تبیان، دستیار زندگی

دیابت را با این ها از خود دور کنید

دیابت یک بیماری جدی است که سالانه زندگی میلیون ها انسان را در سرتاسر دنیا به خطر می اندازد. با این حال باید بدانید که با رعایت اصولی ساده می شود قند خون را کنترل کرد و از خطر این بیماری تلخ در امان ماند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دیابت ،  بیماری قند ،  قند خون بالا ،  رژیم غذایی ،  تغذیه ،  پیشگیری   مرض قند ،  ماهی  ، روغن زیتون  ، کره بادام زمینی ،

اگر به طور ژنتیکی دچار این بیماری نیستید و یا این‌که هنوز مبتلا نشده‌اید می‌توانید با انتخاب مواد غذایی سالم و متنوع خودتان و خانواده‌تان را از این بیماری دور کنید. با ما همراه باشید تا با مواد غذایی مناسب ضددیابت آشنایتان کنیم.

 

سیر را یک دل سیر بخورید

همین جا به شما توصیه می‌کنیم که به همه‌ی غذاهایتان سیر بزنید. این ماده‌ی غذایی مفید و پرخاصیت به کبد کمک می‌کند تا میزان قند خون را تنظیم کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز از شما دور می‌کند. اگر از سیر کوبیده شده استفاده می‌کنید حتما بیست دقیقه قبل از مصرف آن‌را بکوبید تا ترکیبات گوگردی و موثر آن به خوبی آزاد شود.

 

آووکادو را مهمان آشپزخانه تان کنید

آووکادو حاوی چربی‌های اشباع نشده‌ی مونو هست که برای بدن انسان بسیار مفید است. این میوه‌ی پرخاصیت هضم غذا را کند کرده و باعث کنترل افزایش قند موجود در خون می‌شود.

 

لیموترش و مرکبات دیگر

لیموترش و مرکبات دیگر حاوی میزان زیادی فیبر و انواع ویتامین‌ها هستند که می‌توانند شما را از گزند دیابت دور کنند. البته به شرطی که مرکبات را به صورت میوه‌ی درسته میل کنید نه آب میوه.

 

جو دوسر، جو و غلات دیگر

به طور کلی غلات سرشار از فیبر هستند که روند هضم غذا و سرعت جذب قند را نیز کند می‌کند. از مصرف غلات کامل و جو غافل نشوید تا قند خون تان بالا نزند.

 

سبزیجات سبز برگ دار

کلم برگ، کاهو، اسفناج و غیره. تمام این سبزیجات حاوی میزان قابل توجهی آهن و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که سرعت هضم غذا را آهسته کرده و اجازه نمی‌دهند که قند خون با سرعت زیاد بالا برود.

 

سبزیجات غیر نشاسته‌ای

گوجه فرنگی، آرتیشو، قارچ، بروکلی، هویج، فلفل دلمه‌ای و غیره. این سبزیجات سرشار از مواد مغذی و فیبرهای غذایی است که هر کدام به شیوه‌ای به کنترل قند خون کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید از این سبزیجات مفید مصرف کنید.

 

تخم‌مرغ بخورید ولی زیاده‌روی نکنید

با وجود اینکه تخم مرغ یک ماده‌ی غذایی فوق‌العاده است اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. به خاطر اینکه می‌تواند باعث افزایش چربی خون شود به‌خصوص نیمرو که با روغن تهیه می شود. البته اگر تخم مرغ را آب‌پز کنید و یا با روغن خیلی کم نیمرو کنید خیلی زود سیرتان می کند. تخم مرغ آب‌پز یک میان‌وعده‌ی کامل و خوب است که می‌توان به راحتی حمل کرد.

 

حبوبات همیشه و همه جا

دنیای حبوبات دنیای رنگارنگ و متنوعی است. این مواد غذایی سالم سرشار از فیبرها و پروتئین‌ها هستند. می‌توانید از این منابع پروتئینی مناسب به جای پروتئین حیوانی استفاده کنید و بدون دریافت چربی از مواد مغذی آن استفاده کنید. فیبرهای موجود در آن چربی و قند خون تان را تنظیم خواهد کرد.

 

گوشت قرمز بخورید ولی به اندازه

میزان پروتئین موجود در گوشت قرمز خیلی بالاست به همین دلیل بعد از خوردن گوشت کاملا سیر می‌شوید و بین وعده‌های غذایی گرسنگی به سراغتان نمی‌آید. بهتر است به سراغ گوشت‌های کم‌چرب مانند گوشت گاو کم‌چرب، گوشت گوساله، سینه‌ی مرغ و بوقلمون بروید.

 

آجیل ها یک دنیا طعم و لذت

تمام دانه‌های روغنی مانند تخمه کدو، کنجد، بذر کتان، تخمه‌ی آفتاب گردان، شاهدانه و تمام دانه‌های حاضر در ظرف آجیل حاوی میزان قابل‌توجهی چربی‌های مفید، پروتئین و فیبرهای غذایی هستند. توصیه می‌کنیم این مواد غذایی را به صورت میان‌وعده و یا در داخل سالاد و غذاهای دیگر میل کنید. ترکیبات داخل این مواد غذایی اگر به اندازه مصرف شوند شما را از قندی شدن نجات می‌دهند.

 

توت‌ها و میوه‌های ریز

هر نوع توت و میوه‌ی ریزی که می‌بینید را خریداری کرده و میل کنید چون باک آنتی‌اکسیدان تان را پر می‌کنند. میوه‌های ریز مانند بلوبری یا زغال‌اخته و غیره با ترشح انسولین باعث کاهش میزان قند خون می‌شوند. از هر فرصتی برای مصرف این میوه‌ها استفاده کنید.

به طور کلی غلات سرشار از فیبر هستند که روند هضم غذا و سرعت جذب قند را نیز کند می‌کند. از مصرف غلات کامل و جو غافل نشوید تا قند خون تان بالا نزند

 

سیب همان میوه‌ی بهشتی 

در هر فصلی سیب وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی از خواص آن بهره‌مند شوید. سیب به راحتی گرسنگی را برطرف می‌کند و کالری زیادی به بدن نمی‌رساند. از طرف دیگر منبع فوق‌العاده‌ی فیبرهای غذایی است که چربی و قند خون را تنظیم می‌کنند.

 

محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی

شیر، ماست و انواع پنیرهای تازه منبع اصلی کلسیم و پروتئین‌ها هستند. با این حال توصیه می‌کنیم از مصرف زیاد و دائمی پنیرهای چرب، خامه و غیره بپرهیزید.

 

ماهی: بفرمایید امگا3 های قهرمان

خوردن ماهی آن هم هفته‌ای حداقل یک مرتبه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان 40 درصد کاهش می‌دهد. حتما می‌دانید که بیماری‌های قلبی یکی از عوارض دیابت است.

 

روغن زیتون: تاج سر همه‌ی روغن‌ها

احتمالا روغن زیتون بهترین چربی روی کره ی زمین است. روغن‌های دیگر نیز مزایای خود را دارند اما این روغن کمک می‌کند تا حالت مقاومت به انسولین به وجود نیاید. در نتیجه از این روغن به عنوان روغن اصلی تمام غذاهایتان استفاده کنید.

 

کره‌ی بادام‌زمینی طبیعی

کره‌های صنعتی سرشار از قند و نمک هستند و باید از مصرف آن‌ها پرهیز کرد. اما کره‌ی بادام زمینی طبیعی باعث می‌شود که ساعت‌ها سیر بمانید و به سراغ مواد غذایی به خصوص شیرینی‌ها نروید. البته خودتان هم می‌توانید در منزل این کره را تهیه کنید. کافیست گشتی در اینترنت بزنید و طرز تهیه‌ی آن‌را را یاد بگیرید. خیلی ساده است فقط با فشردن این دانه‌ها می‌توانید به کره‌ی کرم‌دار آن دست پیدا کنید.

 

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین نسبت به سیب‌زمینی‌های معمولی ارجحیت دارند به خاطر این که حاوی فیبر و مواد مغذی بیشتری هستند. این سبزیجات باعث کاهش سرعت روند هضم غذا می‌شوند و نمی‌گذارند قند خون با سرعت بالا برود.

 

مواد غذایی دیگر

علاوه بر مواردی که ذکر شد شکلات سیاه، زردچوبه، دارچین، دانه‌ی کینوا نیز برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تلخ موثرند. بهتر است که مواد غذایی متنوع و سالم را در الویت قرار دهید. از چربی‌های حیوانی، قندهای تصفیه شده و محصولات غذایی صنعتی و آماده دوری کنید. وزن خود را کنترل کنید و از ورزش منظم غافل نشوید.


مطالب مرتبط:

از جعفری تا میوه‌های ریز برای پیشگیری از دیابت

میوه‌های خوب و بد برای دیابتی‌ها

دیابتی‌ها و باید و نبایدهایی در آشپزی

13 ماده‌ی غذایی برای تنظیم قند خون دیابتی‌ها

دیابت را با مواد غذایی از خود دور کنید

ارتباط بین گوشت قرمز و دیابت

کنترل دیابت نوع 2 با آجیل‌ها

خوراکی‌های مفید برای دیابت (1)

خوراکی‌های مفید برای دیابت (2)

گیاه‌خواری برای دیابتی‌ها مفیده؟

چربی‌های مفید در دیابتی‌ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.