تبیان، دستیار زندگی
خستگی‌ های روزمره ما می‌ تواند به مرور به یک خستگی‌ مزمن تبدیل شود که اگر درمان نشود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 قدم تا پایان خستگی

خستگی

خستگی‌ های روزمره ما می‌ تواند به مرور به یک خستگی‌ مزمن تبدیل شود که اگر درمان نشود نتایج بدی روی کار و روابط‌ ما خواهد گذشت و باعث به وجود آمدن مشکلاتی در زندگی روزانه ‌مان می ‌‌شود.

انواع مختلفی از قرص‌ها و نوشابه‌ های انرژی ‌زا به بازار آمده‌اند با این ادعا که قادرند بر خستگی‌ تان غلبه کنند و سطح انرژی‌ تان را بالا ببرند ولی این ها راهکارهای موقتی هستند. قرص‌های انرژی‌ زا اغلب فقط باعث شاد‌ی‌ های ناگهانی و موقت می‌ شوند و مصرف مداوم آن ها تاثیرات سویی روی بدن شما خواهد داشت. می‌ خواهید راز واقعی کنترل خستگی ‌تان را بدانید تا برای همیشه آن را متوقف کنید؟ پزشکان می ‌گویند برای متوقف ساختن خستگی،‌ لازم است دلایل واقعی را که باعث خستگی شما می ‌شوند، پیدا کرده و درمان کنید؛ نه این که دنبال درمان موقت علایم ناشی از خستگی باشید. با کشف علت واقعی خستگی، شما می ‌توانید یک بار و برای همیشه خستگی ‌تان را درمان و متوقف کنید و از سطح جدید انرژی و تمرکز حواس ‌تان لذت ببرید.

تلاش کنید تا عمق تنفس ‌تان را افزایش دهید

درست نفس بکشید. اغلب اوقات ما بدون این که متوجه باشیم خیلی کوتاه نفس می‌ کشیم و حتی متوجه نمی ‌شویم که اکسیژن کافی دریافت نمی ‌کنیم. سعی کنید از لباس ‌هایی در خانه استفاده کنید که راحت باشند تا بتوانید عمیق تنفس کنید. آن ها به راحت ‌تر و بهتر خوابیدن تان نیز کمک خواهند کرد.

سلامت تیروئیدتان را بررسی کنید

اگر طبق برنامه همیشگی به رختخواب می‌ روید ولی برای به خواب رفتن و یا در خواب ماندن مشکل دارید، شاید باید آن را با دکترتان در میان بگذارید. اگر مدت کوتاهی است که این مشکل را دارید، علت فیزیکی دارد. تیروئیدتان را چک کنید. بیشتر خانم ‌ها، کم‌ کاری تیروئید دارند ولی نمی‌ دانند. این مشکل، اغلب توسط دکترها نیز فراموش می ‌شود. پس خودتان درخواست آزمایش تیروئید بکنید، مخصوصا اگر پوست خشک دارید، وزن اضافه کرده‌اید و احساس خستگی مفرط می ‌کنید.

رژیم غذایی ‌تان را اصلاح کنید

در بعضی موارد خستگی مزمن ممکن است به علت فقر مواد معدنی باشد. حتی اگر تلاش می ‌کنید که تغذیه سالم داشته باشید واقعا مشکل است که تمام مواد مورد نیاز بدن تان را به اندازه کافی دریافت کنید. اغلب خانم‌ها به علت کمبود آهن، اکسیژن کافی به سلول ‌های خونی شان نمی ‌رسد.

بدوید؛ مخصوصا همراه با دوستان‌ تان

فعالیت‌های بدنی به بالا بردن مقاومت بدن ‌تان کمک می کند. بدن شما به فعالیت‌ هایی که باعث بالا بردن مقاومت قلب و شُش‌های تان می‌ شود و همچنین به فعالیت هایی که به شما انرژی می‌ دهد و استرس ‌تان را از بین می‌ برد، احتیاج دارد.

از نگرانی ‌های خودتان بکاهید

کمتر نگران باشید. نگران بودن نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی ‌کند بلکه شما را بیمار می‌ کند. اگر در زندگی‌ تان مشکل غیرقابل حلی دارید که باعث استرس ‌تان می ‌شود، شما باید با آن سر و کله بزنید و آن را بپذیرید. کنار گذاشتن مشکلات باعث حل آن ها نمی‌ شود و عاقبت از کنترل شما خارج خواهد شد. وقتی به کمک احتیاج دارید، از دیگران کمک بخواهید. اگر می‌ دانید که باید تغییر کنید، راه‌ هایی را که می ‌توانید بروید امتحان کنید. اولین گام را برای آن چه باید انجام دهید، بردارید تا به آن چه می‌خواهید برسید.

چرت زدن

چُرت بزنید

من به قدرت چرت ‌زدن اعتقاد دارم. چرت زدن تنها با بستن چشم‌های تان و احساس آرامش می ‌تواند حتی برای 10 تا 15 دقیقه شما را سرحال کند. به خودتان اجازه استراحت دهید. شما انسان هستید نه یک آدم آهنی. چرت زدن باعث شارژ شدن دوباره ی مغزتان می ‌شود و شما را برای کار بیشتر آماده می‌ کند.

خوراکی‌های انرژی ‌زا بخورید

لیستی از غذاهای انرژی ‌زا وجود دارد که شما را شاداب می ‌کند:

میوه‌ها و سبزیجاتی مانند مرکبات، توت ‌فرنگی، گوجه ‌فرنگی و اسفناج، نان‌ جو و انواع نان ‌های گندم، لوبیا، فلفل، ماهی سالمون، خشکبار مانند بادام و تخمه آفتابگردان.

بیشتر آب بنوشید

مقدار زیادی آب بنوشید و سطح آب بدن تان را بالا نگه دارید. خیلی از ما به اندازه ی کافی آب نمی نوشیم و متوجه نمی‌ شویم خستگی مفرط‌ مان ناشی از پایین آمدن سطح آب بدن مان است. بدن شما برای فعالیت احتیاج به مایعات دارد. حتی ماشین ‌تان هم احتیاج به آب دارد؛ پس با آب خوردن موتورتان را تنظیم کنید و ببینید چگونه خستگی‌ تان رفع می‌شود.

از منفی ‌ها حذر کنید

از آدم‌ های منفی دوری کرده یا رابطه ‌تان را با آن ها به شدت محدود کنید. شما آدم‌ هایی که هیچ ‌وقت از زندگی راضی نیستند و هیچ وقت خوشحال نیستند را می‌ شناسید. آن ها همیشه شکایت می ‌کنند و می‌ خواهند نظرات شما را بدانند ولی هیچ‌ گاه به آن ها گوش نمی ‌دهند. یا کسانی که شما را تحقیر می‌ کنند یا از شما بسیار انتقاد می ‌کنند. این ها آدم‌ هایی با نگرش مریض هستند و همیشه شما را خسته می ‌کنند و انرژی ‌تان را کاهش می دهند.

آسوده‌تر بخوابید

سیکل تکمیل خواب انسان 90 دقیقه‌ است که اگر بین این سیکل بیدار شوید، احساس خستگی می ‌کنید. برای احساس شادابی بیشتر باید در طول یک سیکل کامل خواب قرار بگیرید به همین علت است که اگر در طول شب 7 ساعت و نیم بخوابید، بعد از بیدار شدن کمتر احساس خستگی می‌ کنید، تا این که 8 ساعت بخوابید. همچنین برای داشتن خوابی راحت نباید با معده پُر به رختخواب بروید زیرا باعث می‌ شود سخت‌ تر به خواب بروید و همچنین کیفیت خواب شما را از بین می‌ برد.

ترجمه: سحر حبیبی

منبع: HealthDay

*مطالب مرتبط:

غذاهایی برای رفع خستگی

چگونه با خستگی مبارزه کنیم؟

تغذیه در سندرم خستگی مزمن

ارتباط بین تغذیه و خستگی

رفع کسالت و خستگی با غذاها

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.