تبیان، دستیار زندگی
مولتی‌ویتامین‌ها باعث افزایش وزن نمی‌شوند. در حقیقت مصرف مولتی‌ویتامین در افراد دچار اضافه‌وزن باعث کاهش وزن هم می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا مولتی‌‌ویتامین‌ها چاق می‌کنند؟


مولتی‌ویتامین‌ها باعث افزایش وزن نمی‌شوند. در حقیقت مصرف مولتی‌ویتامین در افراد دچار اضافه‌وزن باعث کاهش وزن هم می‌شود.

مولتی‌‌ویتامین

با ترویج زندگی مدرن و تمایل به مصرف مولتی‌ویتامین‌های مختلف، نگرانی‌ها در خصوص عوارض مصرف روزانه مولتی‌ویتامین‌ها و تأثیر آن‌ها بر اشتها و افزایش وزن بسیار گسترش یافته است.

حتماً شما هم اخیراً این موضوع را شنیده‌اید و یا خودتان فردی هستید که وقتی با شما در خصوص مولتی‌ویتامینی مناسب صحبت می‌شود اولین سۆالی که برای‌تان مطرح می‌شود این است که "آیا مصرف این ویتامین مرا چاق می‌کند؟"

واقعیت این است که بسیاری از مولتی‌ویتامین‌ها ممکن است با هدف افزایش وزن در افرادی که کم وزن هستند و یا دچار سوءتغذیه‌اند یا به هر دلیل نیاز به افزایش وزن دارند به افراد توصیه شوند. اما این تأثیر افزایش وزن و افزایش اشتها فقط در افراد کم وزن ایجاد می‌شود نه افرادی که دچار چاقی و اضافه‌وزن‌اند.

مساله این است که بسیاری از افرادی که دچار اضافه‌وزن‌ هستند از این واقعیت غافل‌اند و دلیل اضافه‌وزن خود را مصرف مولتی‌ویتامین‌ها می‌دانند. از این رو مصرف آن را قطع می‌کنند و این اقدام هیچ تأثیری بر وزن آن‌ها نخواهد داشت و تنها بدن خود را از دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی محروم می‌کنند.

مولتی‌ویتامین‌ها باعث افزایش وزن نمی‌شوند. در حقیقت مصرف مولتی‌ویتامین در افراد دچار اضافه‌وزن باعث کاهش وزن هم می‌شود. این به معنی آن است که مصرف مولتی‌ویتامین توسط فردی که رژیم کاهش وزن را رعایت می‌کند و هدفش کاهش وزن است بهترین کمک ممکن می‌باشد. یک مولتی‌ویتامین حاوی انواع ویتامین‌ها نظیر ویتامین A، C و E در مقادیر بالاتر از غذاهای دریافتی فرد است که کمک زیادی به روند کاهش وزن می‌کند. یک مولتی‌ویتامین خوب همچنین حاوی ویتامین‌های B نیز می‌باشد. ویتامین‌های B با تأثیر بر سیستم عصبی و بهبود و تقویت ارتباطات عصبی باعث ارتقا سطح انرژی بدن می‌گردد که بدون شک افزایش سطح انرژی فرد باعث می‌شود فرد کمتر احساس خستگی و گرسنگی کند. از این رو تحمل و ادامه رژیم غذایی کاهش وزن را تسهیل می‌نماید. مولتی‌ویتامین‌ها همچنین حاوی مواد معدنی نظیر کلسیم، منیزیم، مس و نیز آهن هستند. آهن ماده معدنی مهمی است که با تقویت تولید گلبول‌های قرمز بدن، انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های بدنی را تامین می‌کند و از این رو روند کاهش وزن را تسهیل می‌نماید.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند مولتی‌ویتامین‌ها به هر میزان هم، برای سلامت

فرد مفید نیستند. آخرین گزارش ارائه‌شده توسط انجمن سلامت آمریکا مبنی

بر این است که مصرف بالای ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان خطر مرگ‌ومیر افراد

را 16 درصد افزایش می‌دهند

مولتی‌ویتامین‌ها وضعیت تغذیه‌ای فرد را دگرگون می‌کنند

مصرف روزانه یک مولتی‌ویتامین مناسب در زمان کاهش وزن برای سلامت کلی بدن و بهبود روند کاهش وزن بسیار مفید خواهد بود. وقتی فرد قصد کاهش وزن دارد تلاش می‌کند که غذای کمتری مصرف کند و از طرفی فعالیت بدنی خود را افزایش دهد. در این شرایط است که از تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای سلامتی غافل می‌شود. زمانی که شما یک مولتی‌ویتامین مینرال مناسب مصرف می‌کنید بدن خود را بیمه می‌کنید که این رژیم کاهش وزن حداکثر سلامتی را برای شما به ارمغان می‌آورد.فراموش نکنید که در زمان کاهش وزن هم ضروری است که مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها مانند هویج، سیب، هلو و آلو و سایر میوه‌ها و سبزیجات خوش‌طعم و مزه را مصرف کنید. زمانی که مولتی‌ویتامین‌ها با وعده‌های غذایی سلامت همراه شوند، جذب تمامی ویتامین‌های موجود در مولتی ویتامین مصرفی افزایش خواهد یافت. چرا که در این شرایط مدت زمان برقراری تماس بین پرزهای روده و غذای مصرفی همراه مولتی‌ویتامین افزایش می‌یابد و این امر مخصوصاً درباره مکمل کلسیم دارای اهمیت می‌باشد. از طرفی گاهی مصرف مولتی‌ویتامین‌ها با معده خالی و بدون غذاها می‌تواند منجر به مشکلات گوارش گردد.

مولتی‌ویتامین‌ها انرژی‌زا هستند؟

مصرف یک مولتی‌ویتامین مناسب هنگام رعایت رژیم کاهش وزن و نیز رژیم‌های ورزشی نقش مهمی در تامین انرژی فرد دارد. هر یک از سلول‌های بدن به منظور عملکرد صحیح و زدودن ضایعات تولیدی نیازمند ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. به علاوه نقش بسیار مهم مولتی‌ویتامین‌ها اهمیت آن‌ها در تامین آب مورد نیاز سلول‌ها است که بدن فرد را در حالت هیدراته و شاداب نگه می‌دارد. آب موجود در بدن به عنوان حاملی برای انتقالات بین سلولی مواد مغذی و در نتیجه تامین انرژی سلول‌ها، زدودن مواد زائد و در نهایت دفع ضایعات از طریق کلیه‌ها دارای اهمیت بالایی می‌باشد.

مکمل غذایی

مولتی‌ویتامین زیادی می‌تواند تأثیر عکس بر سلامتی داشته باشد

مطالعات اخیر نشان داده‌اند مولتی‌ویتامین‌ها به هر میزان هم، برای سلامت فرد مفید نیستند. آخرین گزارش ارائه‌شده توسط انجمن سلامت آمریکا مبنی بر این است که مصرف بالای ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان خطر مرگ‌ومیر افراد را 16 درصد افزایش می‌دهند. اگرچه مصرف متعادل آن‌ها برای سلامتی بسیار حائز اهمیت خواهد بود و با دفع سموم بدن طول عمر را افزایش نیز می‌دهند. بنابراین هنگام مصرف یک مولتی‌ویتامین از مناسب بودن مقادیر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود برای سن و جنس اطمینان حاصل فرمایید و در خصوص افرایش مقادیر مصرفی حتماً با پزشک خود مشورت نمایید و فراموش نکنید که بهترین منبع برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن غذاهای طبیعی و البته تازه می‌باشد.

الهه گودرزی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

همه چیز درباره چاقی و رژیم‌های لاغری

ویتامین های موثر در کاهش وزن

ویتامین های بیماری ‌زا!

ویتامین‌ها؛ نه زیاد، نه کم

مصرف قرص های ویتامینی در ورزشکاران

ویتامین ث، ویتامین سلامت

افرادی که به مکمل ویتامین D نیاز دارند

تحریک متابولیسم با ویتامین‌ها و مواد معدنی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.