تبیان، دستیار زندگی
چنانچه شرایط گفته شده در سطور پیشین تحقق یابد و شخص عضویت در یک گره یا جمعیت یا حتی شعبه‏ای از جمعیتی که با هدف بر هم زدن امنیت کشور تشکیل شده، را دارا گردد حتی اگر گروه مذکور هنوز شروع به فعالیت نکرده باشد محکوم می‏شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عضویت = محکومیت

عضویت

مقدمه:

این روزها هر یک از ما از راه‏های گونه‏گون ارتباطی و رسانه‏های مختلف همچون رادیو و تلویزیون و روزنامه‏ها خبرهای معتددی در مورد آشوب‏های خیابانی و سر و صداهای عصر گاهی می‏شنویم، در اتوبوس و تا‏کسی، در مغازه و محل کار همه جا صحبت از همین مساله است و کافی است نگاهی به این همه مامورین نیروهای نظامی و انتظامی که در سر هر چهارراه و تمام خیابان‏های منتهی به میدان انقلاب و ولیعصر قدم می‏زنند بیندازیم.

مقاله‏های مختلفی را در مورد این مساله تازه و موضوع جنجالی که جنبه حقوقی و کیفری آن خیلی پررنگ شده و بخش حقوقی سایت تبیان را به جنب‏وجوش وا داشته تقدیم شما کردیم و در این مقاله می‏خواهیم یکی دیگر از این عناوین را که مربوط می‏شود به اصل عضویت در این دسته‏ها و جمعیت‏های به هم زننده امنیت به شما تقدیم کنیم.

عضویت ممنوع!

حاکمیت ملی که از مهمترین ارزش‏های ملت‏هی محسوب می‏شود و این مساله نه برای نظام اسلامی بلکه برای تمام نظام‏ها و حکومت‏ها آنقدر اهمیت دارد که سخت‏ترین کیفرها و بیشترین پیش‏گیری‏های کیفری و غیرکیفری را در این باره فراهم می‏آورند حتی گاهی آنقدر پیش می‏روند که اصول مسلم حقوق کیفری را نادیده می‏گیرند یا لااقل کم‏رنگ جلوه می‏دهند عضویت در دسته‏ها یا جمعیت‏ها یا شعب جمعیت‏های اغتشاش‏گر یعنی همان‏هایی که هدف‏شان به هم زدن امنیت جامعه و کشور است یکی از همین جرایم علیه امنیت داخلی کشور محسوب می‏شود و نظام حقوقی کنونی ما آن را به عنوان یکی از جرایم مهم در اولین مواد فصل جرایم ضد امنیت در سال 1375 در قانون مجازات اسلامی آورده است.

ثابت کن بی‏اطلاعی!

جرم عضویت در دسته‏های اغتشاش از چنان اهمیت و حرارتی برخوردار است که مطابق نظر قانون‏گذار کنونی برخلاف اصول مسلم حقوق جزا که مجرم بودن و نیز آگاهی از موضوع هر جرم برای مرتکب را مدعی العموم یا دادستان یا نماینده او باید ثابت کند در اینجا اصل بر این قرار گرفته است که هر کس ثابت شود عضو است حتماً از اهداف دسته و جمعیت مطلع است!

دقیقاً براساس همین تئوری سخت گیرانه است که در انتهای ماده 499 قانون مجازات اسلامی مقرر می‏دارد «... محکوم می‏گردد مگر اینکه ثابت شود از اهداف آن بی‏اطلاع بوده است!!

به عبارت ساده‏تر در اینجا قانون فرض می‏کند هر کس عضو است می‏داند که اهداف دسته و جمعیت مورد اشاره چیست و این مرتکب است که باید ثابت کند که اطلاع ندارد، با اینکه اصل وعلی القاعده در جرایم عادی این است که علم به موضوع وجود ندارد و لذا این طرز جرم انگاری قانون گذار به روشنی شدت سخت‏گیری آن را به این نوع جرایم ضد امنیت نشان می‏دهد و ترس می‏آفریند.

عضویت مساوی است با محکومیت

عضویت

بر خلاف بسیاری از جرایم که نیازمند عنصر مادی جداگانه‏ای علاوه بر حالت و شرایط و اوضاع و احوال اطراف موضوع و مجرم است، جرم عضویت در دسته‏های اغتشاش به سادگی تحقق پیدا می‏کند و کافیست یک شخص با پر کردن فرم عضویت جمعیت مذکور عضویت خود را در آنجا حقیقتاً تثبیت کند.

بنابراین نیازی نیست، عضویت شخص حتماً توام با فعالیت جدّی و حضور جدی و فعال وی در دسته‏های اغتشاش شد به عنوان مثال در جامعه کنونی ما حتماً لازم نیست عضویت در دسته‏های اغتشاش توام باشد با حضور شخص در میدان انقلاب یا ولیعصر و تخریب مغازه‏ها یا تعرض به اشخاص ناتون و زنان بلکه همین قدر که عضویت او قطعی و اثبات شده در دادگاه تلقی گردد وی محکوم خواهد شد.

مجازات عضویت!

چنانچه شرایط گفته شده در سطور پیشین تحقق یابد و شخص عضویت در یک گره یا جمعیت یا حتی شعبه‏ای از جمعیتی که با هدف بر هم زدن امنیت کشور تشکیل شده، را دارا گردد حتی اگر گروه مذکور هنوز شروع به فعالیت نکرده باشد محکوم می‏شود و مجازات وی 3 ماه تا 5 سال حبس است! بعلاوه این جرم از جرایم عمومی است و نیازی به شاکی خصوصی (مثلاً کسی که مغازه‏اش آسیب دیده باشد یا به ناموس وی تجاوز شده باشد و... ) ندارد و با اعلام از سوی هر کس قابل تعقیب کیفری و مجازات است.

نتیجه بحث

گروه یا دسته‏های اغتشاش هر چند امروز در سطح جامعه به آسانی تشکیل می‏شوند و عضو می‏پذیرند، فردا در پیشگاه محکمه جنایی عضوهای خود را مشاهده خواهند کرد و این اعضاء به آسانی به محکومیت به حبس که حداقل آن سه ماه مقرر شده تن خواهند داد و قانون گذار کنونی چنان با شدت و سخت‏گیرانه به این موضوع نگریسته که حتی اطلاع از اهداف دسته‏های اغتشاش را برای همه، اعضاء آن فرض قانونی دانسته و این عضوها هستند که باید بی‏اطلاعی خود را اثابت کنند!! «باشد عبرتی برای عبرت پذیران و آرامشی برای آسیب‏دیدگان»

زهرایی

گروه جامعه وسیاست

منابع و مأخذ:

1- جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی دکتر ضیاء‏الدین پیمانی

2- قانون مجازات اسلامی.

3- حقوق کیفری (جرایم علیه امنیت) دکتر حسین میرمحمد صادقی

4- حقوق کیفری اختصاصی. دکتر ایرج گلدوزیان

5- جرم محاربه وافصاد فی الارض، محمد جعفر حبیب‏زاده.

6- محشی قانون مجازات اسلامی، علیرضا میرزایی.

7- تقریرات جزای اختصاصی، دکتر علی آزمایش.