تبیان، دستیار زندگی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان و بیان دغدغه های ایشان در خصوص نقش فضای مجازی در تربیت نسل آینده گفت: رهنمودهای مقام معظم رهبری چراغ راه تمام مسولان نظام است و رفع دغدغه معظم له در برنامه های این وزارت قرار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارگروهی ویژه برای  رفع دغدغه رهبری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان و بیان دغدغه های ایشان در خصوص نقش فضای مجازی در تربیت نسل آینده گفت: رهنمودهای مقام معظم رهبری چراغ راه تمام مسولان نظام است و رفع دغدغه معظم له در برنامه های این وزارت قرار دارد.

فرآوری: محسن بابایی-بخش ارتباطات تبیان
واعظی

دکتر واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با بهبود برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و هماهنگی بیشتر با برنامه های فرهنگی و اخلاقی کشور بالاخص در آموزش و پرورش با نگرانی و همراهی با مسولین وزارت آموزش و پرورش گفت: سعی در بهبود فعالیت های اجتماعی و فرهنگی کاربران آموزش و پرورش در فضای مجازی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا بر اساس توافق نامه ای که با وزارتخانه مذکور مبادله کردیم مقرر شد تا  برنامه های متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی در فضای مجازی آموزش و پرورش تولید شود.
دکتر واعظی بیان کرد: بدیهی است با رهنمود اخیر مقام معظم رهبری بر این ارتباط و تعامل با وزارت آموزش و پرورش افزوده و تسریع خواهد شد تا کاستی های موجود در این خصوص برطرف شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید فرموده اند ضمن استفاده از فناوری اطلاعات در توسعه فرهنگی و اخلاقی کاربران آموزش و پرورش نیز همراهی و تلاش حداکثری خواهیم کرد.

جوانان هم سروکار دارند با فضاى مجازى، با انواع واقسام چیزها و کارها، با برنامه هاى علمى اش، با اینترنتش، با شبکه هاى اجتماعى اش، با مبادلات و امثال اینها سروکار دارند؛ خب، اینجا لغزشگاه است. هیچ کس نمیگوید آقا جادّه نکش.

محمود واعظی ادامه داد : به منظور رفع دغدغه های مقام معظم رهبری در حفاظت از فرهنگ در فضای مجازی کارگروه فرهنگی و اجتماعی با حضور نخبگان و دیگر دستگاه های مرتبط بویژه وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هماهنگی شورای عالی فضای مجازی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل خواهد شد که تحت سیاست های شورای عالی فضای مجازی مساعی لازم برای توجه به این مهم بکار بسته و گزارش پیشرفت اقدامات فوق نیز اعلام خواهد شد.
قابل ذکر است  رهبری دیروز در دیدار با معلمان صحبت های را پیرامون فضای مجازی و بحث اخلاق به مدیران آموزش و پرورش و  همچنین مدیران رسانه ای صدا و سیما و وزارت ارتباطات بیان فرمودند.

بخشی از فرمایشات دیروز در اینباره را در زیر می خوانید:

ادب؛ مؤدّب بودن. حالا خیلى از شما قاعدتاً با فضاى مجازى آشنایید؛ واقعاً در فضاى مجازى ادب رعایت میشود؟ حیا رعایت میشود؟ خب نمیشود دیگر؛ یا در بخش مهمّى [رعایت] نمیشود. اینها را باید رشد داد در نوجوان و جوان.

تدیّن؛ اشرافى بار نیامدن؛ زندگى اشرافى را بر اینها تزریق نکردن. البتّه حالا اگر بخواهم من اینجا فهرست کنم و بنویسم و بخوانم، یک چند صفحه میشود؛ یک مقدارى اش اینها است.

اینها را شما باید انجام بدهید؛ این کار شما است، این کار مقدّس شما است. شما هستید که این نسل را این جورى پرورش میدهید و فرهنگ سازى میکنید. اگرچنانچه توانستید این مفاهیم جریان ساز را در ذهن دانش آموزتان رسوخ بدهید، خدمت بزرگى به آینده ى کشورتان کرده اید. معلّم خوشبختانه این جورى است؛ چون تعلیم میدهد، چون یاد میدهد، یک تسلّط روحى و فرهنگى به طور طبیعى بر دانش آموز دارد -حالا آن دانش آموزهاى بداخلاق را که در بعضى از کلاسها هستند کار نداریم امّا به طور عموم این جورى است؛ در حوزه هاى علمیّه که متعلّم و طلبه در مقابل استاد مثل عبد خاضع است؛ حالا در فرهنگ جدید این جورى نیست لکن بالاخره یک تسلّطى معلّم دارد بر شاگرد- میتوانید از آن استفاده کنید.

همانطور که مقام معظم رهبری تاکید فرموده اند ضمن استفاده از فناوری اطلاعات در توسعه فرهنگی و اخلاقی کاربران آموزش و پرورش نیز همراهی و تلاش حداکثری خواهیم کرد.

خب، دستگاه هاى مختلف نقش دارند؛ میتوانند در این زمینه این فضا را در آموزش وپرورش به وجود بیاورند که معلّم بتواند کارش را آسان انجام بدهد و وفادار بماند به همین مضمون این سوگندنامه و این مطالبى که ما عرض کردیم.

یکى، معاونت پرورشى است که سفارش شد و خوشبختانه راه اندازى کردند و معاونت پرورشى را فعّال کردند، لکن کافى نیست؛ معاونت پرورشى وظیفه ى سنگین ترى بر عهده دارد. فعّالیّت پرتلاش، هدفمند، هوشمند و سالم؛ هم سالم از لحاظ اعتقادى، هم سالم از لحاظ سیاسى، هم سالم از لحاظ اخلاقى؛ اینها جزو مسئولیّتهاى معاونت پرورشى است؛ باید اینها را رعایت کنید. اگرچنانچه نسبت به هرکدام از اینها -چه استقامت در درست حرکت کردنِ دینى، چه اخلاقى و چه سیاسى- خطایى در آنجا سربزند، این ضربه زدن به آموزش وپرورش و ضربه زدن به این نسل است.

یکى از مسئولین در این زمینه صداوسیما است؛ صداوسیما خیلى نقش میتواند ایفا کند. من سال گذشته هم گفتم،(۸) عمل نشده، آن چنان که باید عمل نشده؛ صداوسیما باید یک سرفصل کارى مخصوص آموزش وپرورش داشته باشد؛ آدمهاى با فکر، بنشینند برنامه ریزى کنند. چند روز پیش -شاید هفته ى پیش- جمعى از نوجوانها و جوانهاى دانش آموز اینجا در حسینیّه بودند و برایشان بنده صحبت کردم.(۹) یکى شان یک نامه اى به من داد، دیدم حرف حسابى میزند؛ نوشته بود که در صداوسیما براى کودکان برنامه هست، براى بزرگها برنامه هست، براى ما جوانهاى دبیرستانى برنامه نیست. دیدم راست میگوید، حرف درستى است. کدام برنامه را براى این جوان فراهم کردید که بتواند از آن استفاده ى روحى، استفاده ى فکرى، استفاده ى دینى، استفاده ى علمى کند. البتّه برنامه هاى علمى در بعضى از شبکه ها هست، اینها برنامه نیست؛ برنامه سازى باید بشود؛ هنرمندانه کار باید بشود. این هم یک دستگاه که دستگاه موظّفى است.

یکى وزارت ارتباطات [است ]. این فضاى مجازى امروز از فضاى حقیقىِ زندگى ما چند برابر بزرگ تر شده؛ بعضى ها اصلاً در فضاى مجازى تنفّس میکنند؛ اصلاً آنجا تنفّس میکنند، زندگى شان در فضاى مجازى است. جوانان هم سروکار دارند با فضاى مجازى، با انواع واقسام چیزها و کارها، با برنامه هاى علمى اش، با اینترنتش، با شبکه هاى اجتماعى اش، با مبادلات و امثال اینها سروکار دارند؛ خب، اینجا لغزشگاه است. هیچ کس نمیگوید آقا جادّه نکش. اگر شما در یک منطقه اى جادّه اى لازم دارید، خیلى خب، جادّه بکش، جادّه ى اتوبان هم بکش امّا مواظب باش! آنجایى که ریزش کوه محتمل است، آنجا محاسبه ى لازم را بکنید. ما به دستگاه هاى ارتباطى خودمان، به مجموعه ى وزارت ارتباطات و شوراى عالى مجازى -که بنده از آن هم گله دارم- سفارشمان این است. ما نمیگوییم این راه را ببندید؛ نه، اینکه بى عقلى است. یک کسانى نشسته اند، فکر کرده اند، یک راهى باز کرده اند به عنوان این فضاى مجازى و به قول خودشان سایبرى؛ خیلى خب، از این استفاده کنید منتها استفاده ى درست بکنید؛ دیگران دارند استفاده ى درست میکنند؛ بعضى از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاه ها را قبضه کرده اند. ما چرا نمیکنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها میکنیم این فضاى غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟ مسئولند، یکى از مسئولین هم همینها هستند؛ دستگاه وزارت ارتباطات است.



منابع:پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای ،سیتنا