تبیان، دستیار زندگی
كارشناس مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با بیان این كه لامپ‌های رشته‌ای در آینده‌ای نزدیك به موزه‌ها سپرده می‌شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لامپ‌های رشته‌ای به موزه‌هامی‌پیوندند!

لامپ کم مصرف

كارشناس مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با بیان این كه لامپ‌های رشته‌ای در آینده‌ای نزدیك به موزه‌ها سپرده می‌شوند، گفت: هم اكنون در قالب پروژه گذار بهداشت از لامپ‌های رشته‌ای به فلورسنت فشرده، توجیهات بهداشت كاربری، همزمان با توزیع این لامپ ها ارایه می‌شود.

مهندس علی گورانی در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به وجود اشعه ماورا بنفش (جزئی از اشعه خورشید) در لامپ‌های فشرده كم مصرف اظهار كرد:‌ از این رو در دنیا پروژه‌ای تحت عنوان «sunwise» (برخورد خردمندانه با نور خورشید) مطرح شده كه در ایران هم بسیار قابل توجه است.

وی با بیان اینكه ایران جزو كشورهای با میزان شیوع فراوان سرطان پوست ، پیر پوستی و كاتاراكت به علت پرتوگیری از نور خورشید (اشعه ماورا بنفش) است، افزود: چون میزان كم گردش خون چشم سبب می‌شود كه اشعه ماورای بنفش پس از ورود به چشم به حرارت تبدیل و به علت گردش خون كم، حرارت دیرتر از چشم خارج شود، چشم مستعد ابتلا به كاتاراكت می‌شود؛ همچنین، اشعه ماورا بنفش بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر سوئی دارد و در بسیاری از اوقات پرتو یونیزان به شمار می‌رود.

كارشناس مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، پروژه «sunwise» ‌را یك الزام بهداشتی كشور برشمرد و افزود: در لامپ‌های كم مصرف فشرده مرغوب در سطح داخلی از لایه فلورسنت با دقت و كیفیت استفاده می‌شود تا بدین ترتیب میزان تشعشعات اشعه ماورا بنفش به حداقل می‌رسد.

گورانی با بیان اینكه دنیای كنونی مملو از انواع پرتوها و تشعشعات است،‌ افزود: مقادیر قابل توجهی از این تشعشعات طبیعی و مقادیر فراوانی نیز مصنوعی هستند.

وی، تشعشعات كیهانی، خورشیدی و زمینی را از جمله تشعشعات طبیعی برشمرد و افزود: چون انسان سالیانه 11 درصد از طریق مواد خوراكی پرتوگیری می‌كند، بخشی از تشعشعات نیز اینترنال و داخل بدنی هستند.

كارشناس مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، با این توضیح كه هر وسیله برقی از منابع مولد اشعه به شمار می‌رود به ایسنا گفت: در اطراف هر وسیله‌ای كه الكترون جریان دارد نظیر موبایل، تلویزیون، سشوار و ماشین لباسشویی، دو میدان الكتریكی و مغناطیسی (الكترومغناطیسی) ایجاد می‌شود؛ پس بشر همواره در معرض امواج الكترومغناطیسی است.

گورانی انرژی هسته‌ای و الكترومغناطیس را انرژی‌های نو، تمیز و تجدیدپذیر برشمرد و یادآور شد: بنابراین انسان با شتاب به سمت آنها رفته كه متعاقب آن میزان پرتوگیری هم افزایش می‌یابد.

كارشناس مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت برای به حداقل رساندن میزان مواجه با پرتوهای ساطع شده از وسایلی چون موبایل، تلویزیون، سشوار و ماشین لباسشویی رعایت سه اصل فاصله، زمان و استفاده از محافظ یا شیلد را الزامی دانست و ‌گفت: پس از انفجار ارتباطات الكترونیكی و افزایش حجم پرتوگیری از امواج الكترومغناطیس و از بعد از سال 1995 سازمان ملل ملزم كرده كه طی مدت كوتاهی لامپ‌های رشته‌ای حذف شود و در ایران هم تا پایان سال، 500 میلیون لامپ كم مصرف وارد منازل می‌شود.

انواع لامپ های کم مصرف

گورانی در خصوص مكانیسم تولید نور در لامپ‌های كم مصرف فشرده گفت: در این لامپ‌ها با استفاده از پرتو ماورا بنفش اتم‌های جیوه تحریك و پرتوهای ماورای بنفش تولید می‌كنند اما لایه فلورسنت بخش داخلی این لامپ‌ها این اشعه را به نور مرئی تبدیل می‌كند و مانع از خروج اشعه ماورای بنفش می‌شود.

وی، بخارات جیوه (فلز سنگین) را برای سلامت خطرناك برشمرد و افزود: از این رو هنگام مستعمل شدن و تعویض لامپ‌های كم مصرف فشرده باید از شكستن این لامپ‌ها خودداری شود تا مانع از پخش بخارات جیوه در فضا شد.

كارشناس مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با تاكید بر گذار ملی از لامپ‌های رشته‌ای به فلورسنت فشرده به لحاظ مزایای اقتصادی به ایسنا گفت:‌ در آینده نزدیك لامپ‌های فشرده كم مصرف جایگزین لامپ‌های رشته‌ای می‌شود. اما برای دریافت كمتر اشعه ماورا بنفش باید ضمن استفاده از نوع مرغوب لامپ، فاصله مجاز نیز رعایت شود به عنوان مثال در سقف‌های كوتاه و چراغ‌های مطالعه از این لامپ‌ها با احتیاط بیشتری استفاده شود.

*مطالب مرتبط:

لامپ کم مصرف هم ضررهایی دارد

قطعات شکسته لامپ ها سمی اند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.