تبیان، دستیار زندگی
ویتامین D برای بدن همه‌ی ما ضروری است. این ویتامین معجزه آسا برای قلب، دندان و استخوان‌ها مفید است، با سرطان، آلزایمر و درد مقابله و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلچینی از فواید ویتامین D


ویتامین D برای بدن همه‌ی ما ضروری است. این ویتامین معجزه آسا برای قلب، دندان و استخوان‌ها مفید است، با سرطان، آلزایمر و درد مقابله و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

در این مقاله می‌خواهیم گوشه‌ای از فواید این ویتامین معجزه گر را به شما نشان دهیم. با ما همراه باشید.

گلچینی از فواید ویتامین d

ویتامین D برای قلب مفید است

ویتامین D می‌تواند مشکلات قلبی عروقی را کاهش دهد. یک پژوهش آلمانی که در سال 2005 انجام شد نشان می‌دهد کمبود ویتامین D یکی از دلایل شایع مشکلات قلبی و عروقی در جهان است. در سال 2008 پژوهش دوم روی 1739 داوطلب حدوداً 59 ساله به مدت 5 سال انجام گرفت. نتیجه این پژوهش ثابت کرد افرادی که میزان ویتامین D بدن آن‌ها کم است، بیشتر در خطر مشکلات قلبی عروقی قرار دارند.

ویتامین D: ضد سرطان

کمبود ویتامین D باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود. البته باید بگوییم تاکنون به طور دقیق مشخص نشده است این ویتامین با چه مکانیسمی چنین تأثیری روی سرطان می‌گذارد اما مطالعات مختلف در این زمینه نشان می‌دهد احتمال سرطان‌هایی مثل سینه، کولون، پروستات و مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها در بین افرادی که ویتامین D بیشتری جذب می‌کنند بسیار کمتر است. متخصصان معتقدند ویتامین D روی ژن‌هایی که رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی را کنترل می‌کند تأثیر می‌گذارد.

ویتامین D: ضد درد است

کمبود ویتامین D باعث می‌شود احساس درد شدیدتر باشد. البته مکانیسم این عملکرد نیز چندان شناخته شده نیست اما به نظر می‌رسد که دردهای مزمن معمولاً با کمبود ویتامین D در ارتباط بوده و تشدید می‌شود.

توجه داشته باشید اگر با کمبود ویتامین D مواجه باشید و کلسیم زیادی هم مصرف کنید باز این کلسیم به طور کامل جذب بدنتان نمی‌شود

محققان همچنین معتقدند ارتباطی بین دردهای عضلانی مزمن، خستگی شدید و اختلالات خواب و کمبود ویتامین D وجود دارد.

ویتامین D: مفید برای مقابله با آلزایمر و پارکینسون

ویتامین D این قابلیت را دارد که با زوال سلول‌های مغزی که به آلزایمر و پارکینسون منجر می‌شود مقابله کند. مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است. نخستین پژوهش در بریتانیای کبیر روی 858 ایتالیایی بالاتر از 65 سال و به مدت 6 سال انجام گرفت که نشان می‌دهد افرادی که کمبود ویتامین D داشته‌اند بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می‌گیرند. پژوهش دوم را محققان فنلاندی انجام دادند و طی آن 3000 داوطلب بین 50 تا 79 نفر به مدت سی سال مورد بررسی قرار گرفتند. در آغاز کار هیچ یک از این افراد مبتلا به پارکینسون نبوده اند.

در طول این پژوهش مشخص شد خطر ابتلا به پارکینسون در افرادی که کمبود ویتامین D داشته‌اند سه برابر بیشتر بوده است.

ویتامین d

ویتامین D: دوست استخوان‌ها

ویتامین D برای استخوان‌ها مفید است. این ویتامین از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری کرده و همچنین با این بیماری خاموش مبارزه می‌کند. این ویتامین باعث می‌شود که بدن ما بتواند از کلسیم مورد نیاز خود استفاده کند. برای همین باعث تقویت و محکم شدن استخوان‌ها می‌شود. پزشکان برای درمان پوکی استخوان در افراد بالای 50 سال کلسیم و ویتامینD  را با هم تجویز می‌کنند.

توجه داشته باشید اگر با کمبود ویتامین D مواجه باشید و کلسیم زیادی هم مصرف کنید باز این کلسیم به طور کامل جذب بدنتان نمی‌شود.

ویتامین D: مفید برای دندان‌ها

ویتامین D از لق شدن دندان‌ها پیگیری می‌کند. علاوه بر اینکه ویتامین D باعث تثبیت کلسیم در استخوان‌ها می‌شود و از افتادن دندان‌ها که بر اثر بیماری پارودونتیت نیز پیشگیری به عمل می‌آورد. مصرف مکمل ویتامین D و کلسیم استخوان‌ها را تقویت می‌کند و باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن بهتر با التهاب مقابله کند و در عین حال افتادن دندان‌ها را تا 60 درصد کاهش می‌دهد.

ویتامین D: با دیابت مقابله می‌کند

ویتامین D می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را کاهش دهد. محققان معتقدند که کمبود این ویتامین می‌تواند به ابتلا به دیابت نوع2 منجر شود که در نتیجه‌ی چاقی و افزایش کلسترول خون به وجود می‌آید.

محققان همچنین معتقدند ارتباطی بین دردهای عضلانی مزمن، خستگی شدید و اختلالات خواب و کمبود ویتامین D وجود دارد

نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان می‌دهد کودکانی که ویتامین D زیادی دریافت می‌کنند کمتر در سن بزرگسالی به دیابت مبتلا می‌شوند.

منابع ویتامین D

مواد غذایی بهترین منبع ویتامین D است. اگرچه همچنان خورشید منبع اصلی این ویتامین محسوب می‌شود اما نمی‌توان مواد غذایی را نادیده گرفت. از بین مواد غذایی سرشار از ویتامین D می‌تواند به ماهی‌های چرب مثل ماهی آزاد، ماهی تن، ساردین، ماهی ماکرو اشاره کرد.

روغن ماهی نیز سرشار از ویتامین D می‌باشد. در غلات، زرده‌ی تخم مرغ، مارگارین، قارچ و جگر نیز ویتامین D وجود دارد.

توجه داشته باشید بدون تجویز و نظر پزشک مکمل ویتامین D مصرف نکنید. امروزه محققان مشغول پژوهش‌هایی هستند تا مکمل ایده آل این ویتامین را تعیین کنند. می‌دانید که بهترین منبع طبیعی ویتامین D نور خورشید است و کافی است روزانه 5 الی 15 دقیقه در معرض خورشید قرار بگیرید تا 90 درصد نیاز بدنتان تأمین شود اما با این حال توصیه می‌کنیم از گنجینه‌های غذایی این ویتامین غافل نشوید.

سلامت باشید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

تأثیر ویتامین D در مقابله با افسردگی یائسگی

بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین D

برای جذب بهتر مکمل ویتامین D چه کنیم؟

عوارض مصرف زیاد ویتامین D

افرادی که به مکمل ویتامین D نیاز دارند

ویتامین D را در زمستان فراموش نکنید

به ویتامین D اهمیت بیشتری بدهیم

نیاز کودکان به ویتامین  D

شیشه؛ مانعی برای جذب ویتامین D

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.