تبیان، دستیار زندگی
برای کنترل یا پیش ‌گیری از بیماری قلبی ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشید. داروها ممکن است برای استفاده در درمان یک عامل خطرزا از قبیل فشار خون، کلسترول یا از بین بردن درد قفسه ی سینه که اغلب همراه با بیماری قلبی است اس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان دارویی در بیماران قلبی


برای کنترل یا پیش ‌گیری از بیماری قلبی ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشید. داروها ممکن است برای استفاده در درمان یک عامل خطرزا از قبیل فشار خون، کلسترول  یا از بین بردن درد قفسه ی سینه که اغلب همراه با بیماری قلبی است استفاده شود.

اگر شما جزء آن ‌دسته از بیماران هستید که دارو مصرف می‌ کنید، خیلی مهم است که روش زندگی خودتان را برای سلامت قلب خویش تغییر دهید، زیرا عادات سالم روزانه، مقدار نیاز به دارو را در حداقل ممکن نگه می دارد.


داروهای بیماری قلبی

دیجیتال (دیگوگسین)

دیجیتال نگه دارنده ی انقباض قلب است و در مواقعی که قلب قادر به پُمپ کردن خون به حد کافی نباشد، مصرف می شود. همچنین در مواقعی که ریتم قلب دچار بی ‌نظمی‌های سریع می‌ شود، آن را آهسته می ‌کند.

مهار کننده ی آنزیم مبدل آنزیوتانسین

این داروها عوامل عصبی و هومورال را که سبب تنگی بستر عروق محیطی می ‌شوند را بی ‌اثر می کنند و برای درمان فشار خون‌های بالا و در صدمات وارده بر ماهیچه‌ها ی قلب استفاده می ‌گردند.

هم چنین در بهبود صدمات کلیه ناشی از دیابت  در بعضی بیماران استفاده می ‌شود.

بتا بلوکرها

این داروها ضربان قلب را کاهش داده و نیروی هر ضربه ی قلبی را کم می کنند. هم چنین برای بهبود فشار خون‌های بالا و درد قفسه ی صدری و پیش گیری از تکرار حملات قلبی استفاده می ‌گردند.

نیترات‌ها (شامل نیترو گلیسرین)

این دسته داروها رگ ‌های خونی را گشاد می کنند و درد قفسه ی صدری را کاهش می ‌دهند.

مهار کننده ی کانال‌های کلسیمی

این دسته ی دارویی هم رگ ‌های خونی را گشاد می ‌کنند. هم‌ چنین برای درمان فشار خون‌های بالا و درد قفسه ی صدری مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

مدرها (قرص‌های ادرار آور)

برای کم کردن مایعات بدن در فشار خون‌های بالا استفاده می‌ گردد.

داروهای پایین آورنده ی کلسترول خون

برای کم کردن سطح LDL یا کلسترول بد در خون و هم چنین بعضی از آن ها برای بالا بردن HDL یا کلسترول خوب  استفاده می گردد.

آسپرین

آسپرین امروزه به عنوان داروی عجیبی شناخته شده است که می تواند به کاهش خطر حملات قلبی یا سکته ی مغزی  برای کسانی که در حال حاضر یکی از آن ها را دارند، کمک کند.

هم چنین این دارو توانسته به باز نگه داشتن سرخرگ ‌های افرادی که قبلاً عمل‌های بای پس عروق کرونر یا دیگر اعمال جراحی برای رفع انسدادهای سرخر‌گ‌ ها را داشته‌اند، از جمله آنژیوپلاستی، کمک کند.

هم‌ چنین آسپرین در اورژانس به افرادی که مشکوک به سکته ی قلبی یا مغزی هستند داده می شود.

به هر حال اثر آسپرین در پیش گیری از حملات قلبی و مغزی در افرادی که هنوز هیچ ‌گونه سابقه ی بیماری قلبی و مغزی ندارند، توسط موسسه ی غذا و دارو تایید نشده است، حتی ممکن است مصرف آن در کسانی که مخصوصاً هیچ ‌گونه خطر بیماری قلبی را ندارند، مضر نیز باشد.

آسپرین یک داروی قوی است، ولی عوارضی هم دارد. این دارو می ‌تواند شانس شما را برای ابتلا به زخم معده،  بیماری کلیوی، بیماری کبدی  و صدمه ی مغزی به دنبال خونریزی زیاد کند. هم چنین می‌ تواند با سایر داروها واکنش دهد و اثرات مخربی بر جا گذارد.

اگر شما جزء افرادی هستید که می ‌خواهید آسپرین را برای درمان یا پیش ‌گیری از بیماری‌های قلبی استفاده کنید، در مرحله ی اول با پزشک معالج خود مشورت نمایید. تنها پزشک شماست که با دانستن تاریخچه ی مصرف دارویی و هم چنین شرایط و سلامت عمومی شما در حال حاضر، می ‌تواند قضاوت درستی از سودمندی مصرف آسپرین برای شما داشته باشد.

در مجموع آسپرین می‌ تواند برای گروهی از زنان که بیماری قلبی دارند، سودمند باشد، اما برای اغلب زنان که در سلامتی کامل بسر می ‌برند، توصیه نمی ‌شود.


هورمون درمانی بعد از یائسگی

قبلا هورمون درمانی در خانم‌هایی که مشکلات قلبی داشتند، برای کاهش خطر حملات قلبی استفاده می ‌شد. اما تحقیقات اخیر نشان داده خانم‌هایی که بیماری قلبی دارند، نبایستی از این نوع درمان استفاده کنند. این درمان شامل هورمون های استروژن + پروژسترون، یا فقط استروژن می‌ باشد.

تحقیقات نشان داده خانم‌هایی که بیماری‌ قلبی دارند و درمان استروژن + پروژسترون دریافت داشته‌اند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سکته ی قلبی، ایجاد لخته ی خون در رگ ها،  سکته ی مغزی و سرطان پستان  هستند.

استروژن هم هیچ ‌گونه اثر پیش ‌گیری کننده ای از سکته ی قلبی، در خانم‌هایی که مبتلا به بیماری قلبی هستند، ندارد.


عمل‌های مخصوص

بهبود بیماری‌های قلبی احتیاج به تکنیک‌های مخصوص دارد که با آن بتوان سرخرگ را باز و جریان خون را بهبود بخشید. این‌ها معمولاً برای بهبود درد شدید قفسه صدری یا پاک کردن رگ‌ های خونی از لخته‌ها استفاده می‌ گردد.

این اعمال شامل آنژیوپلاستی کرونری و آنژیوپلاستی با بالون هستند. در این تکنیک یک لوله ی تو خالی نازک یا "کاتتر "(CATHETER)به آرامی از میان سرخرگ‌ ها عبور داده شده و در مدخل سرخرگ کرونر تنگ وارد می ‌شود. در سر این لوله یک بالون وجود دارد که برای باز کردن رگ‌ ها و بهبود جریان خون، چند مرتبه پُر و خالی می شود.

بعضی اوقات یک لوله ی کوچک که به آن STENT گفته می‌شود، به طور دائم در درون سرخرگ کار گذاشته می‌ شود تا رگ همیشه باز بماند.

بای پس سرخرگ کرونری قلب

در این روش یک قطعه از سیاهرگ ساق پا، یا یک تکه از سرخرگ قفسه ی سینه یا مچ دست برداشته می شود و به بالا و پایین سرخرگ قلبی در ناحیه ی مسدود یا تنگ شده ی عروق متصل می ‌گردد.


*مطالب مرتبط در این سایت:

آزمایش های تشخیص بیماری قلبی

اثر الکل و استرس در بیماری قلبی

دیابت باعث سکته ی قلبی می شود

تهدید سلامت قلب در زنان

نقش اضافه وزن در بیماری های قلبی

ارتباط قلب و رگ های خونی

عوامل خطر اصلی بیماری قلبی

تغذیه ی قلب و گردش خون در بیماری های قلبی

ارزیابی خطر بیماری قلبی

خانم ها، بیماری قلبی را جدی بگیرید

دستورهای دارویی و مراقبت های پزشكی برای بیماران قلبی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.