تبیان، دستیار زندگی
این روزها وقتی برای خرید به بازار میوه سری می‌ زنیم، خانم‌ های باسلیقه ‌ای را می‌ بینیم که در حال خرید مقدار زیادی لیموترش به منظور...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آبلیموهای خانگی و صنعتی

آبلیموی طبیعی

این روزها وقتی برای خرید به بازار میوه سری می‌ زنیم، خانم‌ های باسلیقه ‌ای را می‌ بینیم که در حال خرید مقدار زیادی لیموترش به منظور آبگیری و ذخیره ی آن برای مصرف یک سال خانواده هستند. البته برخی از خانم‌ ها هم هستند که اعتقادی به آبگیری و ذخیره آبلیمو ندارند و همان آبلیموهای صنعتی را ترجیح می‌ دهند.

در اینجا این سوال مطرح می ‌شود که آیا آبلیموهای صنعتی در مقایسه با نوع خانگی آن ها ارزش تغذیه‌‌‌ ای کمتری دارند؟

لیموترش به دلیل غنی بودن از ویتامین‌ ها و املاح‌ معدنی دارای خواص معجزه ‌آسایی است و از ترکیب شکر با‌ آب این میوه می‌ توان شربتی تهیه کرد که در گرمای تابستان کمک موثری در رفع حالت تهوع، استفراغ و اسهال ناشی از گرمازدگی داشته، غلظت خون را کاهش داده و بدن را از ازدیاد چربی خون در امان می‌‌ دارد.

این میوه پُرخاصیت می ‌تواند شریان‌ ها را نرم، عضلات را ارتجاعی و از لخته شدن خون جلوگیری کند.

از طرفی اسیدسیتریک این میوه می ‌‌تواند برای اسید اوریک، حلال بسیار خوبی باشد و مصرف آن برای بیماران مبتلا به رماتیسم و نقرس بسیار نافع است.

آبلیموی صنعتی

در واقع ارزش تغذیه ‌‌ای میوه لیموترش را به هیچ‌ عنوان نمی‌ توان با آب آن مقایسه کرد، اما در صورت تمایل به مصرف آبلیمو باید گفت که البته نوع خانگی آن در صورتی که به طور بهداشتی آبگیری و به درستی نگهداری شود، ارجحیت بیشتری نسبت به آبلیموی صنعتی دارد. آبلیموهای صنعتی به دلیل آن که پاستوریزه می ‌شوند فاقد ویتامین C و برخی دیگر از ویتامین ‌های ناپایدار در برابر حرارت هستند. البته برخی کارخانجات در مراحل پایانی تولید، ویتامین C را به طور مصنوعی به آبلیمو می‌ افزایند ولی اصلا قابل قیاس با ویتامین C طبیعی لیموی تازه نیست.

از سوی دیگر در آبلیموهای صنعتی برای جلوگیری از تغییر رنگ و فساد میکروبی(کپک زدن)‌ از مواد نگه دارنده‌ ای استفاده می‌ کنند که اگر مقدار آن بیش از حد مجاز باشد می ‌تواند سلامت مصرف‌ کننده را به شدت به خطر اندازد.

این نکته را نیز نباید فراموش کرد که آبلیموهای صنعتی که دارای مجوز بهداشت، علامت استاندارد و تاریخ مصرف هستند به هیچ عنوان منع مصرف ندارند، اما نکته قابل توجه آن است که برخی افراد برای ارزیابی کیفیت و مرغوبیت آبلیمو ظاهر آن را ملاک انتخاب خود قرار می ‌دهند، این افراد عقیده دارند آبلیمویی که ته ‌نشین و دو فاز شود بهترین و مرغوب‌ ترین آبلیمو است، بنابراین فقط آبلیموی خانگی را می ‌پسندند.

آبلیموی طبیعی،لیمو

برخی کارخانجات به دلیل آن که آبلیمو جذابیت بیشتر و رنگ مناسب‌ تری داشته باشد اغلب با پاستوریزه کردن، آنزیم پکتیناز که مسوول دو فاز و ته‌ نشین شدن آبلیمو است را غیرفعال کرده، بنابراین محصول رنگ سبز خوشایندی داشته و کمتر ته ‌نشین می ‌شود. اما در مورد آبلیموی خانگی به دلیل آن که محصول حرارتی نمی ‌بیند، بنابراین آنزیم پکتیناز همچنان فعال است و آبلیمو با گذشت زمان ته‌ نشین و دو فاز می‌ شود. بر این اساس ته‌ نشین شدن آبلیمو ملاک درستی برای ارزیابی کیفیت و مرغوبیت آبلیمو نیست.

توصیه ‌ها

* آبلیمو را در یخچال و به دور از نور و حرارت قرار دهید و بدانید برای ذخیره طولانی‌ مدت آبلیمو حتما در بطری را محکم بسته و برای جلوگیری از کپک زدن آن، باید ظرف را کاملا پُر کنید تا از نفوذ هوا به داخل بطری شیشه‌ ای جلوگیری شود.

* از ظروف پلاستیکی یا بطری‌های آب معدنی برای پُر کردن آبلیمو استفاده نکنید زیرا مواد اسیدی موجود در آبلیمو می‌ توانند با دیواره ظروف پلاستیکی فعل و انفعالات نامطلوبی ایجاد کرده و سمی و سرطان زا شوند. بنابراین از ظروف شیشه ‌ای استفاده کنید.

* از خرید آبلیموهای بی ‌نام و نشان که فاقد مجوز بهداشت و تاریخ مصرف هستند جدا اجتناب کنید.

فاخره بهبهانی‌ -‌ جام‌جم

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

لیمو؛ هم ترش و هم شیرین

لیمو بخورید به صد دلیل!

یک نگاه لیمویی

مصرف لیموترش به همراه چای مفید است

لیمو ترش

اثر شگفت انگیز لیمو بر چای سبز

تقلب در ادویه ها و آبلیمو

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.