تبیان، دستیار زندگی
اغلب غذاها از جمله گوشت قرمز، مرغ، حبوبات و آجیل منابع غنی از روی محسوب می‌شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثر کمبود روی بر سیستم ایمنی

مواد غذایی حاوی روی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار كرد: اغلب غذاها از جمله گوشت قرمز، مرغ، حبوبات و آجیل منابع غنی از روی محسوب می‌ شوند؛ این در حالی است که درصد بالایی از مردم کشور از کمبود روی رنج می‌ برند و به عوارض بسیاری از جمله تضعیف سیستم ایمنی و ابتلا به بیماری ‌های دیگر دچار می‌ شوند.

دکتر منصور بهرامی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا واحد علوم پزشکی ایران، ضمن بیان این مطلب گفت: افراد با رژیم غذایی گیاهی و اغلب رژیم ‌های غذایی نامناسب، به میزان 50 درصد بیشتر نسبت به افراد با رژیم حاوی پروتئین‌ های حیوانی و حاوی روی به مصرف قرص ‌های روی نیازمند هستند.

وی افزود: روی بر سیستم ایمنی بدن اثر مستقیم دارد و با کمبود آن، کارایی سیستم ایمنی هم کاهش می ‌یابد. همچنین مشاهده شده كه روی بر شدت و مدت علائم سرماخوردگی هم تاثیرگذار است. به علاوه وقتی از قرص ‌های روی در درمان اسهال مزمن استفاده می‌ شود، نتیجه بسیار خوبی حاصل خواهد شد.

بهرامی تصریح کرد: کمبود روی زمانی ایجاد می ‌شود که مقدار آن در رژیم غذایی کم است یا جذب آن در بدن کاهش می ‌یابد. توجه داشته باشید که در زمان ابتلای فرد به بیماری‌ های عفونی، شیردهی و یا بارداری نیاز به روی افزایش می ‌یابد.

مکمل روی

این متخصص کودکان ادامه داد: در مواردی که روی به عنوان مکمل غذایی استفاده می ‌شود، می ‌تواند به تسریع بهبود زخم‌ ها، سرعت درمان عفونت، جلوگیری از ریزش موها، کنترل سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی کودکان و نوجوانان و تامین کمبود روی (Zinc) مادران باردار و شیرده کمک کند.

دکتر بهرامی در پایان توصیه كرد: از مصرف خودسرانه مکمل‌ های روی، قرص ‌ها و شربت ‌های روی خودداری كرده و تنها با مشورت و تجویز پزشک آن را مصرف کنید.

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا کلیک کنید

*مطالب مرتبط:

روی ؛ عنصری مهم در بدن (1) و(2)

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.