تبیان، دستیار زندگی
این مطلب در رابطه با موضوعی است که بسیاری از افراد نسبت به آن حساسیت زیادی دارند: بوی عرق و غذاهای تشدیدکننده آن. در ادامه به رابطه بین غذاهایی که افراد مصرف می‌کنند و بوی عرق آن‌ها خواهیم پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عرق و غذاهای تشدیدکننده بوی آن


این مطلب در رابطه با موضوعی است که بسیاری از افراد نسبت به آن حساسیت زیادی دارند: بوی عرق و غذاهای تشدیدکننده آن. در ادامه به رابطه بین غذاهایی که افراد مصرف می‌کنند و بوی عرق آن‌ها خواهیم پرداخت.

تعریق

بسیاری از ما سالانه هزینه بسیاری را برای خرید لوازم بهداشتی و خوشبوکننده متقبل می‌شویم اما جالب است که هیچ یک از ما برای کاهش بوی عرق و افزایش بهداشت و سلامتی خود به عامل تغذیه توجهی نمی‌کنیم. برخی از افراد فکر می‌کنند که بوی عرق و بوی آن مربوط به عوامل ژنتیکی است؛ اما واقعیاتی در رابطه با عرق بدن و بوی آن وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرند.

اولین واقعیت این است که آنچه که از بدن ما خارج می‌شود حاصل همان چیزی است که وارد بدن خود می‌کنیم. بوی عرق شدیداً تحت تأثیر چیزهایی است که از غدد عرق شما خارج می‌شود.

به یاد داشته باشید که زیر بغل شما باید عرق کند. شاید به نظر شما این نکته خیلی بدیهی به نظر برسد و مثلاً تصور کنید که همه می‌دانند که زیر بغل عرق می‌کند، اما منظور این است که زیر بغل ما به گونه‌ای طراحی شده است که بسیاری از مواد زائد بدن ما از آن از طریق عرق خارج شود. بسیاری از افراد از محصولات ضد تعریق استفاده می‌کنند تا جلوی عرق کردن زیر بغل خود را بگیرند در صورتی که این کار کاملا غیرعلمی و اشتباه است. اکثر این محصولات دارای مواد سمی و شیمیایی و گاه برخی فلزات سنگین مانند آلومینیوم هستند.

نقش تعریق فراتر از کاهش دمای بدن است. یکی از مهم‌ترین وظایف غدد تعریق خارج کردن مواد سمی و مضر از بدن است. به همین دلیل است که برای داشتن بدنی سالم، عرق کردن بسیار مهم است. شما باید به بدنتان این فرصت را بدهید تا بتواند از طریق فعالیت‌های متابولیکی گوناگون، مواد سمی را از خود دور کند. از جمله این فعالیت‌های متابولیکی می‌توان به دفع ادرار، مدفوع، بازدم کربن دی‌اکسید و تعریق اشاره کرد.

کلروفیل و سایر مواد مغذی گیاهی بدن شما را از سموم پاک می‌کند. برخی

از این گیاهان مفید عبارت‌اند از جعفری، گشنیز، کرفس، انواع نعناع، رزماری،

آویشن و سایر گیاهان معطر

به دلیل اهمیت دفع مواد سمی بدن از طریق غدد تعریق، لازم است که شما از پوشاندن زیر بغل خود با دئودورانت‌ها و سایر محصولات مشابه بپرهیزید. دئودورانت‌ها نه تنها جلوی خارج شدن مواد سمی بدن را می‌گیرند، بلکه دارای موادی شیمیایی و خطرناکی هستند که به محض تماس با پوست زیر بغل، جذب شده و وارد خون می‌شوند و به وسیله خون به اندام‌های گوناگون، مانند کبد، منتقل می‌شوند و باعث بروز سرطان می‌شوند. برخی مواد موجود در دئودورانت‌ها، مانند آلومینیوم، بر سیستم عصبی بدن تأثیر می‌گذارند و منجر به برخی بیماری‌ها، مانند آلزایمر می‌شوند.

اما با بوی بد عرق چه باید کرد؟

واقعاً این بو ناشی از چیست؟ برخی پزشکان معتقدند که علت این بوی نامطبوع، وجود برخی باکتری‌ها در زیر بغل است؛ اما این دلیل به هیچ‌وجه قانع‌کننده به نظر نمی‌رسد. همه بدن ما از باکتری‌ها پوشیده شده‌اند. اگر علت اصلی بوی عرق وجود باکتری‌ها باشد، پس افراد می‌توانستند با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده بوی عرق را از بین ببرند؛ اما چنین چیزی ممکن نیست! می‌توانید امتحان کنید. علت اصلی بوی عرق، همان طور که قبلاً اشاره شد، مواد سمی هستند که از این طریق از بدن خارج می‌شوند و شما با استفاده از دئودورانت‌ها راه خروج این مواد سمی را می‌بندید و آن‌ها را در بدن خود محبوس می‌کنید.

با توجه به همه نکاتی که گفته شد، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که راه کاهش بوی بد عرق، پاک و تمییز کردن بدن از درون و بیرون است. اگر عرق شما بوی نامطبوع و تندی دارد،  باید بدانید که رژیم غذایی‌تان به یک تغییر اساسی نیاز دارد.

گوشت و سیر و پیاز و ادویه

غذاهایی که بوی عرق شما را بیشتر می‌کنند

* گوشت قرمز اولین عامل غذایی بوی بد عرق است. گوشت قرمز در بدن دچار نوعی رکود می‌شود؛ زیرا در دستگاه گوارش به مدت طولانی می‌ماند و فاسد می‌شود و انواع و اقسام سموم را از طریق روده بزرگ در جریان خون آزاد می‌کند. من پس از تحقیقات میدانی بسیار به این نتیجه رسیدم که افرادی که به طور مرتب از گوشت قرمز استفاده می‌کنند، بوی عرقشان بیشتر و بدتر است، اما شاید شما هم دوستانی داشته باشید که گیاه‌خوار هستند اما باز هم بوی عرقشان تند است. در این مورد نیز باید گفت که اگر افرادی که گوشت مصرف نمی‌کنند و در واقع گیاه‌خوار هستند نیز عرق بد بویی داشتند، علت عدم پیروی از یک رژیم غذایی صحیح است. گیاه‌خوارانی که گوشت مصرف نمی‌کنند، اما از غذاهای فراوری شده زیادی استفاده می‌کنند، دارای رژیم غذایی بسیار ناسالمی هستند و احتمال اینکه سموم در بدن آن‌ها زیاد شود بالاست.

* مورد بعدی، غذاهایی هستند که در کارخانه‌ها تولید و فراوری می‌شوند و دارای مقادیر زیادی آرد تصفیه‌شده، قند، روغن هیدروژنه و سایر مواد غذایی فراوری شده هستند و درعین‌حال از فیبر کمی برخوردارند. اگر این مواد را از برنامه غذایی خود حذف کنید و از رژیم صد در صد طبیعی که شامل غلات کامل، میوه‌های تازه، سبزیجات، انواع جوانه‌ها، دانه‌ها و مغزهای خام و روغن‌های طبیعی است پیروی کنید، بوی عرق شما در عرض چند هفته به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. علت اصلی این است که رژیم غذایی مبتنی بر فیبر و سبزیجات، نه تنها بدن را از درون پاک می‌کند، بلکه نوعی خوشبوکننده طبیعی نیز محسوب می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، سبزیجات و گیاهان دارویی تعریق بدن را کاهش

می‌دهند و عصاره بابونه و مریم گلی و جوشانده آن‌ها در کاهش عرق در تابستان بسیار تأثیرگذار هستند

* کلروفیل و سایر مواد مغذی گیاهی بدن شما را از سموم پاک می‌کند. برخی از این گیاهان مفید عبارت‌اند از جعفری، گشنیز، کرفس، انواع نعناع، رزماری، آویشن و سایر گیاهان معطر.

*ادویه‌ها می‌توانند باعث بالا رفتن دمای بدن و افزایش تعریق شوند. مصرف سبزی‌هایی نظیر سیر و پیاز نیز روی بوی عرق تأثیر می‌گذارد و آن را بدبو می‌کند.

* بررسی‌ها نشان می‌دهند، سبزیجات و گیاهان دارویی تعریق بدن را کاهش می‌دهند و عصاره بابونه و مریم گلی و جوشانده آن‌ها در کاهش عرق در تابستان بسیار تأثیرگذار هستند.

* گفتنی است، نوشیدن مایعات خیلی خیلی سرد هیچ تأثیری در رفع تشنگی و خنک نگه‌داشتن دمای بدن ایجاد نمی‌کند و در فصل گرم سال باید با خوردن میوه‌ها و سبزیجات فصل دمای بدن را متعادل کرد.

* نتایج مطالعات نشان می‌دهند، مریم گلی و جوشانده آن علاوه بر دفع سموم در بدن، باعث کاهش تعریق بدن می‌شود و باعث می‌شود فصل تابستان را بدون گرما و دردسر سپری کنید.

* پرتقال، توت‌فرنگی، گوجه سبز و زردآلو نیز از دیگر میوه‌هایی هستند که باعث کاهش دمای بدن و خنک نگه‌داشتن اعضای بدن شما می‌شوند.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

دنیای تغذیه

جام نیوز

مطالب مرتبط:

تغذیه و بوی عرق: بخور و نخورها

مواد غذایی مناسب برای کاهش تعریق بیش از حد و بوی عرق

ارتباط بوی بدن با تغذیه

6 خوشبوکننده طبیعی

رژیم غذایی مناسب برای مبارزه با بوی بد بدن

تـاثـیـر تـغـذیـه بـر تـعـریـق

5 ماده‌ی غذایی برای داشتن نفس خوشبو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.