تبیان، دستیار زندگی
٥ مهر ١٣١٦ اولین كارخانه سیگارسازی ایران آغاز به كار كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دخانیات سومین صنعت پولساز در جهان است

٥ مهر ١٣١٦  اولین كارخانه سیگارسازی ایران  آغاز به كار كرد.

فرآوری: فهیمه السادات آقامیری-بخش تاریخ ایران و جهان تبیان
دخانیات سومین صنعت پولساز در جهان است

كاشت نخستین بذر توتون سیگار در ایران، 11 خردادماه 1266 شمسی در رشت توسط دکتر استپان هاراتونیان معروف به «حکیم فانوس» صورت گرفت. حکیم فانوس از پزشکان ارمنی مقیم رشت بود. وی علاوه بر پزشکی به کار کشت توتون نیز مشغول بود. وی نخستین فردی بود که بذر توتون سیگار را از ترکیه به گیلان آورد و در ملک شخصی خویش کاشت. بذر توتون سیگار را او به تنباکوکاران فومن داد تا بکارند و بر اثر مساعی او کشت توتون جانشین تنباکو شد و کارخانه سیگارسازی در رشت به وجود آمد.

درسال 1294 (ه.ش) قانون انحصار دخانیات به مجلس تقدیم شد و در سال 1314 (ه.ش) به تصویب مجلس شورای ملی رسید و رسما تولید توتون وتنباکو، خرید و فروش آن، ساخت سیگارت و توزیع آن در انحصار دولت - شرکت دخانیات ایران - قرار گرفت.

اولین کارخانه سیگارت سازی در پنجم مهرماه 1316 (ه.ش) درمحل فعلی شرکت دخانیات واقع درتهران خیابان قزوین احداث شد.

تاریخچه ی سیگار در دنیا

در سال 1902، جیمز بیوکنن دوک شرکت دخانیات بریتانیا-آمریکا را بنیاد نهاد که در آن سوی اقیانوس، رقیب معتبری به نام دخانیات سلطنتی را داشت. در این زمان، که یک دهه تا تولید خودروهای فورد مدل «تی» باقی مانده بود، دوک برای نخستین بار محصولی تولید کرده بود که در سطح دنیا توزیع می شد و جهانی سازی سیگار توسط وی بنیان گذاری شد

عوارض این نخ نابود کننده

طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در هر  8 ثانیه یك نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهد. تعداد سیگار بیش تر، مرگ و میر بیش ترین مصرف سیگار و افزایش مرگ و میر، ارتباط قوی وابسته به تعداد سیگار مصرفی برقرار است. به عبارت دیگر، هرچه سن شروع سیگار کشیدن، پایین تر باشد و تعداد سیگار  های مصرفی و عمق استنشاق آن بیش تر باشد، درصد مرگ و میر بالاتر می رود. دانستن بعضی عوارض سیگار، سیگاری ها را حتی بیش تر از مرگ می ترساند.


منابع: روزنامه ی دنیای اقتصاد، پارسینه، سایت پزشکان بدون مرز