تبیان، دستیار زندگی
حسن غفوری فرد با اشاره به اینكه حضرت امام(ره) انقلاب را در سخت ترین شرایط و عقبه های سنگین حفظ کرده اند، ایشان را علت محدثه و علت مبقیه انقلاب عنوان كرد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اعتماد به مردم را از ویژگی های شخصیتی امام(ره) توصیف كرد و گف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غفوری فرد در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:

امام خمینی علت محدثه و علت مبقیه انقلاب بودند

حضرت امام(ره) با استفاده از روحیه اعتماد به مردم توانست انقلاب را به پیروزی برساند


حسن غفوری فرد با اشاره به اینكه حضرت امام(ره) انقلاب را در سخت ترین شرایط و عقبه های سنگین حفظ کرده اند، ایشان را علت محدثه و علت مبقیه انقلاب عنوان كرد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اعتماد به مردم را از ویژگی های شخصیتی امام(ره) توصیف كرد و گفت كه این عنصر در كنار اعتقاد به خدا در تركیب «جمهوری اسلامی» متجلی است.


حسن غفوری فرد

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، انقلاب ایران را تحقق وعده های الهی خواند و تفاوت انقلاب ایران با سایر انقلاب های دنیا را داشتن اسلحه ایمان به خدا و رهبری الهی عنوان كرد.

مشروح این گفت و گو را در پی می خوانید:

-ارزیابی شما از ابعاد رهبری حضرت امام(ره) چیست و فكر می كنید ویژگی بارز ایشان به عنوان رهبر انقلاب چه بوده است؟

اگر بخواهیم توصیف از شخصیت حضرت امام(ره) را در یک جمله خلاصه کنیم می توان به این موضوع اشاره کرد که رهبری فرموده اند بعد از حضرات معصومین، امام خمینی(ره) شخصیت کم نظیر یا بی نظیری بوده اند. با توجه به حضور بزرگان، علما، فقها، مجتهدین، مراجع واصحاب ائمه اطهار در طول 1400 سال از تاریخ اسلام و تشیع اینکه رهبری امام(ره) را بی نظیر فرموده اند بیانگر جایگاه بی بدیل ایشان بوده است.

امام خمینی(ره) بزرگترین انقلاب را در طول یکصد سال اخیر به وجود آورده اند، معمار و هدایتگر انقلاب بوده اند و انقلاب را در سخت ترین شرایط و عقبه های سنگین حفظ کرده اند. به بیان دیگر امام(ره) هم علت محدثه انقلاب و هم علت مبقیه آن بوده اند.

-ارتباط حضرت امام(ره) با مردم در این شرایط چگونه بود و چطور می توان از آن به عنوان نقطه قوت ویژگی های شخصیتی امام(ره) یاد كرد؟

بعد از ایمان به خداوند و مراتب علمی و فقاهتی حضرت امام(ره) که در حد علما، مراجع و بزرگان علمی بوده اند، به نظر می رسد که هنر بزرگ ایشان اعتماد به مردم بوده است.

امام خمینی(ره) بزرگترین انقلاب را در طول یکصد سال اخیر به وجود آورده اند، معمار و هدایتگر انقلاب بوده اند و انقلاب را در سخت ترین شرایط و عقبه های سنگین حفظ کرده اند. به بیان دیگر امام(ره) هم علت محدثه انقلاب و هم علت مبقیه آن بوده اند.

علی رغم اینکه محیط به نظر فاسد می آمد و رژیم شاه در نهایت تلاش برای توسعه فساد بود که مردم را از دین جدا کند و با همه امکاناتش در جهت توسعه فساد و فحشا اقدام می کرد ولی به هر حال امام(ره) اعتقاد داشتند که مردم مسلمان هستند و در عمق وجودشان به خدا ایمان دارند و حاضرند برای ایمانشان فداکاری کنند. به همین دلیل بعد از ایمان به خدا با اتکای به مردم گفتند که به پشتوانه نردم دولت تعیین می کنم. این نشان می دهد که اولا امام(ره) اعتقاد به پیروزی حق بر باطل داشتند. بسیار مهم است که انسان در هیچ شرایطی امید خود را از دست ندهد چرا که اولین لحظه شکست آن جایی است که انسان ناامید شود اما حضرت امام(ره) در تمام دوران مبارزه خود نه تنها به پیروزی امید داشتند بلکه یقین داشتند.

ایشان در شرایطی که رژیم شاه بر مملکت حاکم بود و کشور در وضعیت حکومت نظامی بود با قدرت و یقین گفتند که «من با حمایت شما (مردم) تو دهن این دولت می زنم و دولت تعیین می کنم.» دلیل این موضوع این بود که امام(ره) هم به وعده های الهی و هم به مردم اعتقاد داشتند و با استفاده از همین روحیه ایمان توانستند انقلاب را به پیروزی برسانند.

حسن غفوری فرد

-با توجه به این ارتباط عمیق بین مردم و رهبری انقلاب چه نیازی به برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی وجود داشت؟

حضرت امام(ره) بعد از انقلاب بلافاصله دستور رفراندوم و همه پرسی را صادر کردند. در حالی که در همه جای دنیا رسم بر این است که گروهی که انقلاب می کند و حکومت را به دست می گیرد حداقل چند سالی بدون نیاز به مردم حکومت می کند.

مردم در آن زمان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را شعار می دادند. همچنین سرود خمینی ای امام هم که پیش از انقلاب ساخته شد نشان داد که مردم خمینی را پیش از پیروزی انقلاب به عنوان امام خود قبول کردند. ولی با این حال امام(ره) اصرار داشتند که مردم پای صندوق های رای بیایند و نوع حکومت را انتخاب کنند.

ان زمان بسیاری از ما مخالف برگزاری این رفراندوم بودیم؛ یکی به این دلیل که نگرانی داشتیم و دیگر اینکه می گفتیم مردم عملا گفته اند چه حکومت و رهبری می خواهند و این را در سخت ترین شرایط اعلام کرده اند ولی باز هم امام(ره) تاکید داشتند که رفراندوم برگزار شود و نهایتا این رفراندوم به عنوان نقطه درخشان انقلاب ما باقی ماند که تنها کمتر از دو ماه بعد از انقلاب و در حالی که هنوز ته مانده های ساواک و گروهک های مختلف مثل  منافقین، دموکرات ها، کوموله و چریک های فدایی خلق در کشور بودند 98 درصد مردم به جمهوری اسلامی رای دادند که این در تاریخ ماندگار شد.

علاوه بر این زمانی که این رفراندوم برگزار می شد، هیچ نیروی نظامی و انتظامی وجود نداشت بلکه تمام نیروها از بین مردم بودند و انتخابات در آزادترین شرایط برگزار شد. در همین شرایط بود که بیش از 98 درصد به این نظام رای دادند و این به عنوان نقطه بسیار درخشان در تمام انقلاب ها به ثبت رسید.

طبق مطالعاتی که داشتم به جرات می توان بگویم تنها انقلابی که در 200 سال اخیر در دنیا اتفاق افتاده، انقلاب اسلامی ایران است و معتقدم هیچ انقلاب دیگری در 200 سال اخیر در جهان اتفاق نیفتاده است

-به نظر شما رمز موفقیت امام(ره) در رهبری انقلاب چه بوده است؟

اول و مهمتر از همه اینکه امام(ره) ایمان به خدا و اعتقاد به وعده های الهی داشتند و دیگر اینکه ایشان نه تنها به مردم اعتقاد داشتند بلکه به مردم اعتماد داشتند و از مردم شناخت خوب و دقیقی به دست آورده بودند. ایشان می دانستند که مردم در عمق وجودشان ایمان به خدا دارند و حاضرند برای ایمانشان فداکاری کنند.

حضرت امام درباره نوع حکومت گفتند «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش». این دقیقا همان دو بعد اسلامیت و جمهوریت است؛ به این معنی که مشروعیت آن از اسلام است یعنی عنصر اعتقاد به خداوند و اینکه مقبولیت نظام از مردم است یعنی عنصر اعتماد به مردم که این ابعاد در جمهوری اسلامی متجلی است.

حسن غفوری فرد

-تفاوت امام(ره) با سایر رهبران انقلاب های دنیا چیست؟ علت اینکه بعد از 32 سال همچنان از این انقلاب به عنوان یك انقلاب موفقیت آمیز یاد می شود، چیست؟

طبق مطالعاتی که داشتم به جرات می توان بگویم تنها انقلابی که در 200 سال اخیر در دنیا اتفاق افتاده، انقلاب اسلامی ایران است و معتقدم هیچ انقلاب دیگری در 200 سال اخیر در جهان اتفاق نیفتاده است. آنچه اتفاق افتاده مثلا در لیبی و مصر یک کودتای نظامی بود، در ویتنام گروه چریکی و در چین و روسیه یک گروه کوچک سیاسی بودند. در انقلاب چین که از 1920 آغاز شد و در سال 1947 به پیروزی رسید، مردم هنوز نمی دانستند چه حکومتی می خواهند.

در کل در همه جای دنیا اگر تحولی اتفاق افتاده یا یک گروه چریکی مبارزه کردند و به پیروزی رسیدند، یا یک کودتای نظامی و یا تحولی از سوی یک گروه سیاسی اتفاق افتاده است. اما آنچه در ایران اتفاق افتاد، انقلاب به معنی واقعی یعنی تحول عمومی در کل جامعه بود.

-اگر این ها انقلاب محسوب شوند تفاوت عمده انقلاب اسلامی ایران با آن انقلاب ها چه بوده است؟

اگر بخواهیم تحولات قرن اخیر در کشورهای دیگر را هم انقلاب به حساب بیاوریم و انقلاب ایران را با آنها مقایسه کنیم می توان گفت که انقلاب ما تحقق وعده های الهی بود. در این شرایط یک گروه در یک طرف بدون کوچکترین امکانات سیاسی، نظامی، حزبی، اقتصادی و تکنولوژیک و همچنین بدون حمایت جهانی مقابل گروهی بود که بزرگترین ارتش غیر اتمی دنیا و پنجمین ارتش بزرگ دنیا را داشت و یک ساواک وحشتناک جهنمی داشت، این گروه همچنین از تمام شاهرگ های اقتصادی بعلاوه حمایت همه ابرقدرت های جهانی برخوردار بود. از عجایب روزگار هم این بود که شوروی، امریکا و چین هر سه اجماع کرده و از دولت شاه حمایت می کردند. اما از این سو این طرف با دست خالی با ایمان به خدا وهمچنین رهبری حضرت امام(ره) پیروز شدند. تفاوتش این بود که اسلحه اصلی این ها ایمان به خدا و رهبری الهی بود نه اسلحه نظامی، اقتصادی و یا حمایت های جهانی.

سارا کیان

 بخش سیاست تبیان