تبیان، دستیار زندگی
گزارش گمرک ایران در مورد عملکرد تجارت خارجی کشور در 7 ماهه سال جاری منتشر شد. بر این اساس، واردات کشور در این مدت به 24 میلیارد و 51 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 10 صدم درصد کاهش را نشان می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روند رو به رشد واردات از آلمان

گزارش گمرک ایران در مورد عملکرد تجارت خارجی کشور در 7 ماهه سال جاری منتشر شد. بر این اساس،  واردات کشور  در این مدت به 24 میلیارد و 51 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 10 صدم درصد کاهش را نشان می دهد.

بخش اقتصاد تبیان
واردات از آلمان

گزارش گمرک ایران در مورد عملکرد تجارت خارجی کشور در 7 ماهه سال جاری منتشر شد. بر این اساس،  واردات کشور  در این مدت به 24 میلیارد و 51 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 10 صدم درصد کاهش را نشان می دهد.

گفتنی است در این مدت صادرات غیرنفتی کشورمان با 4 و 34 صدم درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 24 میلیارد و 657 میلیون دلار رسید، این رقم سال گذشته 23 میلیارد و 633 میلیون دلار بود.

کالاهای اساسی  مهمترین اقلام وارداتی

اقلام عمده وارداتی طی هفت ماهه سال 1395 به ترتیب شامل ذرت دامی به ارزش 679 میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش 534 میلیون دلار، برنج به ارزش 508 میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به ارزش 498 میلیون دلار و انواع وسایل نقلیه به ارزش 407 میلیون دلار بود.
این گزارش حاکی است، بخشی از ترخیص برنج در مهر ماه بنا به مصوبه هیئت وزیران، توسط شرکت تعاونی های مرزنشینان و بخش دیگری طبق ابلاغیه واصله شماره 79951 مورخ 5 مهرماه درخصوص برنج هایی بود که تاریخ اظهار آنها به گمرک قبل از 31 تیرماه سال جاری بوده است.

روند رو به رشد واردات از آلمان

آمار تجارت خارجی کشورمان در هفت ماهه سال جاری از کاهش واردات از کشورهای عمده طرف معامله با ایران و افزایش واردات از آلمان حکایت دارد، به نحوی که رتبه های اول تا چهارم به ترتیب به کشورهای چین با 5 میلیارد و 711 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 4 میلیارد و 98 میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و 885 میلیون دلار و ترکیه با یک میلیارد و 555 میلیون دلار اختصاص دارد. روند واردات ایران از این کشورها در کل کاهشی و به ترتیب 5 و 54 صدم درصد، 13 و 9 صدم درصد، 13 و 54 صدم درصد و 15 و 26 صدم درصد کاهش داشته است، اما واردات ایران از آلمان که پنجمین کشور عمده طرف معامله با کشورمان بود، 25 درصد افزایش داشته و در این مدت به یک میلیارد و 275 میلیون دلار رسیده است. واردات کشورمان از سایر کشورها نیز در این مدت در مجموع بیش از 15 درصد رشد داشته است.

چین؛ همچنان مهمترین خریدار

چین همچنان بزرگ ترین خریدار کالاهای ایرانی است به طوری که در هفت ماهه سال جاری حجم صادرات غیرنفتی کشورمان به چین به 4 میلیارد و 438 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 و 48 صدم درصد کاهش داشته است. پس از چین به ترتیب امارات متحده عربی با 3 میلیارد و 887 میلیون دلار، عراق با 3 میلیارد و 509 میلیون دلار، ترکیه با 2 میلیارد و 505 میلیون دلار و جمهوری کره با یک میلیارد و 958 میلیون دلار قرار دارند. صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای ترکیه و کره جنوبی در این مدت به ترتیب 11 و 34 صدم درصد و 786 درصد افزایش داشته، اما صادرات غیرنفتی ایران به امارات متحده عربی 17 و 37 صدم درصد و عراق 2 و 44 صدم درصد کاهش داشته است. همچنین صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشورها دراین مدت با رشد 60 صدم درصدی همراه بوده است.

اقلام عمده صادرات

در این مدت میعانات گازی با 4 میلیارد و 50 میلیون دلار عمده ترین کالای صادراتی کشورمان بود که 16 و 43 صدم درصد از کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. گازهای طبیعی مایع شده نیز با یک میلیارد و 952 میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد و پس از آن به ترتیب گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با 888 میلیون دلار، روغن های سبک و فرآورده ها به جز بنزین با 828 میلیون دلار و پروپان مایع شده با 694 میلیون دلار قرار دارند.

تغییرات مهم در ردیف تعرفه میعانات گازی

همچنین در خصوص صادرات غیر نفتی ایران گفتنی است،  آمار تجارت خارجی کشور در حوزه صادرات، طی سنوات قبل در دو بخش صادرات غیرنفتی با احتساب و همچنین بدون احتساب میعانات گازی اعلام می گردید. از آنجایی که در سال های قبل برای این کالا (میعانات گازی) ردیف تعرفه مجزا و مستقلی وجود نداشت، لذا با شرح گازهای طبیعی مایع شده به همراه سایر گازها، ذیل ردیف تعرفه 27111190 اظهار می شد.

با توجه به اینکه در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1395، برای نخستین بار ردیف تعرفه مجزایی با کد 27090010 جهت میعانات گازی منظور گردیده، لذا از ابتدای سال جاری، صادرات دو کالای میعانات گازی و گازهای طبیعی مایع شده به صورت مجزا و هر یک در ذیل کد تعرفه مختص به خود منظور می گردد. از طرفی با توجه به اینکه کد تعرفه مربوط به گاز طبیعی مایع شده در گروه کالایی پتروشیمی قرار دارد، لذا جهت شفاف سازی بیشتر و نشان دادن مقایسه میزان صادرات این کالا در هفت ماهه سال جاری و مدت مشابه سال گذشته، این کالا از ردیف گروه کالایی پتروشیمی خارج و در ردیف جداگانه ای آورده شده است.



منبع:خبرگزاری تسنیم - اقتصادی

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .