تبیان، دستیار زندگی
جراحی پلاستیك چشم و صورت، یكی از فوق تخصص های چشم پزشكی است كه شامل جراحی زیبایی چشم ها(شامل بیماری های مادرزادی پلک، بازسازی پلك ها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جراحی زیبایی پلک چشم

بلفاروپلاستی، هر چین و چروکی را رفع نمیکند

جراحی افتادگی پلک

جراحی پلاستیك چشم و صورت، یكی از فوق تخصص های چشم پزشكی است كه شامل جراحی زیبایی چشم ها (شامل بیماری های مادرزادی پلک، بازسازی پلك ها، تومورها، بیماری های این ناحیه و همچنین اعمال زیبایی این ناحیه)، حدقه چشم و مجاری چشم و جراحی های زیبایی اطراف چشم و صورت است.

عمل های زیبایی كه در این گروه قرار می گیرند، «بلفاروپلاستی»، «كشیدن صورت» و «ایمپلنت»ها و «پروتزها»یی هستند كه زیر پوست برای زیبایی گذاشته می شوند. تزریق بوتاكس و تزریق ژل برای از بین بردن افتادگی های پلك، پوست اضافی پلك و پف هایی كه وجود دارند، نیز در زمره همین جراحی هاست.

برای آشنایی با این قبیل جراحی ها با دکتر ابوالفضل رحیمی، متخصص چشم و فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم و صورت، به گفتگو نشسته ایم.

آقای دکتر! جراحی بلفاروپلاستی واقعا چشم را زیباتر می کند؟

شل شدن و از دست رفتن قوام پوست و بافت های نگه دارنده ی پلك ها، باعث پُف پلك ها و آویزان شدن پوست این ناحیه می شود. علاوه بر این، ظاهری نازیبا درست می كند و گاهی این افراد از سنگینی پلك ها و كاهش میدان بینایی شان شاكی هستند. در این موارد جراحی زیبایی چشم و صورت یا بلفاروپلاستی انجام می شود.

می توان بلفاروپلاستی (Blepharoplasty) را "جراحی پلاستیك و زیبایی پلك" نامید.

افراد در چه سنینی می توانند این اعمال را انجام دهند؟

بهترین افراد برای این جراحی، چه مرد و چه زن کسانی هستند كه از لحاظ جسمی و روانی سالم هستند و تصور واقع بینانه ای از عمل خود دارند. اگر كسی تصور اشتباهی از این عمل داشته باشد، بعد از عمل به آن تصور اشتباه خود نخواهد رسید.

در واقع دو نوع جراحی زیبایی داریم: یا می خواهیم فرد را به سن قبلش باز گردانیم و ظاهر او را جوان تر كنیم و بیشتر این گروه دارای سن 35 سال به بالا هستند. و یا می خواهیم شرایط بیمار را تغییر دهیم، مثلاً به طور ژنتیكی ساختمان کره چشم طوری است كه پف زیادی دارد، پس در این گونه افراد در سنین پایین تر هم می توان این اعمال جراحی را انجام داد.

آیا می توان با بلفاروپلاستی، چروك های خنده را در اطراف چشم ها برطرف کرد؟

نه! متاسفانه گاهی پزشكان ما به این نكته توجه نمی كنند كه بلفاروپلاستی قادر به اصلاح چین و چروك هایی که به هنگام خنده نمایان می شوند، نیست.

بهترین درمان چین و چروك های خنده، تزریق بوتاكس است و این ها با جراحی اصلاح نمی شوند و با بلفاروپلاستی تنها پف ها و پوست های اضافی اصلاح می شوند.

گاهی بعد از جراحی زیبایی پلك، صورت شخص نامتقارن به نظر می آید. چرا؟

ببینید، ما باید ساختمان صورت را به طور كامل بشناسیم، مثلا ابرو باید فاصله مشخصی تا پلك بالا داشته باشد، لذا در بعضی موارد نمی توانیم برای اصلاح پف و یا پوست اضافی پلك بالا، این پوست را برداریم.

در اعمال زیبایی چشم، بعد از جراحی، فاصله ابرو از لبه پلك به هیچ وجه نباید از یك سانتیمتر كمتر شود، در غیر این صورت فرد دچار مشكلاتی خواهد شد.

افتادگی پلک بالا

آیا اعمال زیبایی چشم، درد هم دارند؟

نه؛ بلفاروپلاستی معمولاً دردناك نیست. این جراحی معمولاً به صورت موضعی انجام می شود و لازم نیست به بیمار بیهوشی عمومی دهیم.

و مراقبت های بعد از عمل؟

كمپرس سرد در 48 ساعت نخست بعد از عمل بسیار مهم است. پانسمان های خیلی ظریف با چسبهای استریل به جای استفاده از گازها كمك می كند كه كمپرس سرد بهتر استفاده شود و در عین حال چشم های مریض بسته نشود، به خصوص در بلفاروپلاستی كه روی 4 پلك انجام می شود (گاهی هر 4 پلك، گاهی دو پلك بالا و گاهی دو پلك پایین جراحی می شوند)، بستن كامل چشم بیمار باعث می شود بیمار نتواند چیزی را ببیند و این احساس خوبی نیست.

و چه عوارضی دارد؟

از عوارض شایع آن، كبودی است كه بسته به پاسخ بافتی افراد، از چند روز تا دو هفته، ممكن است طول بكشد. برگشت پلك به هنگام كشیدگی پوست نیز از عوارضی است كه نباید پیش آید و در اصل، این مسئولیت جراح است كه روش های مناسب را به كار ببرد.

از عوارض نادر این است كه در اثر اضافه برداشتن پلك، چشم كامل بسته نشود. ما توصیه می كنیم افرادی كه می خواهند این عمل را انجام دهند از حدود 10 روز تا دو هفته قبل از عمل جراحی از داروهای مسكن، آسپیرین، مفنامیك اسید، بروفن و این خانواده دارویی استفاده نكنند. در بعضی موارد خونریزی هم داریم.

و توصیه پایانی؟

بیماران می توانند از پزشك متخصص خود بخواهند، عكس قبل و بعد از عمل بیماران قبلی را ببینند تا نسبت به این اعمال جراحی دیدگاه منطقی تری پیدا کنند.

مشكل این است كه گاهی اوقات، این جراحی خیلی ساده تصور می شود، لذا توسط افراد غیرمتخصص و حتی گاهی در مطبها به صورت ناقص انجام می شود كه باید گفت این عمل مهمی است و باید در اتاق جراحی مجهز و ترجیحاً توسط فوق تخصص همین رشته، یعنی فوق تخصص جراحی پلاستیك چشم انجام شود.

تهیه مصاحبه: یاسمین ثریا

*مطالب مرتبط:

بهبود کبودی دور چشم

رفع سیاهی دور چشم

رفتن جسمی به داخل گوش، بینی و ....

مواظب چشمهایت باش

اطلاعات شگفت انگیز درباره چشم

باورهای غلط درباره چشم(قسمت اول) و (قسمت دوم)

حلقه سیاه اطراف چشم

رژیمی برای تقویت چشمها

چه کسانی نباید جراحی زیبایی کنند؟

وضعیت جراحی زیبایی در ایران

جراحی زیبایی؛ منحنی رو به بالا

پیش شرط های جراحی زیبایی

عوارض جراحی زیبایی در کودکان و نوجوانان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.