تبیان، دستیار زندگی
مشكلات خواندن، درك مسائل ریاضی و یا سایر مشكلات یادگیری در كودكان معلولیت‌های یادگیری نامیده ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باورهای غلط درباره چشم(2)

چشم انسان

همان طور که قبلا اشاره شد باورهای نادرست و رایجی درباره ی سلامت و بهداشت چشم وجود دارد که به ادامه ی توضیحات علمی درباره ی آنها می ‌پردازیم.

مشكلات چشمی باعث افت یادگیری در كودك هستند

مشكلات خواندن، درك مسائل ریاضی و یا سایر مشكلات یادگیری در كودكان معلولیت‌های یادگیری نامیده می شود و هیچ دلیل علمی دال بر این كه مشكلات بینایی باعث این اختلالات می ‌شوند یا تمرینات چشمی می توانند این حالت را بهبود بخشند، وجود ندارد.

مشكلات یادگیری یك اختلال آموزشی است، نه یك اختلال بینایی، در نتیجه كودكان دچار آن نیاز به كمك آموزگار یا افراد متخصص در امور تربیتی دارند. البته قبل از انجام هرگونه مشاوره و یا اقدام درمانی، كودك باید توسط چشم پزشك جهت اصلاح مشكلات احتمالی بینایی دقیقاً معاینه شود.

خوردن هویج باعث بهبود بینایی چشم می شود

هویج حاوی مقادیر زیادی از ویتامین A است كه برای سلامت بینایی ضروری است، اما مقدار مورد نیاز بدن به ویتامین A خیلی اندك است و بسیاری از مواد غذایی دیگر نیز حاوی ویتامین A هستند.

رژیم غذایی خوب تمام نیازهای ویتامینی فرد برای دید مناسب را فراهم می سازد. به علاوه مصرف مقادیر اضافی ویتامین‌های محلول در چربی (A,D,E) می ‌تواند ضرر داشته باشد.

مطالعه ی متن‌های ریز، به چشم افراد دچار كاهش بینایی، آسیب می ‌رساند

باورهای غلط بسیاری در این خصوص كه افراد یا سالمندان دچار كاهش بینایی، نباید زیاد از چشمشان استفاده كنند، وجود دارد. همچنین این باور نادرست وجود دارد كه خواندن متن های ریز، باعث تشدید و تسریع كاهش بینایی می شود.

در این مورد شاید مقایسه دوربین با چشم انسان بتواند به درك موضوع كمك كند. عكس گرفتن از اشیاء بسیار كوچك سبب خراب شدن دوربین نمی‌ شود، پس ما هم نباید نگران باشیم كه از چشمانمان حداكثر استفاده را می بریم!

آب مروارید وقتی بوجود می‌آید كه دید نزدیك چشم ضعیف شود

این طور نیست. گاهی اوقات افراد مسن كه قادر به مطالعه ی روزنامه یا مطالب در فاصله‌های نزدیك نبوده‌اند، به مرور زمان مجدداً قادر به مطالعه ی مطالب بدون استفاده از عینك می‌ شوند.

این حالت به دلیل شروع روند آب مروارید و در نتیجه افزایش قدرت انكساری عدسی و دید نزدیك این افراد است. بنابراین در صورت اصلاح خود بخود نزدیك‌ بینی در یك فرد مسن، باید احتمال ایجاد آب مروارید را مطرح كرد.

جراحی عمل آب‌مروارید تنها وقتی باید انجام شود كه به طور كامل رسیده باشد

آب مروارید یك پرده ی ایجاد شده در جلوی چشم نیست، بلكه حالت ابری و غبار‌آلود شدن عدسی چشم است.

قبلاً عمل آب مروارید را تا رسیدن (كامل شدن) آب مروارید به تعویق می‌ انداختند، اما در حال حاضر مختل شدن واضح بینایی را دلیل انجام عمل جراحی می ‌دانند و همین ‌كه اختلال بینایی باعث ناتوانی فرد در انجام كارهای روزمره یا مورد علاقه ی وی شود، می تواند تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گیرد.

پیوند چشم انسان عملی است كه در كشورهای پیشرفته انجام می‌ شود

در حال حاضر عمل پیوند كامل چشم، بدلیل ناتوانایی‌های علمی و عملی موجود غیر ممكن است. چشم‌ها توسط ریسمان های باریكی به نام عصب بینایی به مغز متصل می ‌شوند.

هر عصب بینایی حاوی بیش از یك میلیون رشته ی عصبی بوده و در نتیجه غیر قابل پیوند است. به همین دلیل چشم‌ها هرگز از جایگاهشان به هنگام جراحی جدا نمی ‌شوند.

سال‌ها است كه عمل پیوند قرنیه (قسمت شفاف و قدامی چشم) انجام می پذیرد و گاهی این عمل با عمل پیوند چشم اشتباه می شود. این عمل در ایران هم سال هاست كه انجام می ‌شود.

استفاده از عینك، باعث وابسته شدن فرد به آن می ‌شود

عینك های طبی جهت اصلاح عدم وضوح بینایی تجویز می‌ شوند، بنابراین بدلیل واضح شدن دید، افراد تمایل به استفاده ی بیشتر از آنها را دارند. گرچه این حالت شبیه وابستگی به عینك است، ولی در حقیقت به خاطر تمایل فرد به واضح‌تر دیدن است.

*مطالب مرتبط:

باورهای غلط درباره چشم(1)

تماشای تلویزیون در اتاق تاریک چه ضرری دارد؟

در انتخاب عینک دقت کنید زیرا ... 

اطلاعاتی در باره ی چشمان شیشه ای

انواع لنز چشم و طول عمر آنها

معایب و مزایای لنز چشم

آیا نمایشگر رایانه براى چشم مضر است؟

آیا چشم های شما نفس می کشند؟!

مراقب چشمان خود باشید

چرا چشم شما قرمز می شود؟

مواد غذایی مفید برای تقویت چشم و بینایی (قسمت اول) و (قسمت دوم)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.