تبیان، دستیار زندگی
وقتی كه اصطلاح بیماری قلبی را می شنوید، اولین واكنش شما چیست؟ ممكن است مثل خیلی از زن ها فكر كنید این بیماری یك بیماری مردانه است و مشكل من نیست! اما واقعیت این است كه بیماری های قلبی یكی از دو علت اصلی مرگ و میر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانم ها، بیماری قلبی را جدی بگیرید

وقتی كه اصطلاح بیماری قلبی را می شنوید، اولین واكنش شما چیست؟ ممكن است مثل خیلی از زن ها فكر كنید این بیماری یك بیماری مردانه است و مشكل من نیست!

اما واقعیت این است كه بیماری های قلبی یكی از دو علت اصلی مرگ و میر در ایران است. متاسفانه بسیاری از زنان این مطلب را نمی دانند در حالی كه درك این مطلب حائز اهمیت است.

جالب است بدانید:

- در سال 1381 مطالعه قند و چربی خون افراد در تهران نشان داد كه 7/12 درصد زنان سابقه دردهای قلبی دارند، در حالی كه این مشكل تنها در 8/8 درصد مردان مشاهده شده است.

- مطالعه دكتر نبی پور در بوشهر نشان داد؛ سابقه سكته قلبی در مردان 4/17 درصد و در زنان 8/19 درصد  بوده است.

- 38 درصد زنان یك سال بعد از یك حمله قلبی فوت خواهند كرد.

- در طی 6 سال بعد از یك حمله قلبی،  حدود 46 درصد زنان در اثر نارسایی قلبی ناتوان خواهند شد.

- دو سوم زنان كه حمله قلبی داشته اند ، به طور كامل بهبود نمی یابند.

واقعیت این است كه اگر شما قلب دارید، پس مشكل قلبی نیز می توانید داشته باشید كه خوشبختانه كارهای زیادی برای این حل این مشكل می توان انجام داد.

این مطالب به شما كمك خواهد كرد كه عوامل بیماری قلبی را در خود شناسایی كنید و گام هایی در جهت پیشگیری یا كنترل آنها بردارید. این كارها به خصوص برای زنان میانسال و مسن ارزشمند است، زیرا احتمال بیماری و حمله قلبی در زنان با یائسه شدن، به طور شگفت انگیزی افزایش می یابد.

یك هشتم زنان بین سنین 64-45 سال انواعی از بیماری های قلبی را دارند و این مقدار در زنان بالای 65 سال تا یك سوم افزایش می یابد.

هنوز هم ممكن است فكر كنید، من كه در خطر نیستم، چون در حال حاضر بیماری قلبی ندارم.

ممكن است دارای عوامی خطری مانند اضافه وزن، كشیدن سیگار یا فعالیت فیزیكی كم باشید كه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. شاید در مورد عوامل خطر بیماری های قلبی چیزهایی بدانید، اما باید بدانید كه خودتان كدام یك از این عوامل را دارید. چیزی كه ممكن است ندانید این است كه ،اگر شما حتی یك عامل خطر را داشته باشید، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در شما زیاد است.

یك قلب بیمار و آسیب دیده، در انجام فعالیت های روزانه و حتی توانایی شما در كارهای ساده ای مثل قدم زدن یا بالا رفتن از پله، اختلال ایجاد كرده و به شیرینی زندگی شما لطمه می زند.

یك خبر خوب

شما برای پیشگیری از بیماری قلبی، نیروی عظیمی دارید و می توانید از همین امروز شروع كنید. با شناخت عوامل خطری كه شما را تهدید می كنند و ایجاد تغییر مطلوب در آنها نظیر تغییر در رژیم غذایی، افزایش فعالیت فیزیكی و اصلاح سایر عادات روزانه خود می توانید تا حد زیادی خطر ابتلا به بیماری قلبی را كاهش دهید. حتی اگر بیماری قلبی دارید، می توانید گام هایی در جهت كاهش شدت آن بردارید. پس از این مطالب برای داشتن یك قلب سالم استفاده كنید. البته می توانید برای كسب اطلاعات بیشتر با پزشك خود مشورت كنید. از امروز برای حفظ سلامتی قلب خود اقدام كنید.

این عبارت را شعار خود قرار دهید :

" برای درمان بیماری قلبی از همین امروز شروع كنید ، فردا دیر است."

بیماری قلبی چیست؟

بیماری های عروق قلبی( بیماری های كرونری ) مهم ترین بیماری قلبی است . این بیماری در واقع ناشی از مشكلات رگ های خونی قلب است كه می تواند سبب حمله قلبی شود. یك حمله قلبی وقتی اتفاق می افتد كه یكی از سرخرگ های تغذیه كننده قلب بسته شود و از رسیدن اكسیژن و غذا به قلب جلوگیری كند. این بیماری ها غالباً به اختصار به عنوان" بیماری قلبی " گفته می شود. بیماری های دیگر قلبی- عروقی شامل سكته مغزی، فشارخون بالا، آنژین صدری یا درد قفسه سینه و بیماری های روماتیسم قلبی است.

برخی از بیماران قلبی با كمك اعمال جراحی نظیر بای پس( by pass ) و آنژیوپلاستی( angioplasty ) تا حدودی بهبود می یابند. گرچه این اعمال می توانند به گردش خون و اكسیژن در عضله قلبی كمك كنند، اما سرخرگ ها همچنان آسیب دیده باقی می مانند و مفهوم آن این است كه احتمالاً یك حمله قلبی دیگر خواهید داشت. به علاوه تا زمانی كه در شیوه زندگی خود تغییری ایجاد نكنید، وضعیت رگ های خونی شما روز به روز بدتر خواهد شد. تعدادی از زنان در اثر عوارض بیماری قلبی فوت می كنند یا برای همیشه ناتوان می شوند. به همین دلیل كنترل و پیشگیری از این بیماری خیلی مهم و حیاتی است.

چه كسانی در معرض خطر هستند؟

عوامل خطر( Risk Factors )، شرایط یا عاداتی هستند كه احتمال ابتلا شخص به یك بیماری را افزایش می دهند. این عوامل می توانند شرایطی را به وجود آورند كه وضعیت بیماری موجود را بدتر كنند. عوامل خطر مهم بیماری قلبی كه می توانید اقدامات زیادی برای كنترل آنها انجام دهید، شامل موارد زیر است:

1- سیگار كشیدن

2- فشار خون بالا

3- كلسترول خون بالا

4- داشتن اضافه وزن

5- فعالیت بدنی كم

6- دیابت

بعضی از عوامل خطر مانند: سن و سابقه ارثی بیماری قلبی قابل تغییر نیستند. خطر بیماری قلبی در زنان از سن 55 سالگی افزایش می یابد.

زنان بعد از یائسگی، به علت كاهش تولید هورمون استروژن برای ابتلا ببه بیماری قلبی مستعدتر می شوند. احتمال ابتلا به بیماری قلبی در زنانی كه به علل طبیعی یا برداشتن رحم با عمل( hysterectomy ) دچار یائسگی زودرس شده اند نسبت به زنان غیریائسه دو برابر است.

سابقه فامیلی و ارثی بیماری قلبی در سنین پایین عامل خطر دیگری است كه قابل تغییر نیست. اگر پدر یا برادر شما قبل از سن 55 سالگی یك حمله قلبی داشته اند و یا اگر خواهر یا مادر شما یك حمله قلبی قبل از 65 سالگی داشته اند، احتمال ابتلای شما به بیماری قلبی زیاد است.

عوامل خطر اصلی قابل تغییر نیستند، ولی دانستن آن از این لحاظ مهم است كه اینگونه افراد می توانند با كنترل سایرعوامل خطر بیماری قلبی را در خود كاهش دهند.

این كار چندان مشكل نیست. محافظت از قلبتان می تواند به سادگی راه رفتن سریع یا خوردن یك سوپ خوشمزه یا كارهایی باشد كه برای داشتن یك وزن متناسب به آنها نیاز دارید.

هیچ عامل خطری را دست كم نگیرید

بعضی زنان عقیده دارند فقط انجام یك رفتار سالم می تواند از آنها در مقابل خطر بیماری قلبی مواظبت كند. برای مثال ممكن است فكر كنند اگر مرتب قدم بزنند یا شنا كنند ، ولی می توانند سیگار بكشند و سالم بمانند ولی این باور نادرستی است.
برای پیشگیری از بیماری قلبی باید تمامی عوامل خطر آن را كنترل كرد.
شما می توانید به آرامی این كار را انجام دهید، ولی مهم آن است كه واقعا عوامل خطر تغییر دهید. ممكن است بعضی افراد بگویند اگر من فقط یك عامل خطر مثل افزایش وزن یا افزایش كلسترول خون را داشته باشم، كم از بیماری قلبی مصون هستم. ولی اینطور نیست، هر عاملی می تواند سبب افزایش خطر بیماری قلبی گردد، خصوصاً داشتن بیش از یك عامل خطر مسئله ای جدی است، چون عوامل خطر اثرات یكدیگر را تشدید می كنند.

پس هر فردی باید عوامل خطر بیماری قلبی را در خود شناسایی كند و اقدامات لازم را برای كاهش آنها انجام دهد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.