تبیان، دستیار زندگی
همه روش هایی كه در زیر گفته می شود بر شواهد محكم استوار نیستند، ولی شایعترین توصیه هایی كه معمولاً متخصصین زنان و ماماها به بیمارانشان می كنند، به قرار زیر است: - از غذاها و بوهایی كه سبب تهوع می شوند پرهیز كنید. اگر تقریباً همه چیز باعث تهوع می شود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه های كاهش تهوع بیماری صبحگاهی

Morning Sickness

بارداری

همه روش هایی كه در زیر گفته می شود بر شواهد محكم استوار نیستند، ولی شایعترین توصیه هایی كه معمولاً متخصصین زنان و ماماها به بیمارانشان می كنند، به قرار زیر است:

- از غذاها و بوهایی كه سبب تهوع می شوند پرهیز كنید. اگر تقریباً همه چیز باعث تهوع می شود اشكالی ندارد كه تنها چند غذای محدودی كه مشكلی ایجاد نمی كنند، مصرف شود حتی اگر تمام مواد غذایی لازم برای بدن را تأمین نكند. یك راه دیگر هم مصرف غذاهای بیمزه و یا گرم نكردن غذا است تا بوی آن كمتر باشد.

- سعی كنید همیشه مقداری شیرینی ساده مثل كلوچه كنار تخت خود داشته باشد. هنگامی كه از خواب بیدار می شوید، یكی دو تا بخورید و قبل از بلند شدن از جایتان 20 تا 30 دقیقه دراز بكشید. داشتن این شیرینی ها كنار تخت ممكن است در صورتیكه كه نصف شب با حالت تهوع از خواب بیدار شوید، هم كمك كننده باشد.

- وعده های غذاییتان را كوچك و متعدد كنید تا معده تان هیچوقت خالی نباشد. بعضی زنان معتقدند كه كربوهیدرات ها در هنگام تهوع بهترین خوراكی هستند ولی یك مطالعه كوچك نشان داده است كه غذاهای دارای پروتئین بالا احتمالاً اثر بهتری دارند.

- از غذاهای چرب پرهیز كنید زیرا هضم آنها به ویژه در حاملگی كه تخلیه معده به زمان بیشتری نیاز دارد بیشتر طول می كشد. همچنین از غذاهای سنگین و چرب، تند، اسیدی و سوخاری شده نیز كه می توانند، باعث تحریك معده و دستگاه گوارش شوند، پرهیز كنید.

- سعی كنید مایعات را بین وعده های غذایی مصرف كنید. همچنین سعی كنید یكباره حجم زیادی مایع مصرف نكنید زیرا معده به این ترتیب پر شده و اشتهایتان برای خوردن غذا كم می شود. یك روش خوب این است كه یك نوشیدنی را در طول روز جرعه جرعه بنوشید. اگر زیاد استفراغ می كنید از یك نوشیدنی ورزشی حاوی گلوكز، نمك و پتاسیم استفاده كنید تا الكترولیت های (املاح) از دست رفته جبران شوند.

- سعی كنید به اندازه كافی استراحت كنید و اگر می توانید در طول روز چرتی بزنید. تماشای تلویزیون و یا رفتن به منزل یكی از دوستان یا بستگان راه خوبی برای مقابله با استرس بوده و حواس شما را از تهوعتان پرت می كند.

- سعی كنید ویتامین هایی را كه برایتان تجویز شده ،همراه با غذا یا درست قبل از خواب بخورید. اگر آهن موجود در قرص های مولتی ویتامین تهوع شما را زیاد می كند از پزشكتان بخواهید كه داروی شما را عوض كند.

- از پزشك معالجتان در مورد ویتامینB6 بپرسید. علت بهتر شدن تهوع بر اثر مصرف ویتامین    B6 دقیقاً مشخص نیست ولی مطالعات نشان می دهند كه مصرف این ویتامین در بعضی زنان مؤثر بوده و در صورتیكه با دوز صحیح مصرف شود هیچ خطری ندارد. دوز معمول ویتامین B6 برای درمان بیماری صبحگاهی بین 10 تا 25 میلی گرم، سه بار در روز است ولی بهتر است قبل از مصرف با پزشك خود مشورت كنید.

- اگر هیچیك از راه های فوق مؤثر نبود از پزشكتان بخواهید برایتان داروی ضد تهوع تجویز كند.

توجه داشته باشید كه مصرف هر گونه دارو در زمان حاملگی حتماً باید با نظر پزشك صورت گیرد بنابراین از مصرف خوسرانه دارو خودداری كنید.

استفراغ بیش از حد در زمان حاملگی

اگر خانم حامله نتواند هیچ چیزی (حتی مایعات) را در معده برای 24 ساعت نگه دارد، ممكن است به "استفراغ بیش از حد در زمان حاملگی (Hyperenmesis Gravidarum)" مبتلا شده باشد كه درمان آن چندان ساده نیست. این عارضه هر چه سریعتر تشخیص داده شده و درمان شود احتمال بهبودش بیشتر است.

در این موارد بلافاصله به بیمار مایعات وریدی (سرم) داده می شود تا آب از دست رفته بدن جبران شود. سپس برای كنترل الكترولیت های خون و اطمینان از عدم وجود بیماری های زمینه ای دیگر كه سبب تهوع و استفراغ می شوند، آزمایشاتی انجام می شود. بسته به مورد، بیمار ممكن است چند روز بستری شود تا راحت بتوان وی را از راه وریدی تغذیه كرد.

بسیاری از زنان با گرفتن مایع وریدی و جبران مایعات از دست رفته حالشان بهتر شده و می توان تهوع و استفراغ را در آنها با داروهای ضد تهوع كنترل كرد. در بعضی موارد نادر، تهوع و استفراغ ادامه یافته و بیمار مجبور است هر چند وقت یك بار در بیمارستان یا منزل از سرم استفاده كند. این عارضه در صورت عدم درمان می تواند، منجر به از دست رفتن مزمن آب بدن، كاهش وزن، سوء تغذیه و عوارض دیگر برای مادر و كودك شود.

*مطالب مرتبط:

نقش تغذیه در کاهش عوارض دوران بارداری

مکمل‌های ویتامین و املاح در بارداری

 مکمل آهن و روی در بارداری

بهار فصل خوبی برای بچه‌دار شدن نیست

مسمومیت‌ حاملگی‌ (پره‌اكلامپسی‌ و اكلامپسی‌)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.