تبیان، دستیار زندگی
كلسیم در باغ های پرتقال تولید نمی شود، اما در پرتقال به میزان فراوانی یافت می شود. در مارگارین، صبحانه های حاوی غلات، كیك و مواد انرژی زا وجود دارد. تولید كنندگان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه كلسیم لازم را تأمین كنیم؟

کلسیم،ماده مغذی

كلسیم در باغ های پرتقال تولید نمی شود، اما در پرتقال به میزان فراوانی یافت می شود. در مارگارین، صبحانه های حاوی غلات، كیك و مواد انرژی زا وجود دارد. تولید كنندگان موادغذایی، 119 محصول دارای كلسیم را معرفی كرده اند كه این میزان سه برابر آن چیزی است كه در سال 1998 عرضه شده است.

بخش قابل توجهی از مردم هنوز کلسیم را بسیار كمتر از آنچه كه برای داشتن استخوان ها و دندان های محكم لازم است، دریافت می كنند. فقط 10 درصد از زنان 80 ساله و جوان تر 1000 میلی گرم كلسیم تجویز شده و كمتر از یك سوم نوجوانان 1300 میلی گرم را كه برای رشد استخوان هایشان لازم دارند، بطور روزانه مصرف می كنند(بدن در دوران نوجوانی نیمی از استخوان ها را می سازد).

مسئله اینجاست افرادی كه قصد دارند كمبود كلسیم نداشته باشند، ممكن است با مصرف غذاهای غنی شده از کلسیم، بیش از حد نیاز این ماده مغذی را دریافت كنند. در این صورت ممكن است بدن قادر به هماهنگ شدن با آن نباشد.

در اینجا به راه هایی اشاره می كنیم تا بتوانید نیاز بدن خود را به كلسیم تأمین كنید و كمبود و مازاد آن را تشخیص دهید.

کلسیم پنجمین عنصر فراوان در زمین است. مواد غذایی بهترین منبع برای تامین کلسیم هستند، زیرا علاوه بر آن، مواد مغذی دیگری هم دارند؛ برای مثال، در یک لیوان شیر، پروتئین، ریبوفلاوین و ویتامین D به همراه 300 گرم كلسیم وجود دارد.

سرمایه گذاران با تبلیغ نوشابه های صنعتی باعث شده اند که استفاده از شیر كم شود. در حال حاضر بطور متوسط نوجوانان دو برابر شیر، نوشابه می نوشند. غذاهای غنی شده و مكمل می توانند این خلا را پُر كنند. این غذاها موجب می شوند مردم بدون اینكه رژیم غذایی خود را كنار بگذارند، به مقدار لازم از كلسیم بهره مند شوند.

فراوان ترین نوع کلسیم، كلسیم كربنات است که از سنگ آهن و صدف خوراكی گرفته می شود. این نوع كه در بیشتر قرص ها وجود دارد، در صورتی كه به مقدار 500 میلی گرم یا كمتر و در تركیب با غذا و ویتامین D استفاده شود، بهترین تأثیر را دارد.

كلسیم سیتریت كه در بسیاری از آب میوه های غنی شده وجود دارد، به غذا یا ویتامین D نیاز ندارد و كمی بهتر جذب می شود.

صرف نظر از نوع آن، كلسیم با مصرف مقادیر زیاد سدیم، پروتئین یا كافئین از بدن دفع می شود. در ازای هر 500 میلی گرم سدیمی كه مصرف می كنید، 100 میلی گرم كلسیم از دست می دهید و هر گرم از پروتئین برای بدن ارزشی به اندازه 1 تا 5/1 میلی گرم كلسیم دارد. افرادی كه بدنسازی می كنند، با كاهش روزانه 130 گرم پروتئین روبرو شده یعنی تقریبا 50 میلی گرم كلسیم از دست می دهند.

مضرات مصرف بیش از حد کلسیم:

دریافت مقادیر زیاد كلسیم از طریق منابع غذایی دشوار است، اما مكمل ها به راحتی می توانند نیازهای بدن افراد یا حتی فراتر از آن را تأمین كنند.

وجود بیش از 2500 میلی گرم كلسیم در غذاها ممكن است باعث مشكلاتی برای بدن به خصوص زنگ آهن شود.

استفاده بیش از حد كلسیم نیز می تواند مشكلاتی مثل سنگ كلیه ایجاد كند.

تحقیقات نشان می دهد مردانی كه كلسیم زیادی مصرف می كنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند.

ممكن است كلسیم یك ماده معدنی جادویی باشد، اما حتی در مورد مواد جادویی هم باید میانه روی و تعادل را رعایت كرد.

نادیا كیهانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.