تبیان، دستیار زندگی
بازی های آنلاین از آن جهت که امکان برقراری ارتباط میان همه افراد در جهان را می دهد، جذابیت خاص خودش را دارد که البته حتما اعتیاد برانگیز هم خواهند بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتیاد اینترنتی به بازی ‌های آنلاین


بازی ‌های آنلاین از آن جهت که امکان برقراری ارتباط میان همه افراد در جهان را می‌دهد، جذابیت خاص خودش را دارد که البته حتما اعتیاد برانگیز هم خواهند بود.

بازی ‌های آنلاین

بررسی‌ها در کنفرانس بین‌المللی ICIAD نشان می دهد هم ‌اکنون از هر ده فرد 10 تا 19 ساله در  جهان یک نفر به اینترنت معتاد است. اگرچه این اخبار نگران کننده به وفور منتشر می‌شود، اما باید اعتراف کرد که همه ما فناوری‌ های شخصی خود را دوست داریم. گوشی هوشمند، رایانه لوحی، شبکه‌ های اجتماعی و اینترنت چیزهایی هستند که حتی یک روز هم نمی‌توانیم از آنها جدا شویم و این حقیقت بیان شده است که بسیاری از ما شیفته این فناوری ‌ها شده‌ایم. در آخرین بررسی مشخص شد 16 درصد افراد 18 تا 25 ساله در جهان به میزان زیاد از اینترنت استفاده می‌کنند و تقریباً می‌توان نشانه‌ هایی از اعتیاد اینترنتی را در آنها مشاهده کرد. بعضی از ما بدون حضور این فناوری ‌ها احساس می‌کنیم توانی برای ادامه زندگی نداریم و ارتباط‌ مان با دنیای پیرامون دچار آسیب جدی می‌شود.
استفاده بیش از اندازه از بازی‌های رایانه‌ای موضوعی است که کارشناسان جهانی در مورد جوانان جهان بخصوص در کشورهای چین، امریکا و کره جنوبی مطرح می‌کنند. به‌طور میانگین مردم جهان حدود 5/4 ساعت از هر روز خود را مقابل نمایشگر انواع دستگاه‌های الکترونیکی سپری می‌کنند و در بیشتر مواقع با هدف انجام بازی‌ های ویدیوئی و سرگرمی‌های اینترنتی، این دستگاه‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند. این اتفاق تأثیرات فراوانی روی افراد برجا می‌گذارد و در برخی مواقع حتی باعث بروز مشکلات کاملاً جدی می‌شود.


بازی‌های آنلاین به دو دلیل جذابیت بالایی دارند:

شخصی‌سازی فضای بازی

دلیل نخست شخصی بودن فضایی است که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد او یک شهر یا یک مزرعه یا یک قهرمان را با تلاش خود می‌ سازد و آن را به هر شکلی که می‌ خواهد در می‌آورد و از این روست که به محیط بازی دلبسته می‌شود. شما می‌توانید آرایش، پوشش، ابزار‌ها و وضعیت ظاهری قهرمان‌تان را خودتان تعیین کنید و برای او خیلی وسایل را تهیه نمایید.
همچنین می‌توانید ساختما‌‌ن‌هایتان را در هر جایی که دوست دارید بنا کنید و بدین ترتیب ساخت معماری اختصاصی خودتان را در شهر شکل دهید.

آنلاین بودن رقابت

دلیل دیگر وجود رقابت به صورت زنده بین بازیکنان یا اصطلاحا تعطیلی نداشتن بازی است. وقتی در یک بازی آنلاین شما برای ساعاتی طولانی یا یکی دو روز حضور نداشته باشید. اکانت یا‌‌ همان کاربری شما متوقف نمی‌شود بلکه در دسترس دیگران خواهد بود!
آن ها ممکن است به شما حمله کنند، غارت شوید! تلفات بدهید و یا در بازی‌های آنلاین غیر نظامی ممکن است تولیدات شما سر ریز شود یا مشتریان خود را از دست بدهید و... چنین مساله‌ای سبب می‌شود شما خود را بجای یک بازی ایستا در بطن فضای یک اتفاق زنده و پویا حس کنید.

در افرادی که اعتیاد بیش از حدی به بازی ‌های آنلاین از خود نشان داده‌اند؛ دل بستگی به فضای مجازی ساخته شده در شهر یا دهکده و یا دلبستگی به شخصیت هایی همچون قهرمانی که خود ساخته‌اند و مدام به آن رسیدگی کرده‌اند عامل مهمتری ارزیابی می‌شود

عوامل اعتیاد به بازی های آنلاین

آنلاین بودن بازی: در حقیقت هر چه در بازی پیشرفت می‌کنید؛ شرایط حساس‌ تر و دقیق‌ تر می‌شود. به طوری که اگر قبلا می‌توانستید، به مدت یک روز آنلاین نشوید؛ اکنون نمی ‌توانید اکانت خود را بیش از چند ساعت‌‌ رها کنید و این روند شوم ادامه می‌یابد تا جایی که دیگر حاضر نخواهید بود از گوشی یا رایانه خود فاصله بگیرید.
فاجعه زمانی رخ می‌دهد که بازیکن برای بدست آوردن امکان رقابت بهتر با سایر بازیکنان دست به خرید آپشن‌ های فروشی در عرصه بازی می‌زند. حالا اعتیاد او به بازی به قدری زیاد شده که برای بهتر بازی کردن پول می‌پردازد! آنهم در شرایطی که سرور و سازنده اغلب این بازی ‌ها در کشور ما حضور ندارند و بازیکن نه تنها پول خود یا خانواده ‌اش را هدر می‌دهد بلکه به این طریق سبب خروج ارز از کشور نیز می‌گردد!
 دلبستگی به شخصیت ها و فضاهایی که کاربر می سازد: متاسفانه در افرادی که اعتیاد بیش از حدی به بازی ‌های آنلاین از خود نشان داده‌اند؛ دل بستگی به فضای مجازی ساخته شده در شهر یا دهکده و یا دلبستگی به شخصیت هایی همچون قهرمانی که خود ساخته‌اند و مدام به آن رسیدگی کرده‌اند عامل مهمتری ارزیابی می‌شود.
این افراد دیگر نه برای عقب نماندن از سایر رقبا بلکه برای بدست آوردن آپشن‌های بهتری برای موجود مجازی که به آن دلبسته شده‌اند؛ وقت می‌گذراند و حتی حاضرند همه گونه هزینه کنند.
این مساله در مورد هیرو در بازی ‌های آنلاین نظامی مانند کلش آف کلنز یا لیتل ایمپایر مصداق می‌یابد؛ اما مصداق بارز آن در موردکسانی است که به بازی‌هایی مثل پو اعتیاد دارند.

بازی ‌های آنلاین

نشانه های های اعتیاد به بازی های مجازی

کار‌شناسان نشانه ‌های کلیدی اعتیاد به بازی ‌های مجازی را احصا کرده‌اند و هنگامی که کودک یا نوجوان مشغول بازی با یکی از نرم افزارهای آنلاین است؛ والدین می‌توانند با توجه به این نشانه‌ ها از عادی بودن شرایط بازی وی یا قرار داشتن در خطر اعتیاد را ارزیابی کنند. زیرا‌‌ همان میزان که برخورد نکردن و واکنش نداشتن والدین در برابر اعتیاد فرزندان به بازی ‌های اینچنینی خطرناک است؛ واکنش بی‌ دلیل و برخورد نابجای آنان نیز می‌تواند خطرناک باشد و آثار سو یا آثار برعکس مانند حریص‌تر شدن فرزندشان به بازی مدنظر را به دنبال داشته باشد.

جدا نشدن از سیستم یا گوشی

نخستین نشانه اعتیاد به بازی جدا نشدن فرد از گجت مورد استفاده برای بازی است خواه این گجت رایانه شخصی باشد یا گوشی یا تبلت و یا هر گجت دیگری! در چنین مواردی فرد حتی در موقع غذا خوردن، استراحت کردن، رفتن به تخت خواب و یا حتی بعضا در دستشویی گجت خود را به همراه می‌برد و در خواست چند لحظه جدا شدن وی از ابزار بازی او را نگران، مضطرب، پریشان و سپس افسرده می‌نماید.
در چنین شرایطی باید دریافت که کودک یا فرد بالغی که در حال بازی کردن یک بازی آنلاین است به شدت اعتیاد پیدا کرده است. برای اطمینان از وضعیت دقیق وی باید بررسی کرد، حداکثر زمانی که او می‌تواند بدون گوشی یا گجت خود بسر ببرد چقدر است؟ در افرادی که دارای اعتیاد هستند این زمان غالبا نمی‌تواند به یک ساعت بیانجامد.

آثار رفتاری جدا شدن از گجت

چنانچه در فوق نیز اشاره شد دومین نشانه اعتیاد به بازی در فرد بازیکن آشکار شدن آثار منفی روانی پس از درخواست جدا شدن از گجت یا‌‌ همان ابزار بازی است. در چنین شرایط فرد ابتدا مضطرب و نگران می‌شود زیرا تمام فکر و ذهن وی درگیر شخصیت مجازی است که برای خود درون بازی خلق کرده و اکنون شما از او خواسته ‌اید که آن شخصیت خود را بدون انجام تنظیمات لازم و رفع نگرانی‌ها در جهانی پر خطر‌‌ رها کند و گوشی یا تبلت را به کناری بگذارد.
این گونه افراد معمولا برای کنار گذاشتن گجت به چند دقیقه زمان احتیاج دارند تا شرایط را برای آنلاین نبودن تنظیم کنند و در صورتی که به هر دلیل ناچار شوند به طور ناگهانی گوشی را کنار بگذارند به‌شدت مضطرب می‌گردند گویی فردی یا چیزی در حال از بین رفتن است و آن‌ها دست روی دست گذاشته‌اند!
این حس اضطراب پس از اندکی به حس افسردگی تبدیل می‌شود. معمولا وقتی فرد بازی را در چنین شرایطی‌‌ رها می‌کند؛ پس از چند دقیقه اضطراب به شدت افسرده و بی‌حوصله می‌گردد و در کاری مشارکت فعال از خود نشان نمی‌دهد. مثلا سر سفره حرف نمی‌زند و با دیگران در موضوعی سهیم نمی‌شود.

فرآوری: علی احمدی
بخش ارتباطات تبیان


منابع: افکار خبر/ ایران
مطالب مرتبط:
نقش رسانه ای بازی‌های کامپیوتری
رسانه ای به نام بازی