تبیان، دستیار زندگی
اگزما نوعی عارضه پوستی محسوب می شود که می تواند در مدت زمانی کوتاه پیشرفت کند و سلامت پوست بدن انسان را به خطر بیندازد. واژه اگزما از زبان یونان باستان گرفته شده و به معنی «کورک و جوش های پوستی» است. طبق آمار های که هم به دس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگزما را خودتان درمان کنید


اگزما نوعی عارضه پوستی محسوب می شود که می تواند در مدت زمانی کوتاه پیشرفت کند و سلامت پوست بدن انسان را به خطر بیندازد. واژه اگزما از زبان یونان باستان گرفته شده و به معنی «کورک و جوش های پوستی» است. طبق آمار های که هم به دست آمده، یک نفر از هر 5 کودک و همچنین یک نفر از هر 10 بزرگسال به این عارضه مبتلا می شوند.

نحوه شیوع بیماری

به هنگام شیوع اگزما، پوست حالت خارش، خشکی و تورم به خود می گیرد و در بیشتر مواقع قرمز رنگ و دردناک می شود. در برخی مواقع ممکن است این تورم های پوستی بسیار دردناک و شدید شود و خونریزی از پوست بیمار را به همراه داشته باشد. اگزما می تواند در هر قسمتی از بدن شیوع پیدا کند، اما به هر حال منطقه هایی که بیشتر احتمال بروز این بیماری برای آنها وجود دارد شامل آرنج، مچ دست و پشت زانوها می شود. ممکن است این عارضه بر روی صورت بچه ها یا به عبارت دیگر بر روی گونه های آنها نمایان شود.

انواع مختلف اگزما

به طور کلی دو نوع مختلف اگزما تاکنون شناسایی شده است که نوع اتصالی و نوع ATOPIC نام گرفته اند. معمولی ترین نوع اگزما که احتمال شیوع آن هم بیشتر است ATOPIC نام دارد. این نوع عارضه پوستی بیشتر در دوران کودکی و به خصوص زمانی که کودکان در سنین رشد قرار دارند بروز می کند، اما در عین حال ممکن است پس از گذشت چند سال و رسیدن به سنین بزرگسالی باز هم فرد شاهد این بیماری باشد. ممکن است این عارضه در بین اعضای یک خانواده نیز شیوع یابد و آنها را نیز مبتلا کند.

نوع دیگری از اگزما که می توان آن را در تمامی سنین شاهد بود بیشتر سراغ بزرگسالان می رود. این بیماری می تواند پس از تماس و اتصال فرد با اشیایی که به آنها حساسیت دارد، بروز کند. موادی نظیر نیکل، پاک کننده های غیر صابونی، صابون ها، خوشبو کننده ها و ... می توانند باعث بروز اگزما شوند. اگرچه اگزما در حالت های دیگری هم شیوع پیدا می کند، اما در عین حال این دو مورد از همه مهمتر بوده و می توان حالت های دیگر را نیز در این دو بخش جای داد.

عواملی که اگزما را شدیدتر می کنند

بسیاری از افرادی که به اگزما مبتلا هستند بر این باورند که برخی کارها می تواند این بیماری را در آنها تشدید کند. این عوامل تشدید کننده بیماری که به صورت علمی هم ثابت شده اند شامل موارد زیر می شود:

- استرس های روحی و جسمی

- عادت ماهانه برای خانم ها

انواع مختلف بیماری ها

- برخی از انواع غذاها

- تغییرات آب و هوایی

پیشگیری از اگزما در افراد بسیار دشوار است، اما در عین حال روش های گوناگونی وجود دارد که افراد با استفاده از آن می توانند خود را در مقابل این عارضه ایمن کنند و به هنگام ابتلا، ظرف مدت زمانی کوتاه درمان شوند. آخرین بررسی هایی که در این زمینه انجام شده نشان می دهد، نوعی باکتری که در حالت عادی در پوست همه افراد زندگی می کند و STAPHYLOCOCCUS نام دارد به عنوان عامل اصلی در بروز این بیماری محسوب می شود. خاراندن پوست به هنگام ابتلا به اگزما می تواند لایه بیرونی پوست را از بین ببرد و راه ورود این باکتری ها به بدن را آزاد کند.

درمان های اگزما

بهترین درمان هایی که برای بیماری اگزما وجود دارد شامل کرم های نرم کننده، پمادها، نرم کننده های مایع برای شستشوی محل مورد نظر، کرم های آنتی بیوتیکی و ... می شود. اگر محل بروز اگزما بر روی پوست شما بسیار خارش دارد و پس از مصرف داروهای یاد شده هنوز درمان نشده است، باید هرچه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگرچه بیماری اگزما نمی تواند به طور کامل درمان شود، می توان آن را در حالتی نگه داشت که بیشتر پیشرفت نکند. به هر حال هر فردی می تواند با نخاراندن پوست، کاهش استرس، دوری از عوامل بروز اگزما، استفاده از روش های درمانی موجود و ... خود را در مقابل این عارضه ایمن کند.

سید میثم لطفی

مطالب مرتبط

حفاظت از پوست

اگزما ( حساسیت پوستی ) و روش مقابله با آن

غذاهای مفید در ناراحتی های پوستی

کتاب های « دائرة المعارف » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.