تبیان، دستیار زندگی
روزه‌داری برای برخی افراد مسن، بیماران دیابتی و کلیوی خیلی وقت‌ها به دلیل خطر بی‌آبی و تشنگی است که تهدیدکننده زندگی بوده و از طرف پزشک ممنوع اعلام می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشنگی تابستان و ماه رمضان را قابل تحمل تر کنید


روزه‌داری برای برخی افراد مسن، بیماران دیابتی و کلیوی خیلی وقت‌ها به دلیل خطر بی‌آبی و تشنگی است که تهدیدکننده زندگی بوده و از طرف پزشک ممنوع اعلام می‌شود.

آب

گرمای تابستان از یک طرف و روزه‌داری و عطش از طرف دیگر باعث شده برخی از افراد نتوانند مثل سال‌های قبل روزه‌های خود را بگیرند و همواره از این بابت ناراحت باشند. از گرسنگی که بگذریم تشنگی عامل بسیار بسیار مهم‌تری در این میان است. روزه‌داری برای برخی افراد مسن، بیماران دیابتی و کلیوی خیلی وقت‌ها به دلیل خطر بی‌آبی و تشنگی است که تهدیدکننده زندگی بوده و از طرف پزشک ممنوع اعلام می‌شود. متأسفانه خوردن 10 لیوان آب بین افطار تا سحر هم این مشکل را حل نمی‌کند و نمی‌تواند آب مورد نیاز روزانه برای پیشگیری از دهیدراتاسیون را تامین کند.

متخصصان تغذیه و رژیم درمانی اظهار می‌کنند که مصرف زیاد آب در بین غذای سحر، به امید جلوگیری از تشنگی در طول روز، اشتباه است زیرا باعث رقیق شدن شیره معده و در نتیجه نفخ و اختلال در هضم می‌شود. ما در این جا راه‌حل‌های دیگری برای این مشکل داریم. نمی‌گوییم مایعات مصرفی دیگر خود را قطع کنید و این مواد غذایی را مصرف کنید و فقط می‌خواهیم یک لیست غذایی هوشمند برای کنترل آب در بدن را به شما معرفی کنیم:

سیب

سیب میوه‌ای 4 فصل است که در تمام نقاط دنیا هم وجود دارد. سیب می‌تواند واقعاً یک هدیه بهشتی برای فصل گرما و روزه‌داری باشد. محتوای بالای فیبر پکتین و ریزمغذی‌های سرشار، آن را به یک میوه‌ی پرخاصیت و نگه‌دارنده آب در بدن تبدیل کرده است. این میوه مخصوصاً برای کسانی که تنفس خشک دارند می‌تواند به عنوان یک مخزن آب و مرطوب‌کننده تنفس باشد. مثل کسانی که در نواحی گرم و خشک زندگی می‌کنند؛ یعنی همان شرایطی که در تابستان با دهان روزه برای همه ما پیش می‌آید.

موز

شاید جالب باشد که بدانید موز که خود یک میوه‌ی استوایی و گرمادوست است می‌تواند رفع کننده تشنگی و عطش باشد. موز رسیده از دیگر میوه‌های کنترل‌کننده تشنگی است. قطعاً یکی از علت‌های این خاصیت محتوای بالای فیبر محلول و توانایی نگهداری آب در بدن است. این در حالی است که موز کال و نرسیده خود می‌تواند یک عطش آور به تمام معنا باشد.

مصرف آب کافی باید از یک تا دو ساعت بعد از صرف افطار شروع شده و بین وعده افطاری تا سحری، 6 تا 8 لیوان آب یا مایعات دیگر نوشیده شود

نارگیل

نارگیل را این‌طور نگاه نکنید که پوست سخت و خشکی دارد. نارگیل مهربان‌تر از این حرف‌هاست. آب نارگیل به دلیل خواص بی‌شماری که برای بدن دارد همچنین قدرت بالای آن در رفع تشنگی و هیدراته نگه داشتن بدن امروزه به یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها تبدیل شده است. نوشیدنی پرانرژی، پرخاصیت، رفع‌کننده تشنگی و حفظ آب در بدن؛ یعنی دقیقاً همان چیزهایی که یک فرد روزه‌دار به آن‌ها احتیاج دارد.

خیار

خیار از جمله سبزی‌های دوست‌داشتنی است که برخلاف سایر سبزی‌ها محتوای فیبر کمی دارد و درصد بالایی از آن را آب تشکیل می‌دهد. البته ما هم همیشه آن را در میان میوه‌ها قرار می‌دهیم و می‌خوریم. خیار می‌تواند به عنوان یک رفع کننده تشنگی و یک دیورتیک قوی عمل کند و حفظ‌کننده شادابی بدن باشد.

انگور

در فصل تابستان کمتر خوراکی را پیدا می‌کنید که به اندازه انگورِ خنک و از یخچال درآمده نشاط‌آور باشد. آب آن هم که دیگر جای خود را دارد. انگور یک میوه‌ی فوق‌العاده نه تنها در رفع تشنگی بلکه در کاهش دمای بدن و پیشگیری از تعریق و گرگرفتگی است که مخصوصاً می‌تواند به کمک خانم‌های دچار علائم آزارنده یائسگی بشتابد.

انبه

برای رسیدن به خواص متعدد انبه برای سلامتی بهترین کار آن است که آن را به صورت خام، خردشده و خنک مصرف کنید. سالاد میوه می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای مصرف مخلوطی از این میوه‌ها باشد. فراموش نکنید بهترین زمان برای مصرف این سالاد میوه در ماه رمضان بعد از شام و قبل از سحر است.

نمک

و اما سدیم! یک متهم اصلی در ایجاد تشنگی است

تأثیر سدیم و نمک در افزایش فشارخون و تنظیم تشنگی و میزان آب بدن را همه ما می‌دانیم؛ بنابراین اگر غذاهای پر نمک و پر سدیم را در رژیم خود به حداقل برسانیم علاوه بر اینکه خطر ابتلا به فشارخون را کاهش خواهیم داد، عطش و تشنگی ما نیز کنترل می‌شود.

* غذاهای شور و نمکی شما را تشنه می‌کنند و نیاز بدن به آب برای هیدراته ماندن را بالاتر می‌برند.

* سبزیجات برگ سبز تازه نسبت به انواع کنسرو شده آن، هم حاوی سدیم کمتری هستند و هم آب بیشتر. به علاوه آن که الکترولیت‌های مورد نیاز بدن را در حد متعادل تامین می‌کند.

* غذاهای دارای آب مخفی را بشناسید و به رژیم خود وارد کنید؛ مانند ژلاتین، یخ، سوپ، سس و هندوانه.

* دقت داشته باشید که برخی مواد غذایی قندی و شیرینی‌هایی که البته این روزها زولبیا و بامیه از محبوب‌ترین آن‌ها هستند، غلظت مایعات بدن را افزایش می‌دهند و در نتیجه روزه‌دار احساس تشنگی می‌کند. توصیه می‌شود برای پیشگیری از افزایش غلظت مایعات بدن از قندهای گیاهی مانند خرما به جای زولبیا و بامیه استفاده شود.

متخصصین تغذیه و رژیم درمانی می‌گویند مصرف آب کافی باید از یک تا دو ساعت بعد از صرف افطار شروع شده و بین وعده افطاری تا سحری، 6 تا 8 لیوان آب یا مایعات دیگر نوشیده شود. نوشیدن آب و مایعات مانند چای کم رنگ و آب جوش در فاصله بین افطار تا سحر برای جلوگیری از کم شدن آب بدن و دفع بهتر سموم بسیار مفید است.

الهه گودرزی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

با نوشیدنی‌ها به جنگ گرمای تابستان بروید

غذاهای خوب برای روزهای داغ

مزاج بهار و تابستان و تدابیر آن

6 نکته داغ تغذیه‌ای برای روزهای گرم

5 شربت ضد عطش

کم آبی؛ خطری در تابستان

توصیه هایی به گرم مزاج‌ها در تابستان

کم‌آبی و بی‌آبی؛ مثل آب خوردن!

آب‌میوه‌های طبیعی؛ مایعات سلامتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.