تبیان، دستیار زندگی
از آن جایی که سئوالات زیادی راجع به عرق ‌کردن در تمام بدن و یا تعریق بیش از حد کف دست و پا وجود دارد، مطالعه مطلب زیر می تواند برایتان سودمند باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علل تعریق زیاد

تعریق زیاد

از آن جایی که سئوالات زیادی راجع به عرق ‌کردن در تمام بدن و یا تعریق بیش از حد کف دست و پا وجود دارد، مطالعه مطلب زیر می تواند برایتان سودمند باشد.

مرکز تنظیم حرارت بدن در هر شخصی نسبت به دیگری متفاوت است، بنابراین در صورت افزایش درجه حرارت خون، هیپوتالاموس با گشاد کردن عروق و نیز تعریق موجب خنک ‌شدن بدن می‌شود.

اما در شرایط خاصی با وجود مکانیسم‌های فوق، بدن دچار تعریق بیش از حد می‌شود که عبارت‌اند از:

* بیماری‌های عفونی و تب‌دار

* تمرینات ورزشی شدید

* هوای گرم و مرطوب، مانند نواحی گرم‌سیری با رطوبت بالا

* پرکاری غده تیروئید

* آکرومگالی

* دیابت

* هیپوگلیسمی(کاهش شدید قند خون)

* لنفوم

* بارداری

* یائسگی

تعریق کف دست

تعریق زیاد کف دست و پا و یا تعریق ناشی از هیجانات روحی به طور معمول به کف دست و پا و زیر بغل محدود می‌شود و ممکن است در هوای گرم تشدید شود.

بیماران مبتلا به تعریق زیاد کف دست و پا ممکن است مبتلا به تعریق زیاد زیر بغل هم باشند، ولی فقط 25 درصد مبتلایان به تعریق زیاد زیر بغل، تعریق بیش از حد کف دست و پا دارند. دست‌ها ممکن است سرد بوده و یک ته رنگ تیره داشته باشند. لایه شاخی کف پا نیز خیس بوده و به علت وجود میکروب‌های بی‌هوازی بوی بدی از آن به مشام برسد.

عرق‌کردن ممکن است همراه با افت متناوب باشد که در این موارد، اضطراب، استرس و یا ترس ممکن است سبب تحریک آن شود. این نوع تعریق می‌تواند ارثی باشد که شروع تعریق در کف دست‌ها در دوران کودکی و در زیر بغل در دوران نوجوانی یا بلوغ خواهد بود که به مرور بهتر خواهد شد.

لازم به ذکر است که عرق‌کردن در زمان خواب کاهش می‌یابد.

بعضی از اوقات، تعریق ناشی از حس چشایی است، یعنی افراد چند لحظه پس از خوردن غذاهای ادویه‌دار و تند مانند سس گوجه‌فرنگی دچار تعریق می‌شوند.

دکتر محمدجواد ناظمی- متخصص پوست

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

*مطالب مرتبط:

عرق كردن بیش از حد 

چگونه بوی بد بدن را از بین ببریم ؟ 

بهترین راه فرار از بوی عرق

تعریق کف دست ها ارثی است

تعریق‌ بیش‌ از اندازه‌

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.