تبیان، دستیار زندگی
همه این واکنش ها از خبر یک سایت ایرانی شروع شد. خبری که در واقع از وجود طرحی در مجلس نشات می گرفت و آن اینکه ایران می تواند سوخت کشتی های تچاری و نفت کش خود را به سوخت هسته ای تبدیل کند به همین منظور اورانیوم 50 تا 60 درصدی غنی شده نیاز است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران به دنبال زیردریایی و نفتکش اتمی؟


همه این واکنش ها از خبر یک سایت ایرانی شروع شد. خبری که در واقع از وجود طرحی در مجلس نشات می گرفت و آن اینکه ایران می تواند سوخت کشتی های تچاری و نفت کش خود را به سوخت هسته ای تبدیل کند به همین منظور اورانیوم 50 تا 60 درصدی غنی شده نیاز است .

‌سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طرحی در مجلس در دست تدوین است که دولت را ملزم می کند که از فناوری های جدید علی الخصوص انرژی هسته ای در ناوگان دریایی و نفتکش ها استفاده کند.

سید حسین نقوی حسینی

سید حسین حسینی نقوی در گفتگو با خبرنگار روزنامه رسالت با اشاره به اینکه ما امروز نیازمند استفاده از تکنولوژی های جدید و انرژی های جدید هستیم گفت: در حوزه دریایی نیز ما نیاز به موتور هایی داریم که با کمترین سوخت و آلودگی حمل و نقل ها با مسافت بسیار طولانی را انجام دهند.وی با اشاره به اینکه این طرح را کمیسیون صنایع مجلس در دست تدوین دارد خاطرنشان شد: این طرح در صورت تصویب دولت را ملزم می کند تا برای ساخت موتور ها و تکنولوژی سوخت غیر فسیلی لازم اقدامات مناسبی را انجام دهد. وی همچنین گفت: یکی از سوخت های رایج در موتورهای پیش برنده نفتکش ها سوخت هسته ای است. نقوی همچنین در پاسخ به این سئوال که این موتورها نیازمند چه نوع سوخت و با چه غنایی هستند ابراز بی اطلاعی کرد.

گفتنی است مهرداد بذرپاش نیز دیروز در گفتگو با فارس درباره طرحی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها علیه کشورمان اظهار داشت: در کمیسیون صنایع طرحی در دستور کار قرار گرفت که دولت را مکلف می‌کند بر حوزه صنعت و معدن در طراحی جدید تکنولوژی موتور‌های نفتکش و ناوها تمرکز جدی داشته باشد.بذر‌پاش افزود: این کار هنوز در مرحله طراحی بوده و نیازمند حمایت جدی دولت در این زمینه است تا بتوانیم با تصویب فوریت، آن را در این حوزه عملیاتی کنیم.وی یادآور شد: برای اینکه این فناوری و تکنولوژی را در حوزه موتور‌های کشتی‌ها داشته باشیم که بتوانند مسافت طولانی را بدون سوخت‌گیری مجدد طی کنند، باید از فناوری جدید سوختی بهره ببریم تا نفتکش‌ها نیز آسیب کمتری ببینند.بذرپاش با اشاره به بخش دیگری از این طرح و فواید آن تصریح کرد: در این صورت ناوها و کشتی‌ها نیازمند پهلو‌گیری مجدد نبوده و دیگر نیازی به درخواست سوخت از سایر کشورهایی که شاید به دلایل سیاسی امتناع کنند نیست.

انتشار این خبر اگر چه در این سایت ایرانی در حد یک امکان سنجی در مورد عملیاتی بودن یا نبودن آن مطرح شده و آن را طرح یکی از نمایندگان مجلس ایران نامیده است ، اما به سرعت در همان بعد از ظهر در صدر اخبار رسانه های غربی قرار گرفت

اما ماجرا با مطلب سایت مشرق نیوز که گهگاه اخبار مربوط به حوزه های دفاعی و استراتژیک را منتشر می کند وارد فاز تازه ای شد. این سایت ضمن تحلیل و بررسی و امکان سنجی ساخت کشتی ها، نفت کشها و زیر دریایی های هسته ای  درباره سوخت این تجهیزات این چنین نوشت: بنابراین برای رسیدن به پیشرانه های اتمی، صنعت هسته ای کشور ناگزیر از ارتقاء سطح غنی سازی هسته ای به میزان متوسط راکتورهای جدید دریایی یعنی 50 تا 60 درصد خواهد بود.

نفت ایران

این کار با توجه به وضع تحریم های جدید و بهانه تراشی برای تحویل ندادن سوخت به نفتکش های ایرانی می تواند گام مۆثری برای خنثی و بی اثر کردن این تحریم ها و قدمی پیش دستانه برای جلوگیری از متوقف کردن یا دریافت عوارض و مالیات های بسیار سنگین از کشتی هایی با سوخت فسیلی در سال های نچندان دور باشد.

ا نتشار این خبر اگر چه در این سایت ایرانی در حد یک امکان سنجی در مورد عملیاتی بودن یا نبودن آن مطرح شده و آن را طرح یکی از نمایندگان مجلس ایران نامیده است ، اما به سرعت در همان بعد از ظهر در صدر اخبار رسانه های غربی قرار گرفت .

بر اساس این گزارش ، بعد از ظهر دوشنبه ، بلافاصله روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به این خبر واکنش نشان داد و با تیتر ایران به دنبال غنی سازی با درصد بالاتر از حد کنونی است نوشت ، در کنار استفاده از انرژی هسته ای برای مصارف پزشکی و تولید الکتریسیته ، ایران بهانه استفاده از سوخت هسته ای برای کشتی ها را پیشه کرده است تا اورانیوم را تا حد 60 درصد غنی کند و مجددا اتهام هایی همچون تلاش ایران برای تولید بمب هسته ای را علیه ایران مطرح نمود .

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز ضمن انعکاس این خبر ، تحلیلی مشابه ارائه کرد و نوشت که ایران به دنبال بهانه برای غنی سازی تا حد 60 درصد می باشد.

ایران  برای رسیدن به پیشرانه های اتمی، صنعت هسته ای کشور ناگزیر از ارتقاء سطح غنی سازی هسته ای به میزان متوسط راکتورهای جدید دریایی یعنی 50 تا 60 درصد خواهد بود

علاوه بر این دو استار تریبون هم  از رسانه هایی بود که با همان خط پیشین به تحلیل این خبر پرداخت و با تاکید از هراس غرب از تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته ای نوشت و تامین سوخت هسته ای برای کشتی ها را بهانه جدید ایران دانست .

ای جی سی نیوز ، سی تی نیوز و استیت نیوز ، نیز از دیگر رسانه هایی هستند که خبر مذکور را با رویکرد هایی مشابه و بدون کوچکترین تغییری پوشش داده اند و به نظر می رسد این واکنش ها چه در سطح رسانه ها و چه در سطح نهادها و مقام های غربی فردا و روز های آینده ادامه خواهد یافت .

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:  رسالت، فارس، تابناک، مشرق