تبیان، دستیار زندگی
ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K نقش‌های زیادی در بدن ایفا می‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مروری بر ویتامین‌های محلول در چربی


ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K نقش‌های زیادی در بدن ایفا می‌کنند.

ویتامین

نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست. در واقع برای این که بدن ما به خوبی بتواند از پس وظایف خود بر بیاید باید ویتامین جذب کند.

ویتامین‌ها به میزان متفاوت در انواع مواد غذایی وجود دارند. میوه ها و سبزیجات و همچنین پروتئین‌ها و چربی‌های حیوانی و گیاهی محل استقرار ویتامین‌ها محسوب می‌شوند.

چند گونه ویتامین وجود دارد: ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A، D،E  و K و ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین پیش ساز ویتامین A، B1، B2، B3، B5، B6، B8، B9، B12 و ویتامین C.

در این مقاله به بررسی ویتامین‌های محلول در چربی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ویتامین A

ویتامین A در انجام وظایف متعددی شرکت دارد و به بدن کمک زیادی می‌کند. تأثیر مفید و مثبت این ویتامین روی قوه‌ی بینایی، پوست و مخاط‌ها معروف است. علاوه بر این‌ها باید بدانید که ویتامین A روی سیستم ایمنی و همچنین در تکثیر و رشد سلول‌های بدن نیز نقش زیادی دارد.

اگر به دنبال تأمین ویتامین A بدنتان هستید حتماً از مصرف روغن جگر ماهی، جگر گاو و گوساله غافل نشوید. البته توجه داشته باشید که برای جذب بیشترین میزان این ویتامین باید این مواد غذایی را تازه به تازه مصرف کنید و آن‌ها را از هوا و نور دور نگه دارید به خاطر اینکه ویتامین خود را از دست می‌دهند.

ویتامین D

برای این که روده ها بتوانند به خوبی کلسیم جذب کنند نیاز زیادی به ویتامین D دارند. علاوه بر این ویتامین D نقش زیادی در سلامت استخوان‌ها ایفا می‌کند.

این ویتامین نیز در روغن ماهی، ماهی‌های روغنی مانند ماهی تن، ساردین، ماهی ماکرو و غیره، شیر، کره و کله پاچه وجود دارد. توجه داشته باشید که منبع اصلی ویتامین D نور خورشید می‌باشد. بهتر است هر روز چند دقیقه زیر نور آفتاب قدم بزنید تا به میزان کافی از این ویتامین جذب بدنتان شود.

ویتامین E

ویتامین E قدرت باروری را بالا می‌برد به خاطر این که روی غدد جنسی تأثیر می‌گذارد. اگر می‌خواهید پیری را از سلول‌هایتان دور کنید باید سراغ این ویتامین بروید. به خاطر این که این ویتامین با فرایند اکسایش و تأثیر منفی رادیکال‌های آزاد که باعث بروز سرطان‌ها می‌شود مقابله می‌کند. در نهایت باید بدانید که ویتامین E از هدر رفتن اسیدهای چرب اشباع نشده به ویژه امگا 3 و امگا 6 ها جلوگیری می‌کند. حتماً می‌دانید که این چربی‌ها برای سالم ماندن قلب و عروق مفیدند.

برای جذب ویتامین E به سراغ سبزیجات برگ سبز، غلات، روغن جوانه‌ی گندم، گوشت قرمز، جگر، شیر و تخم مرغ بروید.

ویتامین A در انجام وظایف متعددی شرکت دارد و به بدن کمک زیادی می‌کند. تأثیر مفید و مثبت این ویتامین روی قوه‌ی بینایی، پوست و مخاط‌ها معروف است

ویتامین K

ویتامین K به میزان کمی در کبد ذخیره می‌شود و در انعقاد خون و تثبیت کلسیم داخل استخوان‌ها نقش دارد.

باید بدانید که چند نوع ویتامین K وجود دارد. ویتامین K2، K1 و K3.

* ویتامین K2 توسط باکتری‌های روده ترشح می‌شود.

* ویتامین K1 در سبزیجات سبز مانند کاهو، اسفناج، شاهی، گوجه فرنگی، بروکلی و آرتیشو وجود دارد.

* برای جذب ویتامین K3 نیز باید به سراغ ذرت بروید.

این ویتامین بسیار حساس می‌باشد و خیلی زود در اثر تماس با نور، اکسایش در هوای آزاد، یخ‌زدگی، قرار داشتن در معرض اسیدها و قلیاهایی مانند پتاسیم و سدیم از بین می‌رود.

با وجود این که ویتامین‌ها برای سلامت بدن ضروری‌اند اما این بدین معنی نیست که به زور ویتامین به خورد خودتان بدهید. منظورمان این است که هر چیزی حدی دارد و نیازی نیست که به زور ویتامین جذب کنید. به خاطر این که بدن افراد سالم ویتامین اضافی را جذب نمی‌کند و این ویتامین‌ها خیلی زود دفع می‌شوند. توجه داشته باشید که ویتامین زیاد در بین افرادی که دچاری بیماری‌هایی مانند بیماری کبد و برخی از سرطان‌ها هستند مضر و آسیب رسان می‌باشد. برای همین برای جذب ویتامین مورد نیازتان کافی است یک تغذیه‌ی سالم و متنوعی داشته باشید. توجه داشته باشید که اگر در سلامت کامل هستید و یا این که خدای نکرده بیمار هستید بدون نظر پزشک یک نوع رژیم خاص غذایی را دنبال نکرده و هیچ نوع مکملی مصرف نکنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

ویتامین A: چه بخوریم چه نخوریم؟

ویتامین A: فواید، کمبود، مسمومیت

چگونه باک ویتامین D بدنمان را پر کنیم؟

ویتامین‌ها و مکمل‌ها: از گفته‌ها تا واقعیت(1)

ویتامین‌ها و مکمل‌ها: از گفته‌ها تا واقعیت (2)

چه می‌کند این ویتامین E!

ویتامین K؛ ویتامین جوانی

ویتامین‌ها؛ نه زیاد، نه کم

بیماری های ناشی از کمبود ویتامین D

ویتامین های موثر در کاهش وزن

عوارض مصرف زیاد ویتامین  A و D

ضرورت دانستن نقش ویتامین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.