تبیان، دستیار زندگی
مسئله افتادگی و شل شدن پوست بعد از لاغری و کاهش وزن یکی از دغدغه های کسانی است که وزن کم کرده اند و از شل بودن پوست بدن شکایت دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه از شل شدن پوست جلوگیری کنیم؟


مسئله افتادگی و شل شدن پوست بعد از لاغری و کاهش وزن یکی از دغدغه‌های کسانی است که وزن کم کرده‌اند و از شل بودن پوست بدن شکایت دارند. در این مطلب این موضوع را بررسی و راهکارهای مناسب را برای جلوگیری و درمان مطرح کنیم.


افتادگی پوست

علت شل شدن پوست بعد از کاهش وزن چیست؟

معمولاً بیشتر کسانی که می‌خواهند کاهش وزن پیدا کنند، اولین گزینه آن‌ها رژیم غذایی است. با رژیم غذایی وزن اضافه را کاهش می‌دهند و مشکل از اینجا شروع می‌شود. این مشکل زمانی حاد می‌شود که در کاهش وزن نیز استاندارد لازم را رعایت نمی‌کنند، یعنی تصور بر این دارند که هر چه بیشتر وزن کم کنند و این مقدار کاهش وزن در زمان کمتری رُخ دهد، موفق‌تر هستند.

وقتی‌که شما وزن از دست می‌دهید، لایه‌های چربی پوست از دست می‌رود، اما چنانچه کاهش وزن سریع اتفاق بیفتد، پوست وقت کافی برای کشش خود جهت انطباق را ندارد و با مشکل شل شدن پوست مواجه می‌شوید. اما نکته مهم دیگر این است که فعالیت ورزشی را در کنار رژیم غذایی به کار نگیرید، بدون شک باز هم دچار افتادگی پوست می‌شوید.

بهترین روش کاهش وزن برای جلوگیری از افتادگی و شل شدن پوست

اگر در نظر دارید وزن کم کنید و به دنبال راه‌حل مناسبی هستید، شک نکنید باید تنبلی را کنار بگذارید. چون برای کاهش وزن سالم و بدون افتادگی و شل شدن پوست باید برنامه منظمی داشته باشید. ۳ بخش اساسی یک برنامه کاهش وزن شامل، رژیم غذایی سالم، تمرینات هوازی مانند دویدن و طناب زدن و تمرینات بدنسازی است. اگر این سه بخش رعایت شود، مشکلی نخواهید داشت؛ اما حتی اگر این سه بخش را رعایت کنید ولی بازهم در طول یک ماه خیلی زیاد وزن کم کنید، تلاش شما نتیجه نخواهد داشت. تحت هیچ شرایطی نباید در ماه بیشتر از ۴ الی ۵ کیلو وزن کم کنید، حد اعتدال آن ۹۰۰ گرم در هفته است. در چنین شرایطی پوست بدن بهتر می‌تواند خود را با وضعیت جدید وفق دهد و این یعنی اولین گام برای جلوگیری از افتادگی و شل شدن پوست.

در رژیم غذایی خود به اندازه کافی از آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنید تا به بهبود وضعیت پوست کمک کنید. از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توان به ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن که در میوه و سبزیجات قرمز و نارنجی‌رنگ وجود دارد، اشاره کرد

با تمرینات هوازی به چربی سوزی کمک می‌کنید و با تمرینات بدنسازی سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برید، به تناسب‌اندام می‌رسید و مهم‌تر از همه تمرینات بدنسازی اجازه نمی‌دهد پوست بدن شل شود چون ورزش منظم، قابلیت ارتجاعی طبیعی پوست را افزایش خواهد داد.

اگر بدنتان شل شد باید چه‌کار کنید؟

اگر مراحل بالا را رعایت نکرده‌اید و در حال حاضر مانند خیلی‌ها از بدن شل و افتاده خود متنفر هستید، زیاد نگران نباشید، راه‌حل‌هایی هم برای این مشکل وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم. این نکات هم در روند کاهش وزن باید رعایت شود و هم اگر پوستتان شل شده آن را رعایت کنید.

نوشیدن آب

آب بنوشید

آب رسانی منظم به بدن همیشه برای سلامت پوست خوب و مفید است، اما در خصوص شل شدن پوست نیز موثر است. در روند کاهش وزن حتماً به‌طور منظم آب بنوشید، چون وقتی وزن پایین می‌آید، بسیار مهم است که آب مورد نیاز بدن را تأمین کنید وگرنه پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و شل و آویزان می‌شود. بعد از کاهش وزن نیز حتماً این نکته را مدنظر داشته باشید.

آنتی‌اکسیدان مصرف کنید

در رژیم غذایی خود به اندازه کافی از آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنید تا به بهبود وضعیت پوست کمک کنید. از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توان به ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن که در میوه و سبزیجات قرمز و نارنجی‌رنگ وجود دارد، اشاره کرد.

پروتئین بخورید

کلاژن و الاستین دو ماده‌ای هستند که در خاصیت الاستیک و چاق نگه داشتن پوست موثرند، کلاژن یکی از فراوان‌ترین پروتئین‌های بدن است درصورتی‌که پروتئین رژیم غذایی کافی نباشد، کلاژن تخریب شده و پوست شل با چین‌وچروک پیدا خواهید کرد. پس سعی کنید هم در مرحله کاهش وزن و هم بعد از آن حتماً در وعده غذایی روزانه پروتئین مصرف کنید.

ویتامین‌های بدن را تأمین کنید

اگر در رژیم‌های کاهش وزن ویتامین‌های ضروری که بر پوست اثر دارند، تأمین نشود، دچار مشکل می‌شوید. پس حتماً ویتامین‌های A, C, K, E و ویتامین‌های ب کمپلکس را در رژیم غذایی داشته باشید تا با مصرف آن‌ها از چین‌وچروک و شل شدن پوست جلوگیری کنید، چون به تولید کلاژن در پوست نیز کمک می‌کنند.

اگر این نکات را رعایت کنید چه می‌شود؟

اگر سهل‌انگاری کنید و از این نکات استفاده نکنید، نه‌تنها پوست بدن همچنان شل و افتاده می‌ماند، بلکه در مواردی برای رفع آن باید هزینه زیادی صرف جراحی کنید تا پوست صاف شود، پس حتماً این موارد را رعایت کنید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: سلامت نیوز

مطالب مرتبط:

تاثیر کاهش وزن بر پوست ‌و مو

رژیم‌های بسیار کم کالری و کاهش وزن

سلامت پوست با مصرف میوه و سبزی

ترک‌های پوستی: بخور و نخورهای غذایی

5 دلیل پیری زودرس در خانم ها

بخور نخورهای جوان ماندن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.