راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 11474
  • دوشنبه 25/9/1387
  • تاريخ :

 مینیاتور:

 کاملا ایرانی یا خارجی؟!

خودروی ملی گروه سایپا

روز شنبه خبر رونمایی خودرو  کاملا ایرانی سایپا را با حضور رییس جهمور  محترم شنیدم. در زمان برگزاری این برنامه مدیر عامل محترم سایپا گفته بود که طراحی بدنه و موتور این خودرو کاملا بومی بوده و بر روی هیچ پلاتفورم خودروی دیگری نیست. این مساله برای من و تمام ایرانی ها جای خوشحالی و افتخار دارد و امیدوارم این حرکت با تولید خودرویی با کیفیت منجر به رضایت مشتریان داخلی و زمینه توسعه صنعتی کشور گردد و واقعا باید  به مدیران و مهندسان سایپا خدا قوت گفت. 

خودروی ملی گروه سایپا

اما یک نکته بسیار عجیب در نام گذاری این خودرو وجود داشت و آن استفاده از یک نام لاتین برای خودرو  کاملا ایرانی است!

خودروی ملی گروه سایپا

انتخاب نام خودرو در جهان از اهمیت فراوانی برخوردار است و ارزش فرهنگی و سمبلیک دارد. لذا انتخاب نام برای خودرویی که ادعای صد درصد ایرانی بودن دارد بسیار حائز اهمیت است.ممکن است که حتی در پاسخ گفته شود انتخاب این نام جهت بازاریابی بین المللی بوده است .اما  اصل ارتباط این کلمه با هنر ایرانی محل چالش است.اگرچه برخی گمان می کنند مینیاتور(Miniature) به معنای نقاشی ایرانی در دوران قدیم است، اما باید توجه داشته باشیم که مینیاتوردر لغت به معنی کوچکتر نشان دادن است. این کلمه در اصل یک لغت خارجی به معنای بسیار کوچک است و  از نیمه ی اول قرن حاضر در زبان فارسی امروز مصطلح گردید که در معنای واقعی، به مینیاتورهای ایرانی یا کشورهای دیگر منحصر نمی شود؛ بلکه هر شیئ هنری ظریف و ریز که به هر سبک و شیوه ای ساخته شده باشد، مینیاتور نامیده می شود. لذا واژه مینیاتور برای مخاطب بین المللی نیز تداعی کننده صرفا هنر ایرانی نیست و هنر چینی ،رومی ،هندی و حتی برخی آثار غربی قرون وسطی را در بر می گیرد.

خودروی ملی گروه سایپا
مینیاتور یک لغت خارجی است و  از نیمه ی اول قرن حاضر در زبان فارسی امروز رایج گردید و استفاده آن به عنوان معادل نگارگری ایرانی یک غلط مصطلح است.
خودروی ملی گروه سایپا

در حال حاضر در ایران به نقاشی های ایرانی، چه قدیم وچه جدید، که از سبک و روش اروپایی پیروی نکرده و دارای خصوصیات نقاشی سنتی باشد، مینیاتور گفته می شود و این موضوع به صورت یک غلط مصطلح پذیرفته شده است و هم اکنون از معادل صحیح نگارگری ایرانی برای این گونه آثار استفاده می شود. در لغت نامه آکسفورد مینیاتور درشکل صفتی، به معنای بسیار کوچتر از معمول و در حالت اسم به معنای چیزی که بسیار از حد معمول کوچکتر است تعریف شده است. این لغت از ریشه لاتینی  minium مشتق شده که به معنای کوچک است.

خودروی ملی گروه سایپا

حال پرسش این جاست که اگر این خودرو با برند ایرانی شکل گرفته آیا نمی بایست مانند محصول ایران خودرو سمند نامی ایرانی بیابد؟لازم به ذکر است که سمند نامی ایرانی و به معنای اسب زرد رنگ می باشد. این نام بارها در ادبیات فارسی سابقه داشته است. مثلا حافظ می گوید:

چه گردها که بر انگیختی ز هستی من          مباد خسته سمندت که خوب میرانی...

یا

 فلك چو جلوه كنان بنگرد سمند تو را          كمینه جایگهش اوج كهكشان گیرد

لذا پیشنهاد می گردد در این گونه تصمیم گیریها که نه تنها ارزش اقتصادی نداشته و مدعی هویت بخشی فرهنگی ملی و میهنی ماست،کارشناسان فرهنگی و هنری نیز دخالت داده شوند .امید این است که با توجه به نکته توسعه صنعتی ایران اسلامی همراه با احترام و توسعه فرهنگ و هنر اسلامی و ملی ما باشد .

 

سید حسین زرهانی

گروه جامعه و سیاست

 
ارسال به
آخرین نظرات کاربران
hadiAlura
تیبا خیلی بیخوووووووووووووده حیف به ما که باید اجبارا اینارو سوار بشیم.
اگه می تونین بوگاتی بزنین اصلا اونم نخواستیم یه دونه 206
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 21/1/1390 - 14:55
عارف مقدسی
ما کاری با این کارها نداریم ماشینمان را کی میدن.کی میدن.کی میدن و...............
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 12/2/1389 - 16:45
سعيد ايمانقلي
مطلب عالی بود ولی خودرو نه!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 26/1/1388 - 10:26
amin p ahangaran
من امروز این مطلب به نظرم رسید و بخاطر همین این موضوع رو جستجو کردم . خیلی ناراحت شدم. امید وارم مسئولان سایپا دست بجنبونند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 1/12/1387 - 13:59
mozafar20
امکانات خوبی داره اگه قیمت شم خوب باشه حرف نداره
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 16/10/1387 - 4:1
khademi1344
سایپا از بس که پراید وارد خیابان ها کرد ، بالاخره خسته شد و یه کارایی کرد.
به هرحال هرچی باشه بهتر از پرایده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/9/1387 - 0:57
msa
امیدوارم ماشین خوبی باشد!!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 28/9/1387 - 17:30
یاسین
با شما موافقم....برای این که کشور اول منطقه باشیم باید نه تنها صنعت را توسعه که فرهنگمان را هم به خوبی معرفی کنیم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 28/9/1387 - 13:9
پیام
من که چشم اب نمیخوره زیر 10 میلیون باشه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 28/9/1387 - 1:1
ناشناس
عید غدیر مبارک!برای این که نشون بدیم این خودرو حاصل زحمت ایرانی هاست اسم ایرانی باید بر آن گذاشت.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 27/9/1387 - 9:34
مهدی
از مطلبتان ممنون. اما لطفا در این مورد با رئیس شرکت ایران خودرو صحبت کنید تا اسمش رو عوض کنه نه با ماها که کاره ای نیستیم.
در ضمن چرا پنج خط تحسین و پانزده خط انتقاد کردین؟ نمی دونم چرا طبع بیشتر ایرانیها این طور شده که هر وقت یک محصول ایرانی تولید می شه صدتا عیب ازش میگن، اما محصولات خارجی حتی اگه کیفیتش حتی نصف کیفیت محصول ایرانی هم نباشه باز خوبی هاش رو می بینن!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 27/9/1387 - 0:7
ناهید
این است خودروی ایرانی...........ای والله حق یارتان باد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/9/1387 - 23:48
saeed sabzevari
البته میشه گفت که تو انتخاب دقت زیادی نشده ولی اون طور که من برداشت کردم منظورشون زیبایی وظرافتی بوده که در خودرو اعمال شده در ضمن عید غدیر مبارک
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/9/1387 - 23:37
nasinasi
سلام .من اصلا اونونا رو نخوندم فقط نظرای شماها رو خوندم بای بای
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/9/1387 - 23:26
مکی
خدا کن که حداقل ترمز آن ABS باشد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/9/1387 - 23:1
majid shah
لطفا فیلمی کوتاه از آن بگذارید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/9/1387 - 22:22
ناشناس
اکنون صحنه رقابت جدی ایجاد شده و امید به پیشرفت فراوان شده است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/9/1387 - 21:55
صالح
نمی دونم چرا وقتی دانشمندان ایرانی کار بسیار سختی همچون خودرو سازی رو انجام می دند،چرا این مسئله رو به کلی فراموش می کنن و به مسئله ای مثل اسمش می پردازند .؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/9/1387 - 19:10
MARYAM .F
اگه به بازار بیاد خوب ژیانیه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/9/1387 - 18:48
vafadar001
مثل خودرو ال 90 نباشه گفتند جایگزین پیکان هست اما....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/9/1387 - 17:3
norannor
هنوز که تو بازار نیامده. پس اگه اسمش ایرانی نیست یه فکری به حالش بکنین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
عید غدیر مبارک
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/9/1387 - 15:41
یک هموطن مهاجر
بسیاری از کشور های پیشرفته و در حال توسعه ی دنیا از جمله کره جنوبی و ترکیه و ...به جای صرف هزینه های سرسام اور برای طراحی خودرو اقدام به خریدن طرح های جدید تری از مراکز تحقیقاتی و طراحی خودرو در امریکا و آلمان و ...می نمایند در عوض تمام تمرکز خود را بر روی کیفیت و خدمات پس از فروش می گذارند تا بدین طریق میزان تولید بالا تری داشته باشند .
با این کار (تولید بیشتر) هم بیکاری را کم می کنند و هم با صادر کردن یک محصول با کیفیت و استاندارد ارز وثروت بیشتری را وارد مملکت خود می نمایند .
نه این که با هزینه کردن میلیون ها دلار پول نفت اقدام به طراحی یک محصول نه چندان جذاب در بازار های جهانی بنمایند .
باز گشت سرمایه و سود آوری پیش کش.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/9/1387 - 15:10
car_tx1
مینیاتور اسم بهترین نقاش ایران در عهد عتیق ایران بوده و این اسم کاملا ایرانی است لطفا قfل از درج مطالب خوب تحقیق کنید "دیکشنری ریشه یابی کلمات " رجوع کنید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/9/1387 - 13:53
vm_emperatur
واقعا جالبه چون این نام را یکنفر انتخاب نکرده بلکه یک گروه کارشناس از بین 5000 نام پیشنهادی این نام بیگانه و بی معنا را انتخاب کردند...
و جالب اینجاس که مدیر سایپا در مورد انتخاب این نام گفت این خودرو بسیار زیباست پس نام مینیاتور به آن می خورد!!!!
خود این مصاحبه ها ناشی از...دارد!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/9/1387 - 13:39
hosseinrezaei
شخصا امیدوارم قیمتش به اندازه اسمش عجیب نباشد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/9/1387 - 13:24
ياسين16380
عالیه...

یا حق
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/9/1387 - 11:54
ناشناس
باید سخت گرفت و دقت کرد جون بنا به فرموده رهبری طرح های صنعتی باید پیوست فرهنگی داشته باشند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/9/1387 - 9:20
samira2008
فکر کنم نیمه پر لیوان در اول متن دیده شده بود و تشکر هم شد....اما این مساله که نویسنده اشاره کرد دقیق بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/9/1387 - 0:28
مجتبی اورنگ
ای کاش میشد همه ایرانیان عزیز توان خرید داشته باشند اورنگ از اهوازفراموش شده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 25/9/1387 - 23:55
امير حسيني
خیلی جالب بود جالبتر از همه اینكه سایت شما چنین چیزی را بنویسد در ضمن قبلا شركت سایپا فراخوان زده بود بابت انتخاب نام ودر نتیجه اسمهایی كه اعلام كرده بودند هیچكدام مینیاتور نبود ولی اگر قرار بود نام مینیاتور را بگذارند این همه صنایع و هنر مثلا میگذاشتند سفال یا منبت
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 25/9/1387 - 23:48