تبیان، دستیار زندگی
از جمله برنامه های غذایی به كار برده شده جهت كاهش سریع وزن، روش دكتراتكینز(Atkinse) می باشد كه به علت عدم احساس گرسنگی و كاهش سریع وزن بدن، بسیار مورد توجه و استقبال افراد عجول و كم حوصله بوده و بدون توجه به پیامدهای زیان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كاهش وزن سریع با رژیم های لاغری نامتعادل(2)

از جمله برنامه های غذایی به كار برده شده جهت كاهش سریع وزن، روش دكتر اتكینز(Atkinse) می باشد كه به علت عدم احساس گرسنگی و كاهش سریع وزن بدن، بسیار مورد توجه و استقبال افراد عجول و كم حوصله بوده و بدون توجه به پیامدهای زیان بار آن به طور گسترده ای مورد استفاده قرار داده شده و می شود.

در این برنامه ی غذایی با حذف كامل یا كاهش شدید مواد حاوی قندهای ساده و مركب و گنجاندن فراوان پروتئین ها و چربی ها، از یك طرف به علت امكان خوردن غذا به مقدار دلخواه و از طرف دیگر به علت عدم احساس گرسنگی ناشی از تجمع مواد كتونی یا ستونی رضایت افراد رژیم گیرنده جلب می شود. تاثیر تركیبات كتونی بر ایجاد بی اشتهایی و بی میلی، در روند ادامه ی رژیم پر پروتئین و چربی به قدری چشمگیر می باشد كه پس از مدتی رژیم گیرندگان خودبخود مقدار غذای خود را تا حد ایجاد سیر منفی انرژی دریافتی كاهش می دهند.

انجام این رژیم لاغری در پنج مرحله پی در پی به صورت زیر توصیه شده است:

مرحله ی اول رژیم دكتر اتكینز

مرحله ی اول عبارت است از: حذف كامل مواد قندی ساده و مركب (كربوهیدرات ها) به هر شكل و صورتی از برنامه ی غذایی روزانه و مصرف بدون محدودیت تخم مرغ و انواع گوشت های قرمز و سفید، بهره گیری از خامه، كره، روغن نباتی یا حیوانی و مایونز تا حد ظرفیت و اشتهای رژیم گیرندگان.

در این مرحله از رژیم، فقط به مقدار بسیار محدودی از سالادی كه حاوی كاهو، خیار، كرفس، تربچه و پیاز با سس (حاوی مقدار زیادی روغن) باشد، استفاده می شود.

مرحله ی دوم

در مرحله ی دوم نیز مثل مرحله اول، مصرف بدون محدودیت گوشت ها و روغن ها و همچنین تخم مرغ مجاز بوده و فقط بین 8-5 گرم كربوهیدرات یا قند و چند پره ی گردو و مقدار بسیار محدود و ناچیزی گوجه فرنگی میل می شود.

مرحله ی سوم

در این زمان علاوه بر مواد غذایی مراحل قبلی، مقدار یك دوم تا دو سوم لیوان سبزیجاتی مانند كدوی سبز، انواع كلم های مختلف، لویبای سبز، فلفل دلمه ای، بادمجان، اسفناج و گوجه فرنگی به صورت مخلوط یا جداگانه اضافه می شود و از مواد غذایی حاوی كربوهیدرات مثل نان، سیب زمینی، ماكارونی و برنج به قدری اجازه داده می شود كه جمع كل كربوهیدرات دریافتی از 16-10 گرم تجاوز نكند ( یك كف دست نان به طور تقریبی 15 گرم كربو هیدرات دارد).

مرحله ی چهارم

در این مرحله مقدار كربوهیدرات یا قندهای ساده و مركب را تا حد 30-20 گرم در روز افزایش داده و از این جهت علاوه بر مواد گوشتی و پروتئینی و چربی ها رژیم گیرندگان می توانند دو روز در هفته مقدار محدودی انواع توت، طالبی و گریپ فورت مصرف كنند.

مرحله پنجم

در مرحله ی آخر، ضمن ادامه ی تاكید بر مصرف بدون محدودیت مواد چربی و پروتئینی مانند انواع گوشت ها، تخم مرغ، كره، خامه و سس مایونز، كربوهیدرات دریافتی را تا حد 25 تا 30 گرم افزایش می دهند. بدین ترتیب امكان مصرف یك برش نان یا چند قاشق برنج در طول روز فراهم می شود.

اگرچه با اجرای دقیق و كامل این رژیم لاغری، امكان كاهش وزنی به مقدار 10- 8 كیلوگرم در كوتاه مدت میسر می شود، ولی به علت خطرات فراوان وعوارض جبران ناپذیر ناشی از چنین برنامه ی تغذیه ای نامتعادلی، سلامتی رژیم گیرندگان مورد تهدید قرار می گیرد. هر چند به علت وضعیت خاص برنامه های روزانه در این رژیم و استفاده ی بدون محدودیت از غذاهای خوش مزه و پرچرب و عدم احساس گرسنگی ، رضایت رژیم گیرندگان جلب می شود و بسیار راضی می شوند، ولی امروزه چنین برنامه ای منسوخ و ممنوع شده است؛ زیرا عوارض زیادی برای سلامتی جسم و جان افراد ایجاد می كند.

مكانیسم اثر و خطرات و صدمات احتمالی رژیم دكتر اتكینز

به علت دریافت ناكافی مواد كربوهیدراتی و سوخت ناقص چربی های فراوان مصرفی، مواد كتونی دربدن انباشته می شوند كه از یك طرف به علت تاثیر بر مركز اشتها، باعث كاهش اشتها و عدم رغبت به غذاخوردن در رژیم گیرندگان می شود و از طرف دیگر كلیه ها را تحت تاثیر قرار داده و دفع اسید اوریك حاصل از تجزیه ی مواد پروتئینی حاوی پورین را مهار می كند. بدین ترتیب حجم اسید اوریك در خون و مایعات بدن افزایش یافته و در افراد مستعد برای ابتلا به بیماری نقرس، باعث ایجاد این بیماری یا حمله شدید آن می شود.

مصرف بدون محدودیت انواع روغن ها و چربی های حاوی اسیدهای چرب اشباع شده، سطح تری گلیسریدها و كلسترول به ویژه كلسترول بد یاLDL را افزایش داده و سطح كلسترول خوب، یعنیHDL را كاهش می دهد كه خود زمینه ساز و ایجاد كننده ی گرفتگی عروق خونی، فشارخون، بیماری های قلبی، كلیوی و سكته های مغزی می باشد.

عوارض دیگری كه می توانند در اثر پیروی ازاین روش كاهش وزن یا رژیم های مشابه ایجاد شوند، عبارتند از: یبوست شدید، هموروئید، بدبویی نفس، ریزش مو، آزردگی كبد، عصبانیت شدید و عدم تحمل دیگران و ده ها عارضه و صدمات دیگر.

در ضمن افرادی كه به موازات اجرای چنین برنامه ی نامتعادل و نامناسبی، مكمل های ویتامینی و املاح دریافت نمی كنند، به گرسنگی های پنهان سلولی و تبعات ناشی از تخلیه ی كامل ذخیره بدن از این مواد حیاتی و بیماری های ناشی از آن دچار خواهند شد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.