تبیان، دستیار زندگی
چربی های قهوه ای که به میزان کمی در بدن وجود دارند دارای قدرت کالری سوزی هستند. اگر قصد لاغری و تناسب اندام دارید لازم است که این سلول های چرب را فعال کنید تا متابولیسم یا همان سوخت وساز بدن بالا رفته و کاهش وزن با سرعت بیشتری صورت گیرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چربی‌های قهوه‌ای در خدمت کالری‌سوزی


چربی‌های قهوه‌ای که به میزان کمی در بدن وجود دارند دارای قدرت کالری‌سوزی هستند. اگر قصد لاغری و تناسب‌اندام دارید لازم است که این سلول‌های چرب را فعال کنید تا متابولیسم یا همان سوخت‌وساز بدن بالا رفته و کاهش وزن با سرعت بیشتری صورت گیرد.


چربی قهوه ای

چربی‌های قهوه‌ای همیار لاغری
چربی‌های سفید برای ذخیره‌ی کالری‌های مصرف شده تعبیه شده‌اند در حالی که چربی‌های قهوه‌ای با تولید گرما باعث سوزاندن هر چه بیشتری این کالری‌ها می‌شوند. این چربی‌ها می‌توانند تا سیصد برابر بیشتر از بافت‌های دیگر بدن گرما تولید کرده و به این ترتیب به لاغری کمک کنند.

به عقیده‌ی متخصصان 55 گرم چربی قهوه‌ای قادر است چند صد کالری در روز بسوزاند که معادل یک جلسه‌ی ورزشی 30 دقیقه‌ای است. اما واقعیت این است که اکثر بزرگسالان ذخیره‌ی چربی قهوه‌ای اندکی دارند.


محل تجمع چربی‌های قهوه‌ای در بدن
چربی‌های قهوه‌ای معمولاً در اطراف گردن (حتی شانه‌ها و بالای بازوها) و همچنین در منطقه‌ی بالای ترقوه قرار دارند. این چربی‌ها در بالای کمر در ناحیه‌ی بین استخوان کتف و بخش فوقانی ستون فقرات نیز وجود دارند. میزان چربی‌های قهوه‌ای معمولاً از 55 گرم تجاوز نمی‌کند. میزان اندک این چربی‌ها و جایگاه آن‌ها در لایه‌های عمقی زیر پوست باعث می‌شود که به صورت توده مانند چربی‌های پهلوها و غیره به چشم نیایند.


چربی‌های قهوه‌ای باعث بهبود سوخت‌وساز قند خون می‌شوند
چربی‌های قهوه‌ای حاوی خواص ویژه‌ای هستند که با دیابت مقابله می‌کنند. افرادی که قند خون کمتری دارند معمولاً دارای چربی قهوه‌ای بیشتری نیز هستند. بنابراین چربی‌های قهوه‌ای می‌توانند نقش مهمی در کنترل قند خون داشته باشند. به عقیده‌ی محققان برخی پروتئین‌های موجود در چربی‌های قهوه‌ای باعث افزایش متابولیسم چربی‌های سفید نیز می‌شوند. محققان روی موش‌های آزمایشگاهی که بدنشان فاقد این پروتئین بود بررسی کرده و متوجه شدند این موش‌ها انرژی کمتری می‌سوزانند، چاق‌تر بوده و دیابتی هستند. محققان در آزمایشگاه چربی قهوه‌ای گروهی از موش‌ها را افزایش داده و متوجه شدند که بعد از 8 هفته این موش‌ها نه‌تنها لاغرتر شدند بلکه میزان قند خون آن‌ها بهتر کنترل شده و کمتر در معرض مقاومت سلول‌ها به انسولین قرار گرفتند.

اسید اورسولیک که به میزان زیادی در پوست سیب وجود دارد باعث افزایش چربی‌های قهوه‌ای و توده‌ی عضلانی بدن می‌شود. این اسید باعث کاهش احتمال چاقی مفرط شده و تحمل افراد نسبت به مصرف گلوکز را افزایش می‌دهد. میوه‌هایی مانند بلوبری، آلو، آلو خشک نیز جزو مواد غذایی حاوی اسید اورسولیک هستند

چربی‌های قهوه‌ای باعث افزایش متابولیسم پایه‌ای و کالری‌سوزی بیشتر می‌شوند
چربی‌های قهوه‌ای باعث افزایش سرعت متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن شده و به این ترتیب با کاهش و کند شدن متابولیسم بدن در حین رژیم‌های لاغری مقابله می‌کند. اگر فردی به واسطه‌ی چربی‌های قهوه‌ای بدن خود بین 200 تا 300 کالری بیشتری بسوزاند در عرض دو هفته بدون سختی کشیدن می‌تواند نیم کیلوگرم از چربی‌های بدنی خود را از دست بدهد و لاغر شود. معمولاً با افزایش سن در هر 10 سال حدود 4 کیلوگرم به وزن افراد اضافه می‌شود. این در حالی است که با افزایش سن میزان چربی‌های قهوه‌ای بدن نیز کاهش پیدا می‌کند. بنابراین لازم است که چربی‌های قهوه‌ای فعال شوند به‌طوری‌که تا حد امکان از کاهش آن‌ها و افزایش چربی بدن جلوگیری شود.


چگونه چربی‌های قهوه‌ای را فعال کنیم؟
برای فعال کردن چربی‌های قهوه‌ای لازم است که پوست در معرض هوای تازه و خنک قرار بگیرد. دمای خنک سیگنال‌هایی به مغز ارسال کرده و چربی‌های قهوه‌ای را به دو شیوه فعال می‌کند: نخست اینکه دمای هوای پایین به‌طور مستقیم روی سیستم قلب و عروق تأثیر گذاشته و باعث افزایش جریان خون در ذخایر چربی‌های قهوه‌ای می‌شود. دوم اینکه باعث هدایت تکانه‌های عصبی به سمت سلول‌های چربی‌های قهوه‌ای شده و با این کار فعالیت آن‌ها بیشتر می‌شود. محققان معتقدند که نشستن به مدت دو ساعت در اتاقی با دمای 15 درجه با لباس تابستانی باعث تحریک چربی‌های قهوه‌ای و سوزاندن بین 100 تا 250 کالری اضافی می‌شود.
گروهی از محققان ژاپنی به این نتیجه رسیدند که نیمی از شرکت‌کننده‌های زیر 38 سال در دمای 19 درجه نیز شروع به فعال کردن چربی‌های قهوه‌ای کرده‌اند. اگر شما هم می‌خواهید چربی‌های قهوه‌ای بدنتان را فعال کنید دمای منزل را در 18 درجه یا کمتر تنظیم کنید.

ورزش در هوای سرد

در دمای 17 یا 18 درجه ورزش کنید
ورزش کردن به چربی سوزی کمک می‌کند. اگر این کار را در دمای 17 یا کمتر انجام دهید باعث تحریک هر چه بیشتر ذخیره‌ی چربی‌های قهوه‌ای شده و کالری بیشتری می‌سوزانید. سعی نکنید که برای بیشتر عرق کردن فضا را گرم کنید. دمای بالا و گرما فعالیت چربی‌های قهوه‌ای را متوقف می‌کند.


رژیم کم‌چرب و حاوی کربوهیدرات داشته باشید
با وجود اینکه نمی‌توان در خصوص تأثیر مواد غذایی در تحریک چربی‌های قهوه‌ای به طور قطعی نظر داد اما می‌توان به چند نکته دقت کرد. معمولاً زمانی که بیماران سرطانی برای اسکن مراجعه می‌کنند متخصص رادیولوژیست از آن‌ها می‌خواهد قبل از انجام آزمایش غذای سرشار از چربی و حاوی کربوهیدرات کم مصرف کنند تا فعالیت چربی‌های قهوه‌ای کاهش پیدا کند. به خاطر اینکه گرمای تولیدشده از چربی‌های قهوه‌ای کار بررسی فعالیت تومورها را دشوار می‌کند. در نتیجه می‌توان از این بحث نتیجه گرفت داشتن رژیم غذایی کم‌چرب و حاوی کربوهیدرات‌ها می‌تواند باعث افزایش فعالیت چربی‌های قهوه‌ای شود.


اسید اورسولیک سیب و بلوبری برای افزایش چربی‌های قهوه‌ای
اسید اورسولیک که به میزان زیادی در پوست سیب وجود دارد باعث افزایش چربی‌های قهوه‌ای و توده‌ی عضلانی بدن می‌شود. این اسید باعث کاهش احتمال چاقی مفرط شده و تحمل افراد نسبت به مصرف گلوکز را افزایش می‌دهد. میوه‌هایی مانند بلوبری، آلو، آلو خشک نیز جزو مواد غذایی حاوی اسید اورسولیک هستند. علاوه بر این سبزیجات معطری مانند آویشن، اسطوخودوس، ریحان، نعنا، پونه‌ی کوهی، زالزالک و غیره نیز حاوی این اسید مفید هستند. نتایج بررسی‌هایی که روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده است نشان می‌دهد که خربزه‌ی تلخ نیز باعث تحریک چربی‌های قهوه‌ای می‌شود.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

چرا با بالا رفتن سن لاغر شدن سخت‌تر می‌شود؟

تحریک متابولیسم با مواد غذایی ترموژنیک

چربی سوزی با تنظیم هورمون ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.