تبیان، دستیار زندگی
با توجه به شروع فصل تابستان، همه فکر می ‌کنند که باید مصرف کرم ‌های ضد آفتاب را هم شروع کنند، حال آن ‌که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند نکته ی ضد آفتابی

ضد آفتاب

با توجه به شروع فصل تابستان، همه فکر می ‌کنند که از حالا باید مصرف کرم ‌های ضد آفتاب را شروع کنند، حال آن ‌که پوست ما همیشه به محافظت در برابر آفتاب احتیاج دارد. هر چند به دلیل تنوع کرم ‌های ضد آفتاب، انتخاب کرم مناسب کمی مشکل است، اما بد نیست بدانیم استفاده درست و مناسب، اهمیت بیشتری از انتخاب نوع کرم دارد.

کارشناسان عقیده دارند که نباید تنها پوست صورت را در برابر آفتاب محافظت کرد، بلکه تمام قسمت ‌های بدن که در معرض نور آفتاب قرار می‌ گیرند نیاز به پوشش و حفاظت دارند.

از سوی دیگر بسیاری از افراد در مصرف کرم ضد آفتاب، دچار باورهای غلطی هستند که به برخی از آن ها اشاره می ‌شود:

صرفه‌ جویی در مصرف

نکته اول این ‌که اگر به میزان کافی از کرم‌ های ضد آفتاب استفاده نشود، پوست شما به مقدار لازم محافظت نخواهد شد.

متخصصان پوست بر این عقیده‌ هستند که استفاده از کرم‌ های ضد آفتاب، تنها برای پوست صورت کافی نیست و هر نقطه‌ ای از بدن که در معرض آفتاب قرار می ‌گیرد، باید محافظت شود.

همچنین حداقل 20 دقیقه قبل از خروج از منزل باید ضد آفتاب را استفاده کرد و هر چند ساعت یک بار آن را تجدید کرد. پس باید ضد آفتابی تهیه کرد که از نظر مالی مجبور به صرفه‌ جویی در مصرف آن نشویم.

عدم استفاده در روزهای ابری

آیا فقط به این دلیل که ماشین دیگری در خیابان نمی ‌بینید، از بستن کمربند ایمنی خود اجتناب می ‌کنید؟ در مورد نور آفتاب هم همین طور است. چه خورشید را ببینیم و چه قادر به دیدن آن نباشیم، باید از پوست خود در برابر اشعه ی آن محافظت کنیم.

در یک روز ابری در فصل زمستان، همان قدر در معرض اشعه ی ماورای بنفش یا UVA (نوعی اشعه که موجب پیری پوست و سرطان می‌ شود) قرار داریم که در گرم ‌ترین و آفتابی ‌ترین روزهای تابستان. پس همیشه باید از کرم ‌های ضد آفتاب استفاده کرد.

تصور محافظت کامل

هیچ وقت فکر نکنید که همیشه در حفاظت کامل از اشعه خورشید هستید. مردم اغلب فکر می‌ کنند که SPF بالاتر به معنای محافظت و پوشش طولانی ‌تر و بهتر است. اما هر ضد آفتابی پس از چند ساعت به تجدید نیاز دارد.

پس بدون توجه به شماره SPF ضد آفتاب مصرفی، باید آن را هر 90 دقیقه تجدید کنید.

ضد آفتاب

انتخاب نادرست

ضد آفتابی که مانع از رسیدن طیف گسترده‌ ای از نور خورشید از جمله اشعه‌ های UVA و UVB به پوست شود، چیزی است که شما برای محافظت از پوست خود به آن نیاز دارید. پس ضد آفتابی را انتخاب کنید که به طور کامل پوست شما را محافظت کند.

همه ی نواحی پوست که در معرض نور آفتاب قرار می ‌گیرند، باید محافظت شوند. به همین دلیل متخصصان توصیه می ‌کنند زمانی که در نور آفتاب قرار می‌ گیرید، از کلاه یا چتر استفاده کنید و همین ‌طور که به سر خود اهمیت داده‌ اید، گوش‌ ها را نیز فراموش نکنید.

پاها نیز قسمت دیگری از بدن هستند که افراد معمولا فراموش ‌شان می‌ کنند، به خصوص بعد از به آب زدن. بنابراین اول به پاهای خود ضد آفتاب بزنید و بعد صندل بپوشید.

این‌ گونه بهتر می‌ توانید در برابر آفتاب از خودتان محافظت کنید.

ریاضیات با ضد‌ آفتاب

استفاده از کرمی با SPF15 روی کرمی با SPF30 به معنای محافظت به اندازه SPF45 نیست. پس ضد آفتاب مناسبی مصرف کنید تا از حداکثر فواید آن بهره ببرید. در این خصوص می ‌توانید از پزشک مشورت بخواهید.

لوازم آرایش یا ضد آفتاب

بسیاری از پودرها و کرم‌ های مخصوص آرایش حاوی ضد آفتاب هستند. اما این به معنای محافظت کامل پوست، توسط آن ها نیست. کارشناسان می‌ گویند نباید محافظت در برابر آفتاب را به عهده ی این‌ گونه مواد گذاشت.

در پایان باز هم ذکر این نکته ضروری است که بهتر آن است که برای محافظت بهتر و کامل ‌تر در برابر آفتاب از پزشک متخصص کمک بخواهید تا کرمی مناسب برای پوست شما معرفی کند و استفاده ی مرتب و صحیح آن را نیز فراموش نکنید.

نیلوفر اسعدی بیگی - جام جم

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

ضدآفتاب کافی نیست

ضدآفتـاب با SPF 30 بخرید

کارآیی ضد آفتاب ها چیست؟

تاثیرات نور خورشید بر پوست

آفتاب زمستان بیشتر می سوزاند

خطرات و مضرات آفتاب گرفتن

پرسش‌ و پاسخ هایی درباره ی حفاظت از پوست در برابر خورشید

عوامل افزایش آفتاب‌سوختگی

پوست لطیف كودكان ، پژمرده از برق نگاه...

همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

روغن‌ گیاهی جای ضد آفتاب را نمی‌گیرد

اگر زیاد با کامپیوتر کار می ‌کنید ضدآفتاب بزنید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.