تبیان، دستیار زندگی
همراهی بی چون و چرای آنها با کشورهای مخالف برنامه هسته ای کشورمان در عمل این نگرانی را ایجاد می کند که آمانو نتواند استقلال نسبی البرادی را در این باره داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکیه دیپلمات ژاپنی به صندلی دوازده ساله البرادعی

یوکیو آمانو

"یوکیا آمانو" 63 ساله ، كاندیداى ژاپنى مدیر كلى آژانس بین المللى انرژى اتمى، روز پنجشنبه با اكثریت آراء ۳۵ عضو شوراى حكام آژانس به عنوان جانشین محمد البرادعى انتخاب شد.

بر اساس گزارش هاى منتشره، آقاى آمانو توانست در چهارمین دور راى گیرى دو سوم آراء اعضاى شوراى حكام آژانس را كسب كند و عبدالصمد مینتى، رقیب آفریقاى جنوبى خود را شكست دهد.

مدیر كل جدید آژانس پس از این راى گیرى به خبرنگاران گفت: «امروز بعد از ظهر من حمایت ۲۳ كشور را كه تعداد لازم براى انتخاب به عنوان مدیر كل آژانس بین المللى انرژى اتمى است را بدست آوردم.»

با این حال روند انتخاب مدیر كل آژانس هنوز به پایان نرسیده است و ۱۴۵ كشور عضو آژانس جمعه بعد از ظهر گردهم خواهند آمد تا به صورت رسمى انتخاب یوکیا آمانو را تایید كنند.

به گزارش خبرگزارى ها، با وجود این آقاى آمانو تا زمانى كه نشست عمومى آژانس بین المللى انرژى اتمى در ماه سپتامبر به او چراغ سبز ندهد، مدیر كل آژانس نخواهد بود.

وى در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت كه تلاش خود را براى جلوگیرى از گسترش سلاح هاى اتمى به كار خواهد گرفت و براى انجام چنین كارى، «همبستگى همه كشورهاى عضو از شمال، جنوب، شرق و غرب ضرورى است.»

مدیركل جدید آژانس بین المللى انرژى اتمى از ماه نوامبر جانشین محمد البرادعى خواهد شد كه سه دوره چهار ساله ریاست این نهاد ناظر بر فعالیت هاى اتمى كشورهاى جهان را بر عهده داشت.

همراهی بی چون و چرای ژاپنی ها با کشورهای مخالف برنامه هسته ای کشورمان در عمل این نگرانی را ایجاد می کند که آمانو نتواند استقلال نسبی البرادی را در این باره داشته باشد.

برادعى در دوران مدیر كل خود توانست جایزه صلح نوبل را در سال ۲۰۰۵ بدست آورد ولى به دلیل اظهار نظرهاى سیاسى خود همواره مورد انتقاد قرار داشت.

یوكیا آمانوی ، جانشین وى، در راى گیرى روز پنجشنبه از سوى كشورهاى صنعتى مورد حمایت كامل قرار داشت. براى تصدى مقام مدیر كلى آژانس پنج كاندیدا با یكدیگر به رقابت پرداختند ولى ژان پل پونسلت از بلژیك و ارنست پتریك از اسلونى اوایل هفته جارى از نامزدى این مقام انصراف دادند.

لوئیس اخاوارى از اسپانیا نیز به دلیل كسب آراء پایین در راى گیرى اولیه از دور رقابت ها حذف شد.

هرچند هنوز تا انتخاب نهایی آمانو یک گام باقی مانده است اما شواهد نشان می دهد که او مدیرکل آینده آژانس خواهد بود،در مورد آمانو همه بر یک موضوع تاکید دارند آن هم اینکه این دیپلمات کارکشته ژاپنی بیشتر به عنوان یک فرد متخصص و کارشناس شناخته می شود تا چهره ای سیاسی،این موضوع در ظاهر می تواند پیام خوبی برای ایران داشته باشد، زیرا ما معتقدیم موضوع ایران فنی است و برخی قدرتها بیشتر علاقه دارند آنرا سیاسی جلوه دهند.

بنابراین وجود یک شخصیت فنی در این جایگاه در ظاهر امر به نفع ایران خواهد بود اما پیشینه رفتار ژاپنی ها درباره پرونده هسته ای ایران و همراهی بی چون و چرای آنها با کشورهای مخالف برنامه هسته ای کشورمان در عمل این نگرانی را ایجاد می کند که آمانو نتواند استقلال نسبی البرادی را در این باره داشته باشد.

تهیه و تنظیم برای تبیان : سعید آقازاده