواهد بود، افزود: «آنها گزارش های مردمی را بررسی می كنند و لیست تأییدشده را به كمیته ای كه كار فیلترینگ را انجام می دهد، خواهد داد. فیلترینگ در وزارت ارتباطات به دو روش انجام می شود؛ بخشی از آن را روبات ها به صورت هوشمند انجام می دهند و بخشی دیگر را كارشناسان تشخیص داده و فیلتر می كنند.

در سامانه جدید امكان دریافت گزارش های مردمی بدون دریافت نام فراهم شده است. در این سامانه كد رهگیری به مردم داده نمی شود. شهروندان آدرس سایت و كانال های مغایر با قوانین را در سامانه اینترنتی 195درج كنند و وزارت ارتباطات را برای پاكسازی فضای مجازی كمك كنند.»

كاربران می توانند از طریق مراجعه به سامانه ١٩٥ (سامانه پاسخگویی به شكایات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) و مراجعه به بخش «اعلام سایت های مغایر با قوانین كشور» هرگونه گزارش خود را اعلام كنند.


منبع: همشهری آنلاین